שתף קטע נבחר

"מתפנים זריז, לוקחים את הילדים מהגנים"

השריפה המתרחבת בחיפה הובילה לפינוי תושבים מבתיהם ולשליחתם של 500 תלמידים הביתה. בכיבוי האש מסבירים כי המבנה הטופוגרפי של העיר מאיץ את הבעירה: "העובדה שלא ירד גשם גורמת לאש להתפשט מהר". בעל בית קפה: "יש הרגשה של היסטריה"

"אנחנו ערוכים לכל תרחיש, אם חס וחלילה זה יתרחש יש לנו פתרונות". כך אומר ראש עיריית חיפה, יונה יהב, בעקבות התפשטות האש בשני מוקדים בכרמל, וכן סמוך לגשר פז וליד האצטדיון העירוני. בעקבות המצב החדש בחיפה פונו גני ילדים ברמות ספיר, בתי מגורים ברוממה וכן בית הספר הריאלי. בשעה זו כלי רכב ומבנים עולים באש בשריפה בחוף שמן בחיפה (חלץ) בחיפה. השריפה משתוללת סמוך לתחנת הכיבוי המרכזית של חיפה, וכל הכבאים ששהו במקום יצאו להיאבק בלהבות.

 

מור, תושב רחוב מרטין בובר, סיפר כי היער בצדו הדרומי עלה באש והתושבים נדרשו להתפנות. "עלינו כל השכנים עם צינורות מים לשמור שלא תתקדם לבתים, עד שהגיעו כוחות ההצלה. שאפו גדול לכל הכבאים והשוטרים, עושים עבודה רצינית. פינו את כולם מהרחוב. מתפנים זריז, לוקחים את הילדים מהגנים והולכים למשפחה או לחברים. כל עוד כולם בריאים מה יש להיות מוטרדים, יש ביטוח על הציוד, העיקר שאנשים לא ייפגעו, זה מה שחשוב. בימים כאלה רואים מה כוחות ההצלה שווים באמת". 

 (צילום: אביתר אלקובי) (צילום: אביתר אלקובי)
(צילום: אביתר אלקובי)

שריפה באזור המוסכים (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז חוף) (צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז חוף)
שריפה באזור המוסכים(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז חוף)

 

 

תום, הבעלים של קפה ביגה בחיפה, נמצא במרכז חורב. "מטורף כאן. יש פקקים עצומים, יש כוחות כיבוי ומשטרה, אנשים רצים בהיסטריה, התחושה פה לא נעימה. אנחנו מחכים פה לאנשי כיבוי אש לקבל אישור להמשך כרגע אבל אנחנו ממשיכים בשגרה כרגיל ולא סוגרים את בית הקפה", הוא אומר. "יש הרגשה של היסטריה, פינו בתי ספר".

 

 

טלי ליבמן מרדיו חיפה דיווחה כי השריפה בשכונת רוממה הובילה לפינוי. "יש כאן עשן מיתמר מתוך השכונה, הכניסה לשכונה נחסמה. ניתנה הוראה לפנות את התושבים, אנחנו גם יודעים על חלק מהתושבים שהם לכודים, חלק פונו לבתי חולים. כל כוחות הביטחון נמצאים כאן", סיפרה. "השריפה מתרחשת סמוך לבתי ספר וגנים אז ההורים עוצרים את המכוניות בצד ורצים לתוך השכונה. יש כאן תחנת דלק סמוכה, הוקם חפ"ק בתוך רוממה. ניתנה הוראה גורפת לכל שכונת רוממה, רחוב אינשטיין ודקר להתפנות מהמקום. האנשים היחידים שרצים הם מנסים להיכנס לשכונה ולראות מה קורה עם קרובים שלהם".

 

 (צילום: דוברות כב"ה) (צילום: דוברות כב
(צילום: דוברות כב"ה)

טפסר בכיר אייל כספי סיפר כי נעשים מאמצים לעצור את השריפה לפני שהנזק יתעצם: "אנחנו צריכים שנתיבי הנסיעה יהיו פנויים כדי להעביר ציוד מהמרכז והדרום. כל מי שאין לו מה לעשות באזור שלא יגיע, וכל מי שצריך לצאת שייצא בדרכים שלא יפריעו לכוחות. מעבר לכך, נעשה הכל כדי שבשעות הקרובות השריפה תהיה מאחורינו".

 (צילום: תמיר רוזנברג ) (צילום: תמיר רוזנברג )
(צילום: תמיר רוזנברג )
פינוי תלמידים מבית הספר הריאלי בחיפה (צילום: אהוד מלצר) (צילום: אהוד מלצר)
פינוי תלמידים מבית הספר הריאלי בחיפה(צילום: אהוד מלצר)


שכונת רוממה בחיפה ()
שכונת רוממה בחיפה
 

כספי ציין עוד כי המבנה הטופוגרפי של חיפה מסייע להתפשטות האש: "בגלל השיפועים בקרקע והצמחייה הרבה, האש מכלה את העצים. הרבה זמן לא היה גשם, הלחות נמוכה, עוצמת חום של שלושים מעלות, גורמים לאש להתפשט מהר מאוד, ולכן אנו רואים אש ועשן שמכסה את השכונה. אנחנו מרכזים כוחות גדולים כדי לכבות את השריפה הזאת כמה שיותר מהר. נכון לרגע זה האש בסמיכות לבתים, מטוסי הכיבוי קיבלו הוראה להטיל את המטענים שלהם כדי שאף בית לא ייפגע. נעצור את האש ואח"כ נחקור מה גרם לה".

 

 

 

ראש העירייה, יונה יהב, הורה על פינוי 500 תלמידי בית הספר רמות ספיר הבונים. "לא לקחתי סיכון. אני לא רוצה את ההורים עצבניים, שלא ייכנסו לאזור עם כבישים צריך לקחת את הילדים", אמר יהב. "בחיפה יש ציוד נדיר ברחבי ישראל לטיפול לאירועים מהסוג הזה, קנינו ניידות מיוחדות למצבי חירום, רכשנו שתי ניידות יוצאות דופן ורחפן ענק שמימנו מתרומות. יש לנו יכולות שליטה בשטח מאוד נדירות ואני מקווה שלא נצטרך להפעיל אותן".

 

האש מתקדמת לכיוון "סמי עופר" 

נכון לשעות אלה בחיפה, ישנה שריפת חורש שפרצה בשני מוקדים בכרמל הבאה לפינוי מוסדות חינוך ותושבים מבתיהם. בעקבות דיווחים על בתים שעלו באש ברחובות הנטקה הצוללת דקר ניתנה הוראת פינוי לשכונת רוממה. אש באזור רמות ספיר בעיר מסכנת כלי רכב ומבנים ולכן הוזמן סיוע אווירי למקום. על מנת למנוע סיכון חיים ניתנה הוראה לפנות גני ילדים הנמצאים בסמוך.

 

במקביל נפגעו קל שני בני אדם והכניסה הצפון-מזרחית לעיר נחסמה בעקבות אש שמשתוללת באזור מוסכים סמוך לגשר פז. כלי רכב ומבנים עולים באש בחוף שמן בעיר. השריפה משתוללת סמוך לתחנת הכיבוי המרכזית של חיפה, וכל הכבאים ששהו במקום נאבקים כעת בלהבות. עשן סמיך אופף את אזור הכניסה הצפון-מזרחית לחיפה. האש "דילגה" אל מעבר לרחוב חלץ והכבאים מנסים למנוע ממנה לאחוז בבניין מסחרי גדול במקום.

 

במקביל התקבלו דיווחים על שריפה שלישית - סמוך לאצטדיון העירוני בדרום העיר. שריפה פרצה הבוקר בשטח פתוח ברחוב האשלג במפרץ חיפה. השריפה סמוכה לבתי עסק רבים. למקום הוזנקו שלושה צוותי כיבוי שהשתלטו על האש ומנעו פגיעה במבנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים