שתף קטע נבחר

המפכ"ל: "סביר להניח שההצתות - ממניע לאומני, יש מעצרים"

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך קיים הערכת מצב מהחפ"ק בחיפה ואמר כי יש להניח שמניע לאומני עומד מאחורי גל השריפות ברחבי הארץ. השב"כ חוקר גם כן את החשד שהשריפות הוצתו ממניע לאומני. השר ארדן הנחה לפעול לאיתור מסיתים ברשתות החברתיות

 

 

 

גל של שריפות ועכשיו גם חקירה של מניע לאומני: בשב"כ חוקרים היום (ה') חשד כי המניע להצתת השריפות שפרצו בחיפה נובע מרקע לאומני. החקירה מגיעה על רקע הערכות שירותי הכבאות כי ההצתות בחיפה היו מכוונות.

 

במקביל, השר לביטחון פנים גלעד ארדן הנחה את המשטרה לרכז מאמץ ברשתות החברתיות לאתר מסיתים להצתות ותומכים ולמצות עמם את הדין.

 

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, קיים הערכת מצב מהחפ"ק בחיפה ואמר כי יש להניח שמניע לאומני עומד מאחורי גל השריפות ברחבי הארץ. המפכ"ל הורה לראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב מני יצחקי, להקים צוות ארצי משולב לריכוז הטיפול באירועי הדליקות ברחבי הארץ, לרבות היבטי חקירות, מודיעין, טכנולוגיה ופורנזיקה (זיהוי פלילי). בראש הצוות יעמוד ראש מדור חקירות בדרגת סנ"צ ויהיו בו נציגים מהחטיבות השונות. הצוות ירכז את תמונת המצב המתעדכנת, יבצע ניתוח רוחבי של האירועים והממצאים, יתאם ויסנכרן בין צוותי החקירה במחוזות המשטרה, יבצע הערכות מצב ויגבש ממצאים ארציים, ואלה יתורגמו להמלצות והנחיות מקצועיות ואופרטיביות, בדגש על מאמצי סיכול ומניעה של הישנות האירועים, בין היתר באמצעות איתור וחשיפה של כוונות מעורבים פוטנציאליים.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

כבאים מנסים להשתלט על השריפה בדרך פרויד בחיפה (צילום: זהר שחר) (צילום: זהר שחר)
כבאים מנסים להשתלט על השריפה בדרך פרויד בחיפה(צילום: זהר שחר)
 

המפכ"ל אלשיך הוסיף: "השכונות שביקשנו לפנות, כל אזרח שגר בשכונות האלו יודע את זה. זו רשימת שכונות יחסית ארוכה. כל מי שנמצא בשכונה שאיננה בשכונות האלה – שיישאר בבית, שלא יפריע לנתיבי התנועה, הם חשובים לנו ולכל משאיות הכיבוי, גם חלילה לאמבולנסים וכלי רכב שעוזרים לפנות אנשים שצריכים עזרה. לכן חשוב מאוד שמי שלא צריך לצאת מהבית ולא צריך לעזוב את שכונתו – שלא יעשה את זה. מי שנמצא בשכונות האלו ולא הצליח להתפנות, גם אם הוא כבר התקשר למוקד כזה או אחר, מתבקש לקחת סדין גדול, לתלות אותו על החלון כדי להבליט את הדירה שבה יש מישהו שצריך עזרה. אנחנו מבקשים לא להתקשר למוקד 100 לצורכי מידע, אלא להתקשר למוקד 110, המוקד הזה מעודכן בצורה מדויקת מה צריך לעשות וייתן מידע לכל מי שאיננו בטוח מה הסטטוס שלו, מה מותר ומה אסור".

 

דובר הרשות הארצית לכבאות והצלה, יורם לוי, אמר במשדר המיוחד של ynet: "יש לנו חשד להרבה מקרים של הצתות, לא רק באזור חיפה, גם באזורים אחרים, ונמצאו גם ממצאים לנושא הזה". הוא הוסיף כי "יש הנחיה גם של המשטרה לחקור את הנושאים האלה, גם באמצעות רשתות חברתיות. לבדוק אם יש מסיתים שפועלים ברשתות בתחום ההצתה".

 


פקקים ביציאה מהעיר, היום (צילום: דמיטרי לייכטמן) (צילום: דמיטרי לייכטמן)
פקקים ביציאה מהעיר, היום(צילום: דמיטרי לייכטמן)
 

אירוע האש חסר התקדים שהחל לפני כמה ימים הגיע היום לשיאו עם שורת שריפות בחיפה. לפחות 13 שכונות פונו. קווי מתח גבוה לחיפה נותקו ומטוסים מטילים חומרים מעכבי בערה על בתים בשכונות. על פי ההערכות של כיבוי אש, ארבעת המוקדים העיקריים של השריפות בעיר מקורם בהצתות.

 

נכון לשעה 15:00, מלבד הפגיעה בבתים - לפחות 102 בני אדם נפגעו משאיפת עשן ופונו לבתי החולים בחיפה. 53 בני אדם פונו לבית החולים רמב"ם, 30 פונו לבית החולים כרמל ו-19 נוספים פונו לבית החולים בני ציון.

 

ח"כ עודה: "לא נכון להאשים קבוצה"

יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, ראה את הלהבות מקרוב. "אני לא מצליח להיכנס לעיר, מקווה שעוד כמה דקות אהיה על הכרמל".

 

אתה מתגורר על הכרמל, כולם בסדר?

"בסדר גמור, המשפחה, הילדים, אני בקשר איתם וגם עם השכנים. זו פגיעה בכולנו ומאוד כואב לי. אנשים צריכים להבין שיש לנו גורל משותף, הירוק הזה של הכרמל יקר לכולנו, זה המקום הכי יפה בעולם, לכן זה ממש שובר את הלב. אני קורא עכשיו שקוראים לזה 'אינתיפאדת ההצתות', זו הסתה".

 

חבר הכנסת עודה. "מי שעשה את זה הוא האויב של כולנו" (דניאל אליאור) (דניאל אליאור)
חבר הכנסת עודה. "מי שעשה את זה הוא האויב של כולנו"(דניאל אליאור)
 

אתה יודע בוודאות שלא מדובר בהצתות? אנחנו עם מאות שריפות בשלושה ימים.

"עכשיו יש שריפות בחיפה, מקום שחיים בו ערבים וגם יהודים, היו גם באום אל-פחם ובאבו סנאן. אנחנו חיים פה מאות ואלפי שנים, אף פעם לא שרפנו את הטבע, זו פגיעה בנו. אם יש בן אדם עלוב, לא חשוב יהודי או ערבי, אז צריך ממש לעשות את מה שצריך לפי החוק, בוודאי. עכשיו כולנו צריכים לשלב ידיים ולכבות את השריפות. זו פגיעה בכולנו, וכולנו צריכים להירתם למשימה איך לכבות את האש. אם מחר-מחרתיים יגלו שמישהו הצית,

ערבי או יהודי, צריך למצות איתו את הדין. מי פגע באום אל-פחם, באבו סנאן, אני לא יודע אם זה יהודי או ערבי, אבל באמת זה לא חשוב מבחינתי. אני זוכר את אירופה האנטישמית כשהאשימו את היהודים בהכול, איך יכול להיות שבלי שנדע נתחיל לתקוף את המיעוט? עכשיו זה לא הזמן. אם זה ערבי או יהודי כולנו נגדו, זה אויב של כולנו וזה מאיים על האזרחים עצמם".

 

אז למה אתה מתנגד להגדרה אינתיפאדה?

"כי אתה מאשים קבוצה וזה לא נכון. בוא נדע את האמת, עוד שעות, עוד יום, כולנו נדע. אחד שאוהב את המולדת שלו צריך לפגוע בה כך? בן אדם שאוהב בני אדם צריך לפגוע בהם? אז הבן-אדם שעושה את זה הוא האויב של כולנו, של הטבע, של בני האדם, כולנו נגדו, אבל למה להגיד אינתיפאדה?"

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זהר שחר
אחד ממוקדי השריפה בחיפה
צילום: זהר שחר
מומלצים