שתף קטע נבחר

פריצת דרך: סריקת MRI ב-5 דקות במקום שעה

בכנס ה-RSNA אשר נערך בתחילת החודש בשיקגו, הודיעה חברת פיליפס העולמית כי היא נמצאת בשלבי פיתוח של מכשיר MRI שמצליח לסרוק את גוף האדם תוך חמש דקות, ולהעניק תמונות תלת ממדיות באותה איכות כמו בדיקה רגילה. ההערכות: בתוך שנים ספורות – הבדיקה תתקצר לדקות ספורות, תאפשר להגדיל את מספר הנבדקים פי 10 ולקצר משמעותית את התורים

פריצת דרך בסריקת ה-MRI: חברת פיליפס העולמית נמצאת בשלבי פיתוח של מכשיר MRI המאפשר לקצר את הבדיקה באמצעות המכשיר, שנמשכת כיום כשעה ויותר, לחמש דקות בלבד.

 

הסריקה המתקבלת זהה לאיכות הסריקות הקיימות, ובשל קיצורה המשמעותי יתאפשר גם להגדיל את מספר הנבדקים ולקצר את התורים. הפיתוח המשמעותי נעשה בשיתוף חטיבת הפיתוח הישראלית של חברת פיליפס הנמצאת בחיפה.

 

קראו עוד

פריצת דרך: חוקרים הצליחו לזהות אוטיזם ב-MRI

סריקות MRI מגלות: מה גורם לקול "הקנאק" בידיים?

 

צפו במהלך הבדיקה:

 

  

הדמיה של רקמות ואיברים

מכשיר ה-MRI משמש להדמיה מדויקת של רקמות ואיברי גוף האדם, והוא מאפשר להבחין היטב ברקמות רכות, שאינן עצמות. הוא יוצר תמונה תלת ממדית של תוככי גוף האדם, מאפשר להבחין בין הרקמות לפי מידת הבהירות והצבע שלהם, לאתר בעיות אנטומיות, גידולים, הפרעות בזרימת דם ולמעשה כמעט כל תחלואה כבר בשלביה הראשונים.

 

המכשיר עצמו בנוי ממגנטים היוצרים שדה מגנטי רב עוצמה, בערך פי 10 אלף מהשדה המגנטי של כדור הארץ. השדה המגנטי הזה משנה את הכיוון המגנטי של פרוטונים הנמצאים במולקולות המים בגוף, ובעזרת גלי רדיו ומגנטים נוספים היוצרים תהליכים פיזיקליים מורכבים – מעבד מחשב את המידע לכדי תמונה תלת מימדית מדויקת.

 

על אף יתרונותיו העצומים של מכשיר ה-MRI בהבנת תהליכי תחלואה בגוף איבחון מוקדם של מחלות והצלת חיי אדם המתבצעת מדי יום, הרי שחסרונו העיקרי של המכשיר הוא איטיות פעולתו: כל סריקה כזו אורכת 45 דקות ויותר, כשסריקות מוח עשויות לארוך גם שעה וחצי.

 

זמן זה מקשה מאוד על המטופל הנדרש לשכב על מיטת הבדיקה ללא תזוזה. תינוקות ופעוטות הנדרשים לעבור את הבדיקה, עוברים אותה תחת הרדמה, המלווה בסיכונים כשלעצמם. הזמן הרב הנדרש לבדיקה גם מצמצם את מספר המטופלים שניתן לבדוק ביממה, ומכאן גם התורים הארוכים המשתרכים על פני חודשים רבים.

  

 

לאתר מחלות לפני התפרצותן

הפיתוח החדש של חברת "פיליפס" הנמצא בשלביו הראשונים, נחשף בכנס הרדיולוגיה הבינלאומי RSNA המתקיים בשיקגו. מומחי חברת פיליפס ההולנדית, סיפרו על פיתוח התוכנות היחודיות המקושרות למכשירי ה-MRI, המאפשרות לתכנת מחדש את סריקת התהודה המגנטית, כך שהבדיקה מושלמת בתוך דקות ספורות, ולעתים גם תוך חמש דקות בלבד.

 

בכנס הרדיולוגיה הציגה פיליפס פלטפורמה נוספת המאפשרת להבחין במחלות באמצעות מכשיר ה-MRI, זמן רב לפני התפרצותן. כך למשל, ניתן באמצעות ההדמיה לאתר שינויים מוחיים האופייניים למחלות האלצהיימר והפרקינסון, גם 5 ו-10 שנים לפני שהן נותנות סימנים ראשונים.

 

"הפיתוח הזה יוביל את עולם הרפואה כמה שנים קדימה", אמר ירון טס, נשיא חטיבת מערכות מידע ברפואה בפיליפס העולמית, "נוכל לאבחן מחלות שנים לפני שהן מתפרצות, באמצעות האפליקציות שלנו שמשוות את ההדמיה שבוצעה, להדמיה תקינה, מסמנות את השינויים המזעריים שעד כה לא ניתן היה להבחין בהן, ואולי בעתיד גם לעצור מחלות הרבה לפני שהן נותנות תסמינים קליניים ראשונים".

 

"האפליקציה החדשה משווה בין סריקת מוח שהמטופל עבר עכשיו, לבין סריקות של נבדקים בריאים", מסביר ד"ר אילן שלף, מנהל מכון הדימות במרכז הרפואי סורוקה, "האפליקציה באמצעות אלגוריתמים מורכבים, מזהה שינויים מזעריים מסמנת אותם ומאפשרת לנו להבחין באותם שינויים ובחשד לסיכון מוגבר.

 

כך למשל, היא יכולה לאתר שינויים במוח אצל חולי אלצהיימר, גם עשר שנים לפני ההתפרצות, ליידע את החולה, להגביר את המעקבים הרפואיים שלו, לעודד אותו לאורח חיים בריא, ומאוד יכול להיות שבעתיד הלא רחוק יפותחו תרופות שיאפשרו לנו בכלל למנוע את המחלה באלה שנמצאים בסיכון גבוה ללקות בה".

 

הכותב היה אורח חברת פיליפס בכנס הרדיולוגיה העולמי בשיקגו


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים