שתף קטע נבחר

מנכ"ל נספרסו ישראל: "לא פשוט להתגבר על פערי התרבויות מול שוויץ"

"עולם העסקים יכול ללמוד הרבה מהמוזיקה", אומר מנכ"ל נספרסו ישראל, משה מרי, ונזכר בילדות במשפחה מרובת ילדים בטבריה ובבחירה במוסיקה כדרך חיים כבר בגיל 8: "בדומה לחברה עסקית, אמן חושב איך הנגינה שלו תגיע לקהל - זה הלקוח". בשיחת מנהלים הוא מספר על ההתנהלות מול הנהלת נספרסו בשוויץ: "יש אתגר להבין את הציפיות שלהם מישראל"

כשמשה מרי, מנכ"ל נספרסו ישראל, היה בן 8, אביו שאל אותו על איזה כלי הוא רוצה לנגן. "החלום שלי תמיד היה לתופף על תופים", הוא נזכר בחיוך, "אבל ידעתי שלא ירשו לי, אז ביקשתי סקסופון. היה משהו יפה במילה הזאת. למדתי במשך הרבה שנים על הכלי. הייתי קול ראשון בתזמורת הנוער ובגיל 17 כבר ניגנתי בחתונות. גם לאחר הצבא המשכתי בזה בשביל הפרנסה. ועדיין, התופים נשארו בשבילי סוג של חלום.

 

כתבות נוספות במדור שיחת מנהלים

העולה מצ'ילה שעושה כבוד לישראל בארה"ב

"בראיון עבודה אצלי אסור לדבר נגד ישראל"

התאונה ששינתה את חייו של מנכ"ל קפה קפה

 

"ואז, לכבוד יום הולדתי ה-42, אשתי נתנה לי שיעור תופים במתנה. כל כך נהניתי, שזה המשיך לדגדג גם אחרי, כשחזרתי לשיגרה. לכן כמה חודשים לאחר מכן התקשרתי למורה ומאז אני לא מפסיק לתופף. בתופים אני לגמרי רוקיסט, ובסקסופון מנגן מוזיקה יותר רכה ורגועה. המסקנה, כשאתה כל כך רוצה משהו וזה נראה לך רחוק - החלום עדיין יכול להתממש. אתה צריך לספר ולשתף בחלומות וברצונות שלך. אם אשתי לא היתה יודעת את הסיפור, לא הייתי מנגן היום על תופים. המוזיקה היא חלק בלתי נפרד מחיי, זו בריאות לנשמה. הנגינה לוקחת אותי למקומות של מחשבה וניתוק ויצירתיות".

"המוזיקה היא חלק בלתי נפרד מחיי, זו בריאות לנשמה". מרי עם הסקסופון (צילום: אפי שמח) (צילום: אפי שמח)
"המוזיקה היא חלק בלתי נפרד מחיי, זו בריאות לנשמה". מרי עם הסקסופון(צילום: אפי שמח)
 

גיל: 44

מצב משפחתי: נשוי לטלי, אב לעמית (16) ונועה (8)

מגורים: הוד השרון

השכלה: תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול ממכללת תל חי ותואר שני במינהל עסקים מקרית אונו.

תפקיד: מנכ"ל נספרסו ישראל 8 שנים. 

נתוני חברה: נספרסו ישראל הוקמה ב-2008, היא נמצאת כיחידה נפרדת ובבעלות של חברת נסטלה העולמית. המטה של החברה נמצא בפתח תקווה, היא מעסיקה 300 עובדים, בהם מומחי קפה בחנויות הבוטיק, עובדים בשירות טלפוני והטכני ועובדי מטה. לפי נתוני נספרסו, בישראל שותים כ-3,5 מיליארד כוסות קפה בשנה.

 

יש קשר בין המוזיקה לעולם העסקים?

"עולם העסקים יכול ללמוד הרבה מעולם המוזיקה. לכבד אחד את השני, לדעת שלכל אחד יש את התווים שלו ואת הסולו, לפרגן לאחר, לתאם בצורה מושלמת בין הכלים כדי שהמוזיקה תישמע טוב. בדומה לחברה עסקית, אמן חושב איך הנגינה שלו תגיע לקהל - זה הלקוח הסופי שלו. הוא רוצה לרגש ולשמח ולקבל את מחיאות הכפיים. אם אנשי עסקים יסתכלו כך על החברה שלהם, על המוצר שלהם שיגיע בצורה מושלמת ללקוח הסופי, ירגשו וישמחו את הלקוח במוצר שלהם, זה יצליח.

 

חלום שהתגשם. מרי על התופים (צילום: אפי שמח) (צילום: אפי שמח)
חלום שהתגשם. מרי על התופים(צילום: אפי שמח)

"יש משהו דומה בין מנצח על תזמורת למנהל חברה כלכלית. יש מנהלים שונים עם סגנונות ניהול שונים, אבל בסוף הכל אמור להתחבר ולהביא לתוצאות טובות. מוזיקה, כמו ניהול, היא עבודה קשה וסיזיפית. לא משנה כמה כשרוני תהיה, אם לא תעבוד קשה - התוצאות לא יהיו טובות. מנהל, כמו מנצח, צריך להוביל לאיחוד התזמורת או החברה, בסוף זה היחד".

 

סדר יום

05:45: פעמיים בשבוע קם ויוצא לאימון בוקר עם המאמנת האישית.

06.30: בימים ללא אימון מתעורר עם כל הבית ב-06:30. שותה קפה ואוכל ארוחת בוקר עם המשפחה.

07:30: יוצא למשרד. כל בוקר אני מבלה כמעט שעה בפקקים. את הזמן הזה אני מנצל למחשבות ומוזיקה טובה. משתדל להמעיט בשיחות טלפון בבוקר.

08:30: מגיע למשרד. עם הקפה השני של הבוקר מתחיל טקס יומי שמתנהל מדי יום בארגון. מטרתו לחדד נהלי בטיחות. בכל פעם מוזמנים עובדים אחרים בחברה לשיחה ליד לוח הבטיחות. בוחנים אם היו אירועים ביום קודם ומנהלים שיחה בנושא.

09:30: מתחיל את היום השוטף, שכולל פגישות יומיות עם מנהלים, צוותי פרויקטים וספקים.

17:00: עובר על מיילים.

20:00: בבית. פעמיים בשבוע מתאמן לבד. בימי שני נועה ואני יוצאים לריצה משותפת.

סופי שבוע: ימי שישי נפתחים באימון בוקר משותף עם טלי, ואחר כך סידורים של סוף שבוע. בכל יום שישי בשעה 14:00 יש לי שיעור נגינה בתופים. כשאני חוזר הביתה אנחנו מתחילים בהכנות משותפות לארוחת שישי, כמעט הארוחה היחידה של כל המשפחה יחד. בשבתות, טלי ואני מתעוררים ב-05.45, יוצאים לריצה בפארק הירקון. טלי רצה 10 ק"מ ואני 20 ק"מ. כשחוזרים הביתה, מקדישים את השבת למשפחה ולילדים.

 

איך הגעת למנכ"ל את החברה?

"דרכי המקצועית התחילה כמקדם מכירות בחברת BAT. עבדתי שם 12 שנים עד לתפקיד המנכ"ל. הגעתי לתחושת מיצוי ורציתי לעבור לתחום אחר, אז קיבלתי הצעה מהמטה של נספרסו בשוויץ להתמודד על תפקיד מנכ"ל נספרסו ישראל, כלומר להקים את החברה כמעט מאפס. בגיל 36 קיבלתי את תפקיד מנכ"ל נספרסו ישראל, וגם היום אני מרגיש את אותה התלהבות של היום הראשון בנספרסו".

 

"טקס יומי שמתנהל מדי יום בארגון. מטרתו לחדד נהלי בטיחות". משה מרי בתדרוך עובדים ()
"טקס יומי שמתנהל מדי יום בארגון. מטרתו לחדד נהלי בטיחות". משה מרי בתדרוך עובדים

מתי הבנת שאתה במסלול להצלחה?

"לאורך הקריירה הבנתי שאם אני שואף ומכוון - אני מצליח. אמנם מסלול הצלחה מלווה תמיד בכשלים ותסכולים, אבל כל זמן שיש מטרה ברורה, ואני פועל למענה - אני מרגיש במסלול ההצלחה".

 

מה ההישג הכי גדול שלך?

"בשנים האחרונות הצלחתי לשלב בין העבודה לזמן משפחה, תחביבים וחברים. לאחר שנים רבות שלא מצאתי איזון, גיליתי פתאום שזה אפשרי. אולי זה הגיל או הניסיון או שניהם יחד שמלמדים איך לעשות את זה. מבחינתי זה הישג אדיר".

 

ספר על כישלון שלך בדרך, משהו שאתה מתחרט עליו

"לפני שהגעתי לנספרסו רציתי לקבל זיכיון של חברה מסוימת, ולצערי לא השכלתי להתחבר לשותפים הנכונים. בסופו של דבר לא קיבלתי את הזיכיון, אבל אני לא מתחרט על זה. זו היתה הדרך שלי ללמוד להיות פחות סוליסט ויותר לעבוד בצוות ובשותפות. הבנתי שמי שמשכיל לייצר לעצמו שותפים נכונים לדרך, יכול להגיע להישגים אדירים.

"מי שמשכיל לייצר שותפים נכונים, יכול להגיע להישגים אדירים". מרי (צילום: יוסי צבקר) (צילום: יוסי צבקר)
"מי שמשכיל לייצר שותפים נכונים, יכול להגיע להישגים אדירים". מרי(צילום: יוסי צבקר)
 

"למרות שאני מאוד ריכוזי בעבודה שלי, לשמחתי אני מצליח ליישם ביומיום שלי בנספרסו את הלקח הזה. אני רואה בצוות ההנהלה ובעובדים שותפים אמיתיים להצלחה. אני מתייעץ איתם, משתף אותם, מזכיר להם כל הזמן שההישגים הם שלהם. אני מאמין שזה תורם להצלחה ולמיקוד נכון של החברה, גם אם לפעמים זה לא הדבר הכי פשוט בניהול".

 

מודל לחיקוי / מנטור

"אני משתדל ללמוד מכל אדם שאני פוגש בכל תחום. אני מקיים פגישות שוטפות עם עובדים בכל הרמות בחברה כדי להקשיב וללמוד מהם. יש מספר דמויות בכירות בישראל ובעולם שפגשתי, והם היוו השראה בשבילי. רק לאחרונה פגשתי את פרופ' יוסף קלאוזנר בגלל עניין רפואי, וגיליתי מקצוען שמטפל בכל החולים שלו בתשומת לב מלאה, כאילו כל אחד מהם הוא החולה היחיד המטופל אצלו. זה הזכיר לי שוב כמה חשוב להתייחס לשירות מהמקום הזה, האישי".

 

מה אתה מחפש בעובד שמגיע אליך לראיון?

"מעבר לזה שצריך להיות לעובדים ניסיון וכישורים, אני רוצה לראות את הברק בעיניים, אנשים שיודעים להיות קשובים לסביבה שלהם ולהמציא את עצמם בכל פעם מחדש".

 

מה אסור ומה צריך להגיד לך בראיון עבודה?

"מותר להגיד הכל, כל זמן שזו אמת. לא לשקר ולא לנפח דברים. במשך חצי שעה של ראיון, אני מסתכל למועמד בעיניים ומנסה להבין מי האדם שמולי".

 

מה יכולה להיות עילה לפיטורים של עובד?

"חוסר יכולת לעבוד בשיתוף פעולה או בעיית אמינות. אני מאמין בלתת הכשרה ולסייע לעובד עם ביצועים נמוכים. אם זה לא מצליח, צריך להיפרד".

"יש מספר דמוות בכירות בישראל שהיוו השראה בשבילי". מרי בכנס חברה ()
"יש מספר דמוות בכירות בישראל שהיוו השראה בשבילי". מרי בכנס חברה
 

איך אתה מפטר עובד?

"תהליך פיטורין הוא תהליך ארוך, כשלאורכו העובד מקבל פידבק ברור ומתועד, בו הוא יודע מה נדרש ממנו לשפר. לאחר מכן יש לו שיחות משוב וסיוע כיצד להשתפר וניתנים לו הכלים לעשות את זה. יש עובדים שהצליחו להביא את עצמם להצלחה, ולא פוטרו לבסוף. אם זה לא מצליח, מסבירים לעובד את הבעיה ונפרדים".

 

מה תדאג שהעובדים שלך ידעו עליך?

"אין לי פייסבוק, כי אני לא אוהב את החשיפה, אבל גם בלי זה העובדים שלי יודעים עליי הכל. אני פתוח וחולק איתם חוויות אישיות. העובדים יודעים כמה נושא התזונה והבריאות חשובים לי. במטבח יש תמיד ירקות ופירות, יוגורט טבעי, לחם מקמח מלא. אנחנו מסבסדים לכל העובדים מנוי לחדר כושר, ובמרוץ הלילה האחרון הקמנו קבוצת ריצה עם אימון קבוע לעובדים. כשראיתי 35 מעובדי החברה, שחלקם לא רצו מעולם, חוצים את קו הסיום של מרוץ ה-10 ק"מ - הרגשתי גאה במיוחד".

 

מה לעולם לא תרצה שהעובדים ידעו עליך?

"עכשיו הם ידעו - אני אוהב סרטי קומיקס בדיוניים".

 

בעולם מקביל, מה היית רוצה להיות?

"כנראה שהייתי בוחר בקריירה צבאית כמו אבא שלי, ששירת בצה״ל עד גיל 63. אם לא זה, הייתי בורח בקריירה של נגן מקצועי בסקסופון, הכלי שאני מנגן עליו מגיל 8".

 

ממה אתה פוחד? איך אתה מתגבר על פחדים?

"בכל יום אני פוחד קצת בכל דבר שאני עושה. אבל כל עוד הפחד לא משתק, מניע אותי קדימה ושומר אותי חד - אני דווקא רוצה קצת ממנו בכל יום".

 

משה מרי ומשפחתו ()
משה מרי ומשפחתו

איך אתה מעלה מוטיבציה של עובדים בכלל ובימים קשים בפרט?

"התנהלות עסקית היא כמו רכבת הרים. בכל יום יש אתגרים חדשים, ותמיד יש ימים טובים וטובים פחות. בתוך ההתנהלות הזו אני תמיד מכוון שהמנהלים והעובדים יהיו הראשונים לדעת - שיתוף עובדים בהצלחות ובאתגרים לאורך זמן הוא המפתח ליצירת ארגון חזק ובטוח, שיודע לשמור על הערכים שלו גם במצבים קשים. במקביל, צריך שעובדים ומנהלים בחברה יתקדמו ויקחו חלק משמעותי בארגון. כ-57% מהקידומים בחברה הם פנימיים. זה מעלה מוטיבציה".

 

מה המשמעות של כסף עבורך?

"גדלתי בטבריה למשפחה מרובת ילדים. אבי היה איש קבע ומפרנס יחיד והיה לנו טוב. לכסף מעולם לא היתה משמעות עיקרית בחיי. ערכים של אהבת המדינה, אהבת האחר והדחיפה להתקדם הם החשובים. הכסף הוא אמצעי לחיים נוחים יותר. מבחינה עסקית, הכסף לא אמור להיות המטרה, וזה לא סותר את התועלת לבעלי המניות. אם אתה נאמן לעצמך והלקוחות מרוצים, הכסף גם מגיע".

 

משה ברי ובתו נועה בריצה משותפת ()
משה ברי ובתו נועה בריצה משותפת

עד כמה אפשר להתנתק מהעבודה כשמגיעים הביתה? האם העבודה "מארגנת" לך את החיים?

"אני לא יכול להתנתק לגמרי, וגם בחופשות אני תמיד מחובר, אבל משתדל למלא מצברים בכל סופ"ש וחופשה כדי להיות עם אנרגיות חדשות".

 

מה אתה חושב על הכלכלה הישראלית?

"לישראל יש כלכלה חזקה, אבל יש מקום להרחבת השקעות בכל סוגי התחבורה הציבורית ובקירוב הפריפריה למרכז. כמנהל בחברה גלובלית אני מסתובב בעולם ורואה כמה הפער בשטחים אלו גדול בין ישראל למדינות אחרות.

 

"אני מאמין גדול בקידום ושילוב נשים בעמדות מפתח בכלכלה. אצלנו מחצית מצוות ההנהלה הבכירה הן נשים. אני חושב, שההשקעה הכי חשובה שלנו כמדינה היא בחינוך, וצריך להגדיל אותה בכל התחומים, החל ממדעים וטכנולוגיה ועד אומנות ופילוסופיה, תוך דגש על יזמות, שהיא היתרון המבדיל בינינו לכלכלות אחרות בעולם".

 

איך אתה מסתדר עם הנהלת החברה ובעלי המניות?

"הנהלת נספרסו העולמית נמצאת בשוויץ. מעבר לאתגר התקשורתי הטכני, יש אתגר להבין את הציפיות המדויקות שלהם מישראל, ולתווך בין הבדלי התרבויות. זה לא פשוט, אבל אפשרי. אנחנו שומרים על שקיפות מלאה כל הזמן, בונים אמון וחותרים להשיג את התוצאות שהוגדרו על ידם".

 

תפתיע אותנו במשהו אישי שלא יודעים עליך

"בגיל 16 נפצעתי בתאונת אופנוע. הפגיעה היתה ברגל והגבילה אותי לאורך שנים בפעילות. חשבתי שלעולם לא אצליח לרוץ, אבל לאחר אימונים בשנה האחרונה, הצלחתי לקבוע לעצמי שיא אישי - לרוץ 21 ק"מ".

 

5 טיפים למנכ"ל/ית מתחיל/ה

להגדיר מטרות ברורות.

לבחור את האנשים הנכונים לעבודה איתך.

להיות קשוב ואדיב.

לשתף את העובדים בצורה מלאה.

אם לא מוצאים אתגר במה שאת/ה עושה - אל תבוא/י לעבודה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים