שתף קטע נבחר

שיא של כל הזמנים: חמש חוקרות מצטיינות דיקניות בטכניון

מהפכת מנהיגות נשית מצטיינת בטכניון: מספר שיא של כל הזמנים במוסדות להשכלה גבוהה בארץ בכלל, ובטכניון בפרט, עם מינוין של חמש חוקרות מצטיינות ובעלות שם עולמי בתחומי המחקר שלהן לדיקניות

בשיתוף התעשייה האווירית

 

חמש חוקרות מצטיינות ובעלות שם עולמי בתחומי המחקר שלהן מונו לדיקניות בטכניון: פרופ' שולמית לבנברג - דיקנית הפקולטה להנדסה ביו רפואית, פרופ' מרסל מחלוף - דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון, פרופ' איריס ערבות - דיקנית הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים,פרופ' אורית חזן – דיקנית לימודי הסמכה ופרופסור יהודית דורי - דיקנית הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה.

 

חמש דיקניות: (מימין) פרופ' חזן, פרופ' מחלוף, פרופ' ערבות, פרופ' דורי, פרופ' לבנברג (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
חמש דיקניות: (מימין) פרופ' חזן, פרופ' מחלוף, פרופ' ערבות, פרופ' דורי, פרופ' לבנברג(צילום: אלעד גרשגורן)

בטכניון המתמקד במקצועות הנדסה ומדעים מדויקים, מתרחשת בצעדי ענק מהפכת מנהיגות נשית מרשימה המבוססת על מצוינות. היעד שהציבה הנהלת הטכניון הוא השוואת מספר הסטודנטיות הלומדות בטכניון לחלקן היחסי באוכלוסיה - 50% בכל הפקולטות.

 

המטרה ברורה, מדגישים בהנהלת הטכניון, מיצוי פוטנציאל המצוינות של הסטודנטים והסטודנטיות המתקבלים ללימודים בטכניון.

 

בטכניון גאים להזכיר כי כבר בשנת כבר בשנת 1913, כשאוניברסיטאות מובילות בארצות הברית עדיין לא קיבלו נשים ללימודים, החליטו מייסדי הטכניון ומנהליו כי הטכניון יהיה פתוח לכל ללא הבדלי דת, גזע ומין. בכיתה הראשונה שנפתחה בשנת 1924 למדו 16 סטודנטים וסטודנטית אחת.

 

כיום עומד שיעור הנשים בקרב הסטודנטים לתואר ראשון בטכניון על 37 אחוזים, בתואר שני 32 אחוזים ובדוקטורט 44 אחוזים.

 

נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא אמר כי הטכניון עושה מאמצים אדירים להגדיל גם את מספר הסטודנטיות וגם את מספר חברות הסגל. "בבחירתן של חמש חברות סגל לתפקיד דיקן אני רואה מודל לחיקוי הן לסטודנטיות והן לחברות סגל צעירות," אמר.

 

מינוי הדיקניות בולט במיוחד על רקע חלק הנמוך של נשים במקצועות ההנדסה ומדעים מדויקים הנע בין 25-30 אחוזים מכלל הסטודנטים בארץ, למרות שהן מהוות למעלה מחמישים אחוזים בכל התארים.

"אל תפחדו להעז" (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
"אל תפחדו להעז"(צילום: אלעד גרשגורן)
  

פרופ' אורית חזן, עד לאחרונה דיקנית של הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה וכעת דיקנית ללימודי הסמכה, אומרת כי ייצוגן הנמוך של נשים במדע והנדסה נמוך רק בשל סיבות תרבותיות. "לכן העובדה שיש חמש דיקניות הינה משום שהטכניון היא סביבה שמאפשרת לכל מי שמצוין לבוא לידי ביטוי," מדגישה פרופ' חזן.

 

"המוסכמות התרבותיות האלה אינן באות לידי ביטוי בטכניון. באופן כללי רצוי שארגונים יתווכו תרבות בה מצוינות תוכל לבוא לידי ביטוי ללא קשר להשתייכות לקבוצה זו או אחרת. הסביבה האקדמית שמטופחת בטכניון מקדמת בדיוק את המסר שמצוינות אינה תלויה בהשתייכות לקבוצה זו או אחרת".

 

פרופ' שולמית לבנברג – דיקנית הפקולטה להנדסה ביו רפואית, מומחית בעלת שם עולמי בתחום תאי גזע והנדסת רקמות מסבירה את מהפכת המנהיגות הנשית בעלייה במספר חברות הסגל שקודמו לפרופסוריות מן המניין.

 

"לכו עם הלב, עם הקול הפנימי שלכן, עם מה שאתן אוהבות", היא אומרת במסר לסטודנטיות ולתיכוניסטיות , "יגידו לכן שבחרתן מסלול קשה, שלא תעמדו בזה, אל תחששו, העזו והקשיבו לעצמכן. כי מי שתלך בדרך שלה תהנה ממה שתעשה ותצלח את כל המכשולים".

 

פרופסור יהודית דורי דיקנית הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה אמרה כי מינוין של חמש דקניות מהווה פריצת דרך משמעותית ביותר, "זאת משום שאנו מהוות מודל לחיקוי לסטודנטיות בכל התארים ואף לתלמידות בתי ספר תיכוניים.

 

"זה מעיד שנשים, כמו גברים, יכולות להגיע לתפקידים בכירים ולמלא אותם בהצלחה. גם יהודית דורי וגם אורית חזן הן דיקניות פעם שניה בתפקידים טכניונים מגוונים. הבחירה בנשים אלו להנהיג בהצלחה חברי סגל, חוקרים, צוות מנהלי ואלפי סטודנטים מהווה הוכחה שהשמים הם הגבול. כולן עם משפחות, ילדים, ואצלי אף נכדים וזו ההוכחה לבנות שחוששות אם ניתן לקיים קריירה מצליחה יחד עם גידול משפחה".

 

פרופ' מרסל מחלוף דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון אומרת כי מצוינות, השקעה והתמדה הם מה שמוביל כל אחד ואחת להצלחה בכל תחום ובפרט באקדמיה. "לצערי מעט מדי נשים בוחרות ללכת בדרך המפרכת לאקדמיה ולא בגלל שהן לא מוכשרות, אלא משום שהסביבה הרחוקה ובעיקר הקרובה עדיין לא מספיק תומכת.

 

"לו היו יותר נשים באקדמיה, לא היתה נכתבת הכתבה הזו, כיוון שנשים הן תחרויתיות וללא ספק היו מגיעות למעמד הזה ואף יותר, והתפקידים הללו לא היו מכונים 'גבריים'," אמרה.

 

בטכניון מציינים, כי אחוז הסטודנטיות לתואר ראשון בפקולטות ההנדסיות בטכניון עולה בהתמדה בין השאר בעקבות פעילויות פקולטיות וכלל טכניוניות ממוקדות לעידוד תלמידות מצטיינות במתמטיקה ובמדעים מכל רחבי הארץ לבחור בלימודים בתחומים אלה ובהנדסה. בין השאר מתקיימים כנסים וימי חשיפה בהשתתפות מאות תלמידות המגיעות לטכניון נפגשות עם חברות סגל וסטודנטיות לתארים מתקדמים. הן מסיירות בקמפוס ובמעבדות במגוון פקולטות ונחשפו לנושאי המחקר והלימוד בטכניון.

  

בשיתוף התעשייה האווירית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
שיא: חמש חוקרות מצטיינות דיקניות בטכניון
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים