שתף קטע נבחר

ברגע האחרון: הצעה לפינוי בהסכמה של עמונה

ראש הממשלה, שר החינוך וראש המועצה האזורית שומרון גיבשו הלילה מתווה שלפיו יוכלו 24 משפחות להישאר בחלקה סמוכה, לעומת 12 במתווה הקודם שנדחה על-ידי התושבים. המדינה תצטרך לבקש מבג"ץ דחייה של חודש בפינוי. "יש דין": סמוכים ובטוחים שבית המשפט לא ייתן יד לעוול הזה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך נפתלי בנט, ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ונציגי תושבי עמונה גיבשו הלילה (א') מתווה חדש לפתרון בעיית המאחז. על פי המתווה, 24 משפחות יוכלו להישאר על ההר בחלקה סמוכה, לעומת 12 במתווה הקודם שנדחה על-ידי התושבים.

 

במקביל, המדינה תצטרך לבקש מבג"ץ דחייה של חודש בפינוי המיועד במטרה להקים את המבנים החדשים. התושבים בעמונה צפויים להצביע על המתווה החדש. פעילים שהגיעו למאחז מפעילים לחץ על התושבים לא לקבל את המתווה החדש וגם הצעירים ובני הנוער הנמצאים במקום אומרים כי הם עדיין ערוכים למאבק. במקביל להסדר המתגבש נפוצו בקרב התושבים שמועות על פינוי קרוב.

המאחז עמונה. ניסיונות להסדר פינוי בהסכמה  (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
המאחז עמונה. ניסיונות להסדר פינוי בהסכמה (צילום: אוהד צויגנברג)
 

"לעכב את הפינוי כמה שניתן". בני נוער בדרכם לעמונה (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
"לעכב את הפינוי כמה שניתן". בני נוער בדרכם לעמונה(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 

תחילת הפגישה הלילית נערכה בנוכחותו של ראש הסגל של נתניהו יואב הורוביץ בירושלים אצל מקורב לראש המועצה האזורית שומרון - שם הגיעו הצדדים לסיכומים ואז המשיכו ללשכתו של נתניהו עם בנט. נציגי התושבים שנכחו בפגישה עם נתניהו טענו שהוא הראה נכונות לפתור את המשבר ומנסה לסייע ככל שניתן, אך גם את המתווה הנוכחי יהיה קשה מאוד להעביר בהצבעת התושבים. "אנחנו מבינים שזה באמת הכי טוב שאפשר לקבל אבל יהיה מאוד קשה לשכנע את התושבים. זה ממש לא הולך להיות פשוט", אמש תושב עמונה שנכח בפגישה.

 

יותר מאלף איש הגיעו בסוף השבוע האחרון לעמונה במטרה להתנגד לפינוי הצפוי של המאחז. התושבים אירחו את הבאים מכל רחבי הארץ במהלך השבת, וכן נערכה שיחה מקדימה של הנהגת התושבים עם בני הנוער שהגיעו למקום. "ראש מטה המאבק אביחי בוארון שוחח איתנו והדגיש לא להרים יד על שוטרים וחיילים, אבל בהחלט אמר שחייבים להתנגד. יש כאן המון קבוצות של נערים, הכנו לכוחות הרבה הפתעות", אמר איתן, אחד הנערים שבילו את השבת בעמונה. בוארון הסביר שהמתווה טוב יותר מזה שכבר הוצע, והוא הכי טוב שאפשר להשיג בתנאים אלה.

 

איתן הוסיף ואמר כי "יהיו כאן ביצורים גדולים עם הרבה קשיים, זה לא גוש קטיף. אנחנו כאן כדי לצרוב בתודעה תמונות קשות של גירוש יהודים. לא ניתן לדבר הזה לעבור בשתיקה. עושים כאן גירוש".

 

מלבד השיחה של בוארון, גם רבה של עמונה יאיר פרנק שוחח אמש עם הנערים. "המטרה שלנו היא לעכב את הפינוי עד כמה שניתן, שזה לא יהיה עניין של שעות אלא ימים ויישאר בתודעה. עם זאת, אסור לנו ליפול למקום של אלימות חלילה כי זה יחליש אותנו ויחליש את מאבקנו".

 

ארגון "יש דין", המייצג את בעלי הקרקעות הפלסטינים, מסר: "מתווי הגזל השונים, שמתבססים על השתלטות על אדמות פלסטיניות פרטיות כ'פתרון' עבור עבריינים שבג"ץ הורה לפנותם מקרקעות פלסטיניות פרטיות שעליהן השתלטו, מנוגדים לחוק, למוסר ולשכל הישר. אנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט לא ייתן יד לעוול הזה, בדיוק כשם שהוא הורה להביא לסיומו את העוולה שנמשכת כבר 20 שנה - המאחז עמונה".

 

לפי הערכות, הפינוי, אם יקרה, צפוי להיות בימים הקרובים והכוחות כבר מוכנים. כוחות התגבור הצה"ליים נפרסו באזור המאחז, אך הם לא ייקחו חלק בפינוי עצמו אלא באבטחה שמסביב. חיילים שמשרתים באוגדת איו"ש הצטוו על ידי מפקדיהם לא לדבר על מועד הפינוי המדויק כדי להקשות את היערכות המתבצרים.

 

במקביל, עשרה לוחמים מחטיבת גבעתי שהיוו חלק מכוח תגבור שהגיע בימים האחרונים לאזור כדי להשתתף באבטחת הגזרה בזמן הפינוי, יצאו אמש מבסיסם על רקע הפינוי הצפוי. הם חזרו לבסיס רק לאחר שיחות שקיימו עמם המפקדים. בבסיס הסביר להם המג"ד כי הם לא צפויים לקחת חלק מעשי בפינוי שאותו יבצעו שוטרים ואנשי מג"ב ושהם ישתתפו רק באבטחה במעגל שלישי. החיילים חזרו למשימותיהם ועדיין לא ברור אם הם יישפטו, אך בצה"ל הבהירו כי הם לא יישפטו על סירוב פקודה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
דריכות בעמונה
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים