שתף קטע נבחר

מרייגן ועד שר: המפורסמים שחייבים חייהם לד"ר היימליך

מי השחקנית והזמרת שניצלה לאחר שנחנקה מגלולת ויטמין ומי הנשיא לשעבר שחייו כמעט קופחו בגלל בוטן? אלו המפורסמים שחייהם ניצלו בזכות השיטה המפורסמת שהמציא ד"ר הנרי היימליך, שהלך אתמול לעולמו והוא בן 96

הסלבס שחיים בזכות היימליך: אתמול (שבת) הלך לעולמו ד"ר הנרי היימליך, ממציא התמרון לחילוץ גוף זר שגרם לחנק. היימליך מנע את מותם של רבבות, והציל גם את חייהם של לא מעט מפורסמים שנחנקו בעצמם ושרדו בזכות התמרון שהמציא.

 

בין השמות המפורסמים שחייבים את חייהם לד"ר היימליך אפשר למצוא את נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן, הזמרת שר, השחקנית אלן ברקין וראש עיריית ניו יורק לשעבר אד קואץ'.

 

קראו גם:

מהו תמרון היימליך? חידון עזרה ראשונה והחייאה

כיצד לפעול במקרה של חנק במבוגרים ותינוקות?

חנק מבלון: מתי הורים חייבים לשים לב?

 

קואץ', למשל, נחנק מחתיכת בשר במסעדה סינית ב-1981, וחייו ניצלו בזכות חבר שידע כיצד לבצע את תמרון היימליך.

 

שר הייתה בחזרה לקראת הופעה בינואר 1982, והחלה להיחנק לאחר שניסתה לבלוע גלולה של ויטמין. הזמרת ניסתה לשחרר את הגלולה שנתקעה בגרונה באמצעות פיסת לחם, אבל זה לא עבד. הבמאי רוברט אלטמן ביצע את תמרון היימליך והציל את חייה.

 

השחקנית אלן ברקין נחנקה גם היא מפיסת שרימפס בבית המלון רג'נסי במרץ 2005. אדם ששהה לצידה ביצע בה את תמרון היימליך וחלקיק המזון נפלט החוצה.

 

יצא גיבור. טימברלייק (צילום: AFP) (צילום: AFP)
יצא גיבור. טימברלייק(צילום: AFP)

 

נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן נחנק מבוטן כשהיה על מטוס ב-1976. הקומיקאי דן אקרויד ביצע את תמרון היימליך על השחקנית קרי פישר (הנסיכה ליאה אורגנה מסרטי מלחמת הכוכבים) כשהחלה להיחנק לאחר שאכלה נבטים. פישר סיפרה בזמנו שאקרויד ביקש את ידה לאחר שהציל את חייה.

 

גם הזמר ג'סטין טימברלייק הוכתר כגיבור ב-2004, כאשר ביצע את תמרון היימליך על חברו שהחל להיחנק מבוטנים.

 

השחקן והבמאי קלינט איסטווד זכה להציל חיים גם כן בזכות תמרון היימליך בפברואר 2014 כאשר הבמאי סטיב ג'ון החל להיחנק מחלקיק גבינה צהובה.

 

היימליך: ביצע את התמרון רק פעם בחיים  

ד"ר הנרי היימליך, הרופא שהמציא את התמרון לטיפול בחנק, הלך לעולמו בסוף השבוע בגיל 96. לפני מספר חודשים סיפר כי הציל לראשונה בחייו את שכנתו לבית האבות באמצעות התמרון שהמציא.

 

משפחתו של ד"ר היימליך מסרה כי הוא נפטר אתמול (שבת) לאחר שלקה בהתקף לב נרחב ביום שני האחרון בבית האבות בסינסינטי.

 

נחנק מבוטן בזמן שהיה על מטוס. רייגן (צילום: youtube) (צילום: youtube)
נחנק מבוטן בזמן שהיה על מטוס. רייגן(צילום: youtube)

 

היימליך נולד ב-3 בפברואר 1920 בדלאוור שבארה"ב למשפחה יהודית. הוא סיים את בית הספר לרפואה בשנת 1943 והמשיך להתמחות בכירורגיה. בשנת 1962 המציא נקז חזה שהציל את חייהם של פצועים רבים במלחמת ויאטנם. בשנות השבעים פיתח את שיטת היימליך לחילוץ גוף זר הגורם לחנק, שכוללת לחיצות מתחת לסרעפת הגורמות ללחץ גבוה בריאות הפולטות את הגוף שגרם לחנק, ולאחריהן טפיחות על הגב.

 

בחודש מאי האחרון השתמש היימליך לראשונה בחייו בטכניקה באישה מבוגרת שנחנקה לנגד עיניו. היימליך הבחין באישה בת 87 בבית האבות בו הוא מתגורר, שהחלה להיחנק.

 

הוא מיהר לעברה וביצע את הטכניקה שחילצה מדרכי הנשימה שלה חתיכת המבורגר. בתוך שניות האישה התאוששה וחייה ניצלו. "זה נפלא להציל כל כך הרבה חיים", אמר היימליך שלימד את השיטה פעמים רבות, אך מעולם לא ביצע אותה בעצמו על אדם שנחנק.

 

כך תבצעו תמרון היימליך

1. הרגיעו את האדם הנחנק עד כמה שניתן והזעיקו את מד"א בטלפון 101. הקפידו למסור את הפרטים בבירור: שם, טלפון וכתובת מלאה.

 

2. עודדו את הנפגע להשתעל. זה האמצעי היעיל ביותר לפליטתו של גוף זר.

 

3. אם הגוף הזר לא נפלט והמצוקה גוברת: עמדו מאחוריו כשרגלכם האחת נמצאת בין רגליו, "חבקו" את בטנו והניחו את אגרופכם מעליה. בצעו לחיצות מהירות פנימה ומעלה מעל הטבור (כפעולה אחת) וחזרו על כך 10-6 פעמים. לאחר כל תנועה בדקו אם הגוף הזר יצא.

 

4. חזרו על השלבים עד הגעת צוות מד"א למקום או עד שהנפגע מאבד את הכרתו. אם הנפגע איבד את הכרתו - התחילו בהחייאה.

 

צפו: ד"ר היימליך מדריך כיצד לבצע את התמרון

 






 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ניסתה להשתחרר באמצעות פרוסת לחם. שר
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים