שתף קטע נבחר

דו"ח: כל משק בית חמישי טופל בשירותי הרווחה

דו"ח שנתי שפרסם משרד הרווחה מצביע על פערים עמוקים בין הפריפריה למרכז בשיעור הרשומים במחלקות לשירותים חברתיים, קפיצה של 36% במספר עברייני המין המטופלים בשירות המבחן ועלייה חדה בקצב הגידול באוכלוסיית האוטיסטים הרשומים במשרד העבודה והרווחה

אילוסטרציה (צילום: סיגלית משולם) (צילום: סיגלית משולם)
אילוסטרציה(צילום: סיגלית משולם)

בשנת 2015 כ-1.3 מיליון משקי בית, המהווים חמישית ממשקי הבית בישראל, טופלו במערך שירותי הרווחה. כך עולה מהדו"ח השנתי של משרד הרווחה שפורסם הבוקר (יום ד'). סיבת הפנייה השכיחה ביותר למערך הרווחה, כ-40% מהפניות, היא דיווח על ילדים ונוער בסיכון וקושי בתפקוד הורי. הסיבה השנייה, 30% מהפניות, היא עוני וקשיי פרנסה, ואחריה זקנה ומוגבלות וסיבות רפואיות - כל אחת בכרבע מהפניות.


בדו"ח הוצגו פערים משמעותיים בין תושבי הפריפריה לתושבי המרכז בשיעור צרכני שירותי הרווחה: 21.5% מתושבי מחוז באר שבע והדרום ו-19.1% מתושבי מחוז חיפה והצפון טופלו השנה במסגרות רווחה, לעומת 15.3% מתושבי ירושלים ו-12.7% מתושבי מחוז מרכז. עוד עולה כי השנה מחצית מאוכלוסיית האזרחים הוותיקים בגילאי 75 ומעלה, וכמעט רבע מבני הנוער בגילים 12-17 היו רשומים במחלקות לשירותים חברתיים.

בנוסף, מוצג גידול ניכר באוכלוסיית האוטיסטים הרשומים במשרד העבודה והרווחה. העלייה במספר האוטיסטים המוכרים השנה הייתה כמעט כפולה מזו שבשנת 2014: גידול של 2,074 במספר האוטיסטים הרשומים בין השנים 2014-2015, לעומת גידול של 1,323 בין 2013-2014. בנוסף, בעשור האחרון (משנת 2006) חלה עלייה של פי 4.2 באוכלוסיית האוטיסטים המוכרים.  

 

הדו"ח מלמד עוד כי נרשמה עלייה של 36% במספר עברייני המין שטופלו במסגרות שירות המבחן על פי החלטות בית המשפט ו-ועדות שחרורים, ומספרם הגיע ל-382. העלייה החדה מיוחסת לכניסתו לתוקף של פרק השיקום בחוק ההגנה על הציבור מפני ביצוע עבירות מין בסוף 2013.

 

נתוני הליכי אימוץ ואומנה: השנה השלים השירות למען הילד במשרד העבודה והרווחה טיפול ב-345 תהליכי אימוץ. 115 מהם תינוקות שנולדו בארץ, 34

מהם תינוקות שנולדו בחו"ל ואומצו על ידי אב ואם בארץ, 16 מהם תינוקות שנולדו בהליך פונדקאות בחו"ל, 133 אימוצי קרובים במשפחות חד מיניות - מרבית המאמצות הן בנות זוג של האם הביולוגית של המאומצים - ו-47 אימוצי קרובים במשפחות הטרוסקסואליות.

 

לפי משרד הרווחה, תוך עשור גדל תקציב משרד העבודה והרווחה בכ-90%, מ-3.1 מיליארד שקלים בשנת 2006 ועד ל-5.9 מיליארד ב-2015. בארגונים החברתיים דוחים את הנתונים ומציגים לראייה את נתוני דו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי שהתפרסמו בשבוע שעבר, המלמדים כי ישראל

מובילה במדינות המערב בשיעורי העוני והפערים החברתיים. עוד מצביעים בארגונים על "ייבוש" מערכת הרווחה ועל השיעור הנמוך יחסית של העובדים הסוציאליים המועסקים בה, ועל התרחבות המענים אותם מחוייבים לספק עובדי מערכת הרווחה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כ-1.3 מיליון משקי בית טופלו במערך הרווחה. ארכיון
מומלצים