שתף קטע נבחר

סירב לעבור עקירת שן בינה – ונאבק על חייו

גבר כבן חמישים הגיע החודש לביה"ח מאיר בכפר סבא כשהוא סובל מקשיי נשימה, שם גילו שבעקבות סירובו לעקור שן בינה שלא בקעה בצורה תקינה, התפתח בפיו זיהום שגרם לפגיעה קשה של חיידק טורף באזור הצוואר. כעת הוא מאושפז במחלקה לטיפול נמרץ כשהוא מורדם ומונשם

שיני בינה הן השיניים האחרונות שבוקעות ולא תמיד נשאר להן מקום בפה. לכן לעתים הן מתפתחות בזוויות שאינן תקינות ובמקרים אחרים הן לא בוקעות לגמרי מתוך החניכיים.

 

כששן בינה לא בוקעת לגמרי ולא עוקרים אותה, נוצר איזור לח בפה שמשמש קרקע פורייה להתפתחות חיידקים. הימנעות מהוצאת שיני בינה שלא בקעו לחלוטין עלולה לגרום למגוון רחב של בעיות בהן זיהומים, גידולים וציסטות שאף עלולים להוביל לשבירת הלסת.

 

קראו גם:

שיני בינה: למה הן נוצרות - והאם חייבים לעקור?

עקירת שיניים: הטיפול, הסיכונים וההחלמה

בעיות בחניכיים: למה זה מסוכן ואיך תטפלו בבית

 

"הזיהום בפה יכול לעלות לארובות העין אם מדובר בשיניים עליונות, או לרדת לצוואר אם מדובר בשיניים תחתונות", מסביר ד"ר דורון רוזן, מנהל היחידה לפה ולסתות בבית חולים מאיר.

 

אצל הגבר שהגיע לבית החולים אובחנה בעבר בעיה של שן בינה בצד ימין של הפה שלא התפתחה בצורה תקינה, אך הוא סירב לבצע עקירה. הזיהום שנוצר בשן התקדם לכיוון הצוואר, וגרם לחיידק טורף לחדור לגוף ולפגוע ברקמות.

 

המטופל עוד לא יצא מכלל סכנה. מאיר (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
המטופל עוד לא יצא מכלל סכנה. מאיר(צילום: עידו ארז)

 

"החיידק הטורף החל לגרום נזקים מסכני חיים באיזור הלוע, הצוואר וקנה הנשימה", הסביר פרופסור בני נגריס, מנהל מחלקת אף-אוזן-גרון במאיר. "בגלל שהתקיימה סכנה עיקרית לנתיב האוויר ולמצב הנשימה עקב אזור הצוואר שהיה בצקתי ומאוד נפוח, האתגר הראשון היה להנשים את המטופל בחדר הניתוח בסיוע צוותים שונים", הוסיף ד"ר ניסים יפרח, מנהל יחידת טיפול נמרץ בבית החולים.

 

"בהמשך הוצאנו את הרקמות שנפגעו כולל בלוטות הרוק, את שן הבינה ואת השן שלידה, בגלל שגם היא נפגעה", סיפר ד"ר רוזן. "כרגע המטופל עדיין מונשם ומורדם ולא יצא מכלל סכנה. אנחנו מקווים שהוא יחלים. לפני כמה שנים מטופל שלנו נפטר כתוצאה מחיידק טורף בגלל תופעה דומה של שן בינה שלא נעקרה" , הוא הוסיף.

 

"מסתבר כי המטופל בכלל לא ידע שהוא סובל מזיהום. לבית החולים הוא הגיע בגלל קשיי נשימה ובדיעבד אנחנו יודעים שהזיהום לחץ על קנה הנשימה", אמר ד"ר רוזן, "היה לו קושי להכניס אוויר לריאות. הסימנים הקליניים הראשונים העידו על נפיחות גדולה בצוואר, ואחרי אבחון גילינו שמדובר בזיהום חריף שנגרם כתוצאה מהשן", הוסיף.

 

אפשר למנוע זיהומים

הרופאים סבורים כי כל אדם צריך ללכת להיבדק אצל רופא שיניים על מנת לדעת אם הוא זקוק לעקירת שיני בינה לפני שהנזק מתרחש. ככל שעושים את זה בגיל צעיר יותר – הסיכון לסיבוכים ולנזק לטווח ארוך קטן.

 

הנזקים שעלולים להיגרם מהימנעות מעקירה של השיניים הם עששת, זיהומים וגידולים. מחקרים אף מראים כי נשים בהריון שלא עקרו את שיני הבינה ונוצר להן זיהום בחלל הפה נוטות להפיל יותר מנשים שעקרו אותן.

 

"פעמים רבות השן כלואה מתחת לחניכיים ולא ניתן לראות אותה", מסכם ד"ר רוזן, "בנוסף, הזיהומים לא תמיד גורמים לכאב. צריך לבצע צילומים ובדיקות אצל רופא שיניים וחשוב לבצע את זה כדי להימנע בעיות בעתיד".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
קרקע פורייה להתפתחות חיידקים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים