שתף קטע נבחר

נטבחים, נרדפים, נמלטים: הנוצרים במזרח התיכון

בסוריה ובעיראק דאעש רודף אותם, בירדן התנקשו בחיי מפיץ קריקטורה נגד האיסלאם, במצרים נרצחו יותר מ-20 בפיגוע בכנסייה: "זו תקופה קשה מאוד לנוצרים". ואיפה יש כן מקום לאופטימיות? תמונת מצב, לפני סוף 2016

סנטה קלאוס בלבנון. הנוצרים בין הפטיש לסדן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
סנטה קלאוס בלבנון. הנוצרים בין הפטיש לסדן(צילום: רויטרס)

לא פשוט להיות בן העדה הנוצרית במזרח התיכון. בסיומה של עוד שנה של שפיכות דמים, מלחמות, הרס וחורבן באזור, קיבלו הנוצרים את התזכורת האחרונה לכך בכנסייה הקופטית הגדולה בשכונת אל-עבאסיה בקהיר, שם מחבל מתאבד שהשתייך לדאעש פוצץ את עצמו במיסת הבוקר. התוצאה הייתה עשרות פצועים ויותר מ-20 הרוגים מבני העדה הקופטית, באחד הפיגועים הקשים שידעה מצרים בשנים האחרונות.

 

כשסנטה מבקר בבית לחם: כריסמס אצל הפלסטינים  

 

הפיגוע העלה בקרב רבים תהיות על עתידו של המיעוט הנוצרי - לא רק במצרים, אלא בכל המזרח התיכון. מיעוט זה, בשונה למיעוטים אחרים במרחב, מוצא את עצמו בין הפטיש לסדן כמעט בכל החזיתות, בייחוד לאור הכאוס וחוסר היציבות באזורים רבים. לקראת חג המולד וסוף השנה: תמונת מצב של הנוצרים במדינות המזרח התיכון.

 

עיראק

בתקופתו של הרודן סדאם חוסיין היו בין 800 אלף למיליון נוצרים בעיראק, יותר מ-60% מהם קתולים. כיום נאמד מספר הנוצרים ב-300 עד 400 אלף. במוסול נרצחו עשרות נוצרים מאז ההשתלטות של דאעש ביוני 2014. עשרות אלפי נוצרים נמלטו מאזורים שונים במדינה, ורובם ברחו לחבל כורדיסטן שבמדינה. "המצב אינו נעים", אומר בשיחה עם ynet ודיע אבו נסאר, היועץ של הכנסייה הקתולית בארץ: "הבעיה שאנשים באזורים כאלה נמצאים בדילמה אם לברוח מהמדינה ולהשאיר את הכול מאחור או להישאר. לכן לרוב בוחרים בפתרון ביניים - לברוח לאזורים בטוחים בעיראק ובסוריה עד שיעבור זעם".

 

 

חג המולד בעיראק. רבים ברחו מאימת דאעש (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
חג המולד בעיראק. רבים ברחו מאימת דאעש(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
גם לפני עליית דאעש, לא ליקקו הנוצרים דבש. חבר הפרלמנט הלבנוני הנוצרי, סלים סלהב, הזכיר זאת כשנשאל בעקבות הפיגוע בכנסייה הקופטית אם הוא חושש לגורלם של הנוצרים בלבנון בדומה לשאר הנוצרים במרחב: "הצבא האמריקני היה בעיראק מאז 2003, ולמרות זאת ראינו מה קרה לנוצרים. הצבא הכי גדול בעולם לא הצליח להגן עליהם והם נאלצו להגר". הוא התכוון לכך שהנוצרים נרדפו על ידי הרוב המוסלמי, רדיפות שהגיעו עד כדי מעשי רצח, בייחוד במוסול, שם התגוררו עשרות אלפי נוצרים.

 

סוריה

לפני תחילת ההתקוממות נגד בשאר אסד, ותחילת מלחמת האזרחים היו בסוריה 600-700 אלף נוצרים. כיום ההערכות מדברות על 200-300 אלף, רובם יוונים אורתודוקסים. מהנתונים שיש בידי הכנסייה עולה כי עשרות נוצרים נרצחו בסוריה ובעיראק בשנים האחרונות, רק בשל היותם נוצרים. אך ככלל, בדומה לשאר הדתות מאות נוצרים נהרגו בתקריות כהפצצות והפגזות שאינן קשורות לדתם.

 

כמובן שבאזורים שבהם שולט דאעש, שרודף נוצרים ומיעוטים אחרים, המצב קשה יותר. לכן, לא מפתיע שמאותם אזורים רוב הנוצרים ברחו, וחלק אחר נטבחו. יש גם מי שהסכים להישאר ולשלם את מס הגולגולת (ג'זיה) שדאעש מנהיג. כמדיניות שומרת הכנסייה הקתולית על ערוצים פתוחים עם שלל הגורמים. זו הסיבה למשל שבימים האחרונים נראה שגריר הוותיקן מוסר לנשיא אסד מסר מהאפיפיור פרנסיסקוס.

 

"זו ללא ספק תקופה מאוד קשה לנוצרים באזור, אבל היא לא הכי קשה", אומר אבו נסאר ומזכיר שכאשר הצלבנים הובסו המצב של הנוצרים היה הרבה יותר קשה. "כיום לנוצרים במזרח התיכון יש כמה אפשרויות: הראשונה היא להתחבא ולהתבדל ובפועל להתנתק מהדתות האחרות. האפשרות השנייה היא להיות בעלי ברית של השליטים. האפשרות השלישית היא פשוט לקחת את הרגליים ולברוח", מסביר היועץ של הכנסייה, שחושב שיש גם אפשרות רביעית - כן להתערבב עם הדתות האחרות, אך להעביר מסר של פיוס ולא להפוך לאליטה בחברה.

 

מצרים

ההערכות במצרים מדברות כי כיום חיים במדינה 8 מיליון קופטים, פחות מעשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה המצרית שמונה 92 מיליון איש. הפיגוע בכנסייה החודש הוא בהחלט המבחן החשוב ביותר ליחסים בין השלטון הנוכחי לבין המיעוט הקופטי, יחסים שבמשך שנים היו נתונים לעליות וירידות. בתקופת שלטון האחים המוסלמים ומוחמד מורסי, לפני שלוש שנים, נאלצו הקופטים להתמודד עם תסיסה נגדם באזור פורט סעיד.

הפגנה אחרי הפיגוע בכנסייה הקופטית (צילום: Getty Images) (צילום: Getty Images)
הפגנה אחרי הפיגוע בכנסייה הקופטית(צילום: Getty Images)

הלוויית הנרצחים בכנסייה ()
הלוויית הנרצחים בכנסייה

כיום דווקא נראה שהכנסייה הקופטית ושלטון א-סיסי משדרים על אותו גל, וזאת למרות הפיגוע הקשה שהוביל לזעם רב בקהילה הקופטית, בעיקר נגד השלטון. בשנה האחרונה לדוגמה אישר הפרלמנט המצרי את החוק לבניית כנסיות במדינה, והשלטון – שמספק לקופטים חופש פולחן מוחלט - אף הגיב בחריפות לאירועים האלימים במחוז אל-מיניה שבדרום המדינה, שכוונו נגדם.

 

"הפיגוע בכנסייה כוון נגד כל מצרים ולא רק נגד הקופטים", הוא דף המסרים של שלטון א-סיסי כדי לנסות ולאחד את כולם סביבו. בעקבות הפיגוע, הוגברה האבטחה סביב הכנסיות אחרי מה שנתפס בקהילה הקופטית כמחדל ביטחוני חמור. "ככלל אני חושב שהמשטר המצרי עושה היום צעדים מועילים לקראת הנוצרים", אומר אבו נסאר ומזכיר כי כוחות הביטחון המצרים הם שאבטחו את הפטריארך תיאודורוס במהלך הביקור הדתי וההיסטורי שקיים בירושלים בנובמבר 2015, לרגל הלווייתו של הפטריארך של ירושלים.

 

לבנון

הסיפור של הנוצרים בלבנון הוא סיפור של ניגודים, פילוג והרבה אגו. מצד אחד מדובר במיעוט הנוצרי הגדול ביותר באזור (25 אחוז מכלל האוכלוסייה, על פי ההערכות) שרובו שייך לעדה המארונית. מיעוט שפעם היה רוב ועדיין מצליח לנגוס בעוגה הפוליטית כתוצאה מהחלוקה ההיסטורית שנקבעה בהסכם טאיף בתום מלחמת האזרחים ב-1990. מחד גיסא, תפקידים כמו הנשיא, שר ההגנה ומפקד הצבא עדיין שמורים לנוצרים. מאידך, נראה שההשפעה של הנוצרים בשנים האחרונות הולכת ופוחתת יחד עם ההצטמקות במספרים של הנוצרים עצמם, שאיבדו מזמן את הבכורה שהייתה להם מבחינה דמוגרפית לשיעים ולסונים.

 

האיש החזק בהקשר הדתי הוא הפטריארך המארוני, בשארה א-ראעי, שכמו הפטריארך הקופטי גם הוא ביקר בישראל. אך הבעיה בלבנון, כפי שמסביר היועץ של הכנסייה הקתולית בירושלים, היא הפוליטיקאים עצמם: "הנוצרים שם שוכחים שהמסר של הדת הנוצרית הוא בין השאר שהחולשה שלי היא הכוח. הם לוקחים את החוזק שלהם והופכים אותו לחולשה. אין שם כבוד לפטריארך המארוני, וזה לא רק בהקשר הדתי".

פליטים סורים חוגגים את חג המולד בלבנון (צילום: AP) (צילום: AP)
פליטים סורים חוגגים את חג המולד בלבנון(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

2016 בלבנון דווקא הייתה שנה של פריצת דרך מסוימת עבור הנוצרים - הפוליטיקאי המארוני הוותיק, מישל עאון, בעל הברית של חיזבאללה, נבחר לנשיא אחרי שנתיים וחצי של ואקום נשיאותי. עם זאת, במבט על אפשר להבחין בקלות בעימותים הבלתי נגמרים בתוך הנוצרים, שרחוקים מתמיד מלהיות מחנה מלוכד במדינה הרב עדתית. בהקשר זה אפשר לציין שהמפלגה היחידה שלא הסכימה להשתתף בממשלת לבנון החדשה, חרף תחנוניו של הנשיא הנוצרי עאון, היא מפלגת הפלנגות הנוצרית של סאמי ג'ומייל ממחנה ה-14 במרס המתנגד לחיזבאללה.

 

"כיום יש כבר הרבה יותר נוצרים לבנונים מחוץ ללבנון מאשר בתוך לבנון", מציין ודיע אבו נסאר ומזכיר כי למרות ההתברגות של הנוצרים לתפקידי מפתח בפוליטיקה, "כולם יודעים שמי שבאמת שולט בלבנון זה חיזבאללה וזה ממש לא מה שהיה פעם. אם תעשה היום בחירות דמוקרטיות בלבנון, המצב של הנוצרים יהיה בכי רע".

 

ירדן

אז איפה הנוצרים כן יכולים אולי לשאוב שביב של אופטימיות? בירדן אומנם הייתה שנה מורכבת למיעוט הנוצרי, שעל פי ההערכות מונה 500 אלף איש, אך יש מי שטוען שמדובר באחד מהמקומות הכי טובים לנוצרים במזרח התיכון. ב-2003 היו רק 200 אלף נוצרים בירדן, אך האירועים בסוריה ובעיראק הובילו להגירה המונית.

זירת רצח הקריקטוריסט בעמאן ()
זירת רצח הקריקטוריסט בעמאן

ודיע אבו נסאר, יועץ הכנסייה הקתולית בישראל ()
ודיע אבו נסאר, יועץ הכנסייה הקתולית בישראל

עם זאת, השנה התרחש אירוע חריג כאשר ירדני מקומי התנקש בפובליציסט הנוצרי נאהד חתר, שהועמד למשפט על כך שהפיץ ברשת קריקטורה שלעגה לאיסלאם. ההתנקשות בחתר עוררה סערה בירדן והמלך עבדאללה אף הגיע לניחום אבלים. בינתיים נראה שההדים של אותו אירוע בספטמבר שככו והשבוע – בעיתוי מעניין, רגע לפני החגים הנוצריים - הוטל על חתר עונש מוות בתלייה.

 

נסיכויות המפרץ וסעודיה

מקום נוסף שבו חלה עלייה במספרים של הנוצרים הוא דווקא נסיכויות המפרץ השמרניות מבחינה דתית. בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת בכלל לא היו שם נוצרים, אך הגירת נוצרים לבנונים ופלסטינים הובילו לזינוק במספרם, וכיום הוא נאמד בחצי מיליון איש. בשני העשורים האחרונים איחוד האמירויות (הנסיכות שבה מספר הנוצרים הוא הגדול ביותר), קטאר, בחריין וכווית הפכו להיות יותר טולרנטיות עבור הנוצרים והעניקו להם חלקות אדמה כדי להקים בתי תפילה.

 

בסעודיה השמרנית, שם מספרם עדיין נמוך מאוד, אין חופש פולחן, אבל השלטונות מעלימים עין אם הנוצרים מקיימים את מנהגיהם בסתר. "מה שתורם לפתיחות המסוימת הזו הוא שיש לך נוצרים לבנונים ופלסטינים שמסייעים לשדרוג מערכות שונות במפרץ כמו מערכת החינוך. זה מצב ששני הצדדים מרוויחים ממנו", אומר יועץ הכנסייה בירושלים על המתרחש בנסיכויות.

 

במדינות המגרב - מרוקו, תוניסיה, אלג'יריה ולוב - יש כמה מאות נוצרים בכל מדינה. בלוב, לאור הכאוס השלטוני, המצב יותר בעייתי והם פועלים מתחת לרדאר, בעיקר בטריפולי ובבנגאזי. בסודן של הרודן עומאר אל-בשיר יש כמה אלפי נוצרים שמקבלים יחס סביר, אך לא חופש פולחן מוחלט. נראה שהאירועים באזור ימשיכו לאתגר את המיעוטים הנוצריים גם בשנת 2017 וימשיכו להציב בפניהם דילמות לא פשוטות. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Getty Images
הפגנה במצרים אחרי הפיגוע בכנסייה
צילום: Getty Images
מומלצים