שתף קטע נבחר

האוטו שלנו גדול וטעים: משאיות אוכל בארץ

גריל נייד ופיצה במשאית: חשבתם שאוכל רחוב זה רק דוכני שווארמה ופלאפליות? אז זהו שלא. משאיות האוכל המוכרות מערים אחרות בעולם, מתחילות לצוץ גם אצלנו, אז אל תתפלאו אם בשיטוט בעיר תתקלו לפתע במשאית אוכל שמציעה סושי, פיצה ואפילו מנות גריל

אחד הדברים היותר כייפים שפודיס יכולים לפגוש בחו"ל זה Food Trucks - דוכני אוכל רחוב ניידים, המציעים המבורגר, פיצה, אוכל אסייתי ואפילו שקשוקה. השיטה שהלהיבה את האמריקאים, שמיהרו לתפוס מקום בתורים הארוכים שהשתרכו ליד המשאיות, התפשטה במהרה, וכיום כמעט בכל עיר בירה בעולם תוכלו למצוא משאיות אוכל שמציעות אוכל רחוב מעניין וזול, שלעתים גם מתובל בטאץ' מחתרתי (צריך לדעת היכן עומדת המשאית ומתי).

 

הז'אנר הקולינרי הזה יכול היה גם ללכת טוב מאוד אצלנו, אבל כל ניסיון להפעיל משאיות אוכל בארץ - כשל, ומה שמונע מה-Food Trucks לעשות עלייה רשמית לארץ בפורמט המוכר מחו"ל זה לא חוסר מוטיבציה של יזמים מהתחום, אלא דווקא הבירוקרטיה שמפעילות הרשויות המקומיות על היזמים.

אוכל עם טאץ' מחתרתי. משאית אוכל (צילום: אנטולי מיכאלו) (צילום: אנטולי מיכאלו)
אוכל עם טאץ' מחתרתי. משאית אוכל(צילום: אנטולי מיכאלו)

עד בג"צ ובחזרה 

הראשונים לזהות את הטרנד הלוהט ואף לנסות ולהפעיל אותו בארץ היו המסעדן ליאור בן עדי והשף אמיר מרקוביץ' ("האיטלקיה בתחנה"), שהגישו לפני כחמש שנים לעיריית תל אביב בקשה להוצאת רישיון עסק להפעלת משאית מזון בשטח העיר.

 

עיריית תל אביב הגיבה בסירוב והשניים עתרו לבג"ץ שסיפק לשניים זרקור של תקווה עם פסיקה שקבעה כי "הזכות לחופש העיסוק היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית, וכי אופייה של העיר תל אביב-יפו, כעיר חדשנית ומתקדמת, מצדיקה רוכלות מזון ניידת בעיר, כפי שקיימת בערים מתקדמות שונות בעולם".

 

שנה עברה מאז, וברחבי הארץ אפשר לראות יותר ויותר משאיות אוכל שצצות כפטריות אחרי הגשם. האם מדובר במגמה חולפת, או בכזאת שעתידה להישאר ולבשר על שינוי קולינרי גדול?

כאן כדי להישאר או טרנד חולף? (צילום: אנטולי מיכאלו) (צילום: אנטולי מיכאלו)
כאן כדי להישאר או טרנד חולף?(צילום: אנטולי מיכאלו)
  

כך למשל, בפסטיבל האוכל הערבי "א-שאם" שהתקיים בעיר התחתית בחיפה בתחילת דצמבר השנה, פעלה במשך שלושה ימים משאית אוכל שהיתה חלק מפרויקט הנצחה לבשלנית הערבייה נדימה סבתי, שהיתה הראשונה לזהות את הפוטנציאל במכירת האוכל הערבי הביתי בשוק ואדי ניסנאס.

 

לאורך כל שלושת ימי הפסטיבל עמדה המשאית על המדרכה, ומכרה מאכלים ערביים ביתיים על פי מתכוניה של האושייה הקולינרית. בשל היעדר האישורים הדרושים, משאית האוכל של נדימה סיים את פעילותו לאחר הפסטיבל, אך ישנם אחרים שצצו ובישרו כי עדיין מוקדם מדי להספיד את הפרויקט הקולינרי החדש. אגב, המשאית עמדה על המדרכה ונגררה משם בתום הפסטיבל כי אין אישור למשאיות אוכל לנוע בדרכים.

משאית האוכל של נדימה (  ) (  )
משאית האוכל של נדימה
 

ה-"Bun Truck" הוא דוכן שהוצב במשך כל חודש נובמבר מול מסעדת "אויאמה" בפתח תקווה - מסעדה אסייתית שחגגה לאחרונה עשר שנות פעילות. רונן ואלון מילינגר, הבעלים של המסעדה, פנו לצמד האמנים קובי דוידר ואדם יהלומי, בעלי סטודיו "FOOD TRUCK ISRAEL" המתמחה בשיפוץ רכבים, בנייתם והשמשתם כ-Food Trucks.

 

שיתוף הפעולה בין הארבעה, הוליד משאית אוכל צבעונית שפעלה בהצלחה רבה והציעה ארבעה תבשילים בלחמניות באן אסייתיות. כעת, עקב החורף שפקד אותנו, גם המשאית הזו סיימה את פעולתה עד להודעה החדשה.


צפו ב--"Bun Truck" בפעולה, רגע לפני שנסגר: 

 

אבל זה לא הכל - לפניכם כמה מהמשאיות שבכל זאת תוכלו למצוא ברחבי הארץ:

"Pizza truck" היא משאית מודל 68 שהוסבה לפיצרייה בקיבוץ דפנה שבצפון. המשאית הזו עומדת בתוך מתחם של בית קפה בשם "קוקייה", ומכינים בה פיצות דקות הנאפות בתנור לבנים איטלקי כשמעליהן תוספות מעניינות כמו זוקיני מוקפץ, קונפי שום, תרד מוקפץ בשאלוט ועוד.

פיצה במשאית (צילום: פייסבוק) (צילום: פייס)
פיצה במשאית (צילום: פייסבוק)
  

"האוטו האדום" היא משאית האוכל של תמי הרשקוביץ, שעומדת בתוך חצר ביתה שבמושב גן יאשיה בעמק חפר. בתוך האוטו מטבח מאובזר, בו תמי מכינה בימי שישי ארוחות בוקר צמחוניות. את השולחנות והכיסאות עבור הסועדים היא מפזרת בין עצי הפרי שבגינה, וכשמתחשק לה היא גם נודדת לאירועים פרטיים או למגרש המשחקים של המושב כדי למכור שם מהבישולים שלה.

אין תכנית קבועה. המשאית של תמי הרשקוביץ (צילום: לין לוי) (צילום: לין לוי)
אין תכנית קבועה. המשאית של תמי הרשקוביץ(צילום: לין לוי)

אין לתמי תפריט קבוע או תוכנית ידועה מראש: היא קמה בבוקר, בודקת את מזג האוויר ואת המצרכים שיש לה במזווה, ומתחילה לבשל, בזמן שבעלה מעדכן דרך עמוד הפייסבוק שלהם שאפשר להגיע.

 

שקשוקה בנגרר ופלאפל וקישים בעגלה

לצד המשאיות הללו, פועלות בארץ כמה וכמה עגלות נגררות המהוות תחליף ראוי לטרנד האמריקאי, שמציעות גם ערך מוסף בדמותו של נוף מרהיב. כך למשל, "השמורה 215" הוא הנגרר של בני גל, שהגשים את חלומו לארח באמצעות עגלה ניידת מתוקתקת עם מטבח. העגלה עומדת תחת עצי אקליפטוס מול נוף עוצר נשימה ומציעה שקשוקות (20 שקלים), שניצל בבגט, כריך חביתה או סנדוויץ' טונה.

 

"הפלאפל של מש" הוא דוכן פלאפל נייד שפועל בערבה במטרה ליצור עבור תושבי האזור סיבה טובה להתכנס במקום אחד, לחייך זה לזה ועל הדרך גם לנשנש פלאפל. בעמוד הפייסבוק של מש תמצאו את המסלול השבועי שלו בין ישובי הערבה, ואם תזדמנו למקום תוכלו ליהנות ממנת פלאפל ב-15 שקלים.

 

הייחודיות של הדוכן הזה מופיעה בדמותם של הרטבים המיוחדים שמוגשים שם כמו קרם חצילים או צ'אטני נענע, שמחליפים את התוספות הבאנליות שמוצעות לרוב לצד פלאפל.

פלאפל מקרב לבבות (צילום: יח"צ)
פלאפל מקרב לבבות(צילום: יח"צ)

"העגלה" הוא נגרר יפהפה שפועל בימי שישי במושב אלוני אבא ומציעים בו מאפים, כריכים, קישים, טוסטים ושתייה.

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)
 

"תחנת קפה" הוא הנגרר שעומד בכניסה לכפר יהושע, ליד בית הסודות של רכבת העמק הישנה, למרגלות הכרמל ולצד שדות שלא נגמרים. כאן מציעים ג'חנון וקפה, כריכים, מאפים ושתייה.

 (צילום: אגמדיה) (צילום: אגמדיה)
(צילום: אגמדיה)

ואי אפשר מבלי להזכיר את "חומוס דואי" - נגרר עץ שעומד בפארק לכיש, וכמובן את ה-"Grilad" - נגרר שבו מכינים בשרים על הגריל, שבימים אלה ממש נבנית עבורו משאית אוכל אמיתית שעתידה להתחיל לפעול בעוד כחודש.

 

כתובות:

קיבוץ דפנה, 04-6945700, לא כשר

גן יאשיה, 053-2240353‏, לא כשר 

השמורה 215, בכניסה לשמורת פורה, 054-7920182

הפלאפל של מש, בערבה (למיקום מדוייק כנסו לעמוד הפייסבוק), 058-4848445‏

העגלה, החורש 3 אלוני אבא, 052-2492616

תחנת קפה, בכניסה לכפר יהושע, 054-4802266

Grilad, צומת תללים, 050-2261784‏

חומוס דואי, אמציה (ליד אקשן פארק), 052-3920319

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
האם זהו טרנד חולף? משאית אוכל
צילום: shutterstock
מומלצים