שתף קטע נבחר

5 הגורמים המובילים שמונעים מזוגות להיכנס להריון

מהן הסיבות המרכזיות שעלולות לגרום לחוסר ההצלחה לכניסה להריון ואילו טכנולוגיות קיימות כיום שמסייעות להתגבר על המכשולים באמצעות תהליך של הפריה חוץ גופית?

1. בעיית חצוצרות

הפריה חוץ גופית נועדה במקור לנשים אשר החצוצרות שלהן פגועות. מאחר שהמפגש זרע-ביצית קורה בחצוצרה, כאשר היא פגועה לא תתרחש בה הפריה, לא יתפתח עובר ולא יתקיים הריון.

 

דלקת בחצוצרה, הריון חצוצרתי והידבקויות באגן פוגעים בחצוצרה ואז יש לעקוף אותה - שואבים את הביציות מתוך השחלה, מפגישים אותן עם זרע מחוץ לגוף במעבדה, והביציות המופרות שנוצרות מוחזרות ישירות לרחם שם משריש ההיריון.

 

בשנים האחרונות למדנו שחצוצרות שעברו דלקת ומתמלאות בנוזל מפריעות לקליטה של עוברים ברחם כך שלפני התחלת הטיפול ב-IVF יש לחסום או להסיר אותן לצורך הצלחת הטיפול בהמשך.

 

קראו עוד

טיפולי פוריות: איך זה מתבצע, מי זכאי ואיך מתחילים

"אחרי 17 טיפולי פוריות החלטתי להפסיק"

טיפולי פוריות: מה הנזק שנגרם לתינוקות?

 

2. בעיית זרע

מעל 50% מבעיות הפוריות מקורן בזרע. עד היום לא נמצאה דרך לשפר את איכות הזרע. בתחילת הטיפול מבצעים הזרעות לתוך הרחם אבל כאשר הן לא מביאות להשגת הריון פונים להפריית מבחנה.

 

משנת 1993, קיימת אפשרות להזריק במעבדה זרעון בודד לביצית בודדת וכך להשיג ביציות מופרות עוברים ובהמשך הריון. כך בעצם "פותרים" בעקיפין בעית הזרע שהמדדים שלו נמוכים, דרך טיפול IVF באישה.

 

היום יודעים להתמודד עם גברים שבדגימת הזרע שלהם זירעונים בודדים. היום גם מצליחים להשיג הריון בגברים שבדגימת הזרע המקורית שלהם אין זרע בכלל.

 

משיגים זרע על ידי פעולה ניתוחית בה מפיקים את הזרע מהמקור בו הוא נוצר מהאשכים, הוא מוזרק לביציות האישה והביציות המופרות מוחזרות לרחם. אלה המקרים שבעבר, באין ברירה אחרת, נאלצו להשתמש בתחליף לזרע הבעל, זאת אומרת זרע תורם.

 

טיפול באישה יכול לפתור את בעיית הזרע בגבר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
טיפול באישה יכול לפתור את בעיית הזרע בגבר(צילום: shutterstock)

 

3. שחלות פוליציסטיות

שחלות פוליציסטיות קשורות להפרעה בביוץ. בשחלה זקיקים מרובים ובהעדר ביוץ לא מושג הריון. בטיפולי הפריה בנשים אלה, יש נטייה לגירוי יתר שחלתי שקשור לסיבוכים.

 

לאחרונה ניתן להשתמש בתכשירים שמונעים גירוי יתר ואף קיימת אפשרות להקפיא עוברים שנוצרו בהפריית מבחנה ולהחזירם לרחם כעבור חודש ללא ההשפעה של התרופות המגרות וללא סבוכים.

 

4. תגובה שחלתית ירודה

עם הגיל יש ירידה טבעית במספר הביציות של האישה. יש גם נשים שמלכתחילה שחלותיהן אינן פעילות. בהיעדר ביציות קשה להשיג הריון. בשנים האחרונות הוצע להשתמש בוויטמינים (DHEA ) ובהורמוני גדילה לצורך "עידוד" השחלה.

 

טיפולים אלה לא הוכיחו עצמם. לאחרונה הוצע מתן גל טסטוסטרון טרם טיפול ב-IVF בנשים מסוימות וכך לעודד פעילות שחלתית - יותר ביציות, יותר עוברים וזו היא הדרך להשגת הריון.

 

להחזיר רק את העוברים הבריאים. הפריה חוץ גופית (צילום: index open) (צילום: index open)
להחזיר רק את העוברים הבריאים. הפריה חוץ גופית(צילום: index open)

 

5. כשל בהשרשה

בקרב לא מעט נשים העוברות טיפולי IVF ביציות זרע ועוברים המוחזרים לרחם פעם פעמיים שלוש ויותר, ועדיין לא מושג הריון. זה מצב של אי הצלחה בהשרשת העוברים ברחם. בעבר הוצעו "דבקים ביולוגיים", שריטה בחלל הרחם ועוד, כפתרון לבעיה.

 

לאחרונה הוצע שימוש באמבריוסקופ, מצלמה שמצלמת online את תהליך ההתפתחות העוברית, לצורך בחירה נכונה של העוברים המוחזרים לרחם – כאלה שיביאו להריון וללידה.

 

יש גם אפשרות לבצע טיפול הפריה חוץ גופית, ובעוד העוברים נמצאים באינקובטור, הגנטיקאי בודק תא אחד בודד. לפי הבדיקה הוא מנחה את הרופא איזה עוברים בריאים שרק אותם יש להחזיר. כך מחזירים רק עוברים שאינם נושאי מחלה וכך מעלים את שעור ההריונות.

 

כאשר טיפולי ההפריה החוץ גופית אינם מצליחים, שווה לעצור ולהסתכל סביב תוך שיתוף של צוות מומחים הכולל מומחה בפוריות האישה, גנטיקאי, מומחה בזרע שיחקרו את בעיית הזוג לעומק, להימנע מטיפולים כושלים כדי להביא להצלחתו של הטיפול הבא .

 

בנוסף, חשוב לציין כי בטיפולי הפריה חוץ גופית, מצב של רוגע נפשי מסייע להצלחת הטיפול. צוות מקצועי של רופאים ואחיות, טיפול אישי, ליווי הלכתי לזוגות דתיים, מעבדה גנטית צמודה ולעתים הימצאות רופאה בצוות מסייעים בהשגת ההיריון המיוחל.

  

הכותב הוא מנהל יחידת ההפריה החוץ גופית, מומחה בפוריות הגבר, מרכז רפואי וולפסון, חולון וישתתף ביחד עם 3 רופאים נוספים מהיחידה בבוקר שישי (6 בינואר 2017, ב-10 בבוקר) על קפה ועוגה - שיחה פתוחה מול קהל ואפשרות לייעוץ לאחר מכן - השתתפות ללא תשלום, יש צורך בהרשמה בלבד - כאן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שוב בדיקת ההריון יצאה שלילית?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים