שתף קטע נבחר

באומן: "לצערי, הקבוצות אינן רוצות להתנהל בשקיפות מוחלטת"

יו"ר מינהלת הליגות פורש מתפקידו ומדבר על הכל. צמצום ליגת העל, המשבר של הפועל ת"א, רמת הכדורגל בארץ והחזון: "אנחנו צריכים קומישנר כמו ב־NBA, הקבוצות חייבות להיות מנוהלות על ידי מקצוענים"

אם לשפוט לפי דברי ראשי קבוצות, ולא פחות מכך אנשי ההתאחדות לכדורגל, הם היו משאירים את יורם באומן (63) בתפקידו כיו"ר מינהלת הליגות. אבל באומן נאמן להשקפת עולמו: "לאחר כהונה אחת בת שלוש שנים צריך לדעת לפרוש בשיא ולהעביר את המקל למישהו אחר".

 

הקמת המינהלת ופעילותה עד כה הביאו בעיקר ביטחון כלכלי לקבוצות. "כל קבוצה תקבל החל מהשנה כ־10 מיליון שקל רק מזכויות שידור, וזה מבלי להוסיף לכך את הסכם השיווק וההקצבות של הטוטו, חסויות, הקצבות מעיריות, ועוד".

 

מה דעתך על הרעיון לצמצם את ליגת העל ל־10 קבוצות בלבד?

"זה בדיוק המספר שצריך להיות. הצמצום יגרום לכך שכל משחק יהיה מרתק, וכמות הקהל תגדל. בכל עונה ייערכו לפחות ארבעה משחקים בין באר־שבע למכבי ת"א. את הליגה הלאומית, מאידך, הייתי מגדיל ל־20 קבוצות, ומחלק אותן לצפון ודרום".

 

לאור מה שקורה, יש היום ביקורת רבה על הרשות לבקרת תקציבים.

"היום מנסים להעביר את הבקרה לאחריות משותפת, כדי שהיא תפעל לפי הכללים בהם בקרה צריכה לפעול, דהיינו – ביטחון מלא ללא סיכונים מחושבים. כיום בישראל, על פי שיטת הבקרה הנוכחית, יכולות לשחק רק מכבי ת"א, מכבי חיפה, הפועל באר־שבע, קריית־שמונה ואולי עוד קבוצה אחת או שתיים. הקבוצות האלה מבוססות כלכלית על ידי בעלים אמידים. יתר הקבוצות פועלות ומאושרות על ידי הבקרה תוך סיכונים מחושבים, וכשפועלים כך יש נפילות גם בארץ, אבל גם באירופה".

 

"הייתי מגדיל את הלאומית ל-20 קבוצות". באומן (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
"הייתי מגדיל את הלאומית ל-20 קבוצות". באומן(צילום: אורן אהרוני)

 

מה דעתך על מקרה הפועל ת"א?

"אני מקווה מאוד שהטרגדיה של הפועל תסתיים עם דמעות שמחה. מהידע שיש בידיי אני מאמין כי מי שיקנה את הפועל ללא חובות יעשה עסקה מעולה, בתנאי שבכוונתו להפעיל את הקבוצה בתקציבים שפויים שינועו בין 20 ל־30 מיליון שקל".

 

יש טענות על חוסר שקיפות של קבוצות מול ההתאחדות.

"לגבי המינהלת, היא מתנהלת בשקיפות מוחלטת. אני סבור שכל הגורמים שמקבלים תמיכה מהטוטו או מהמדינה חייבים להתנהל באותה שקיפות. לצערי, הקבוצות אינן רוצות להתנהל בשקיפות מוחלטת".

 

"המנהלת מתנהלת בשקיפות מוחלטת". חסון ובאומן (צילום: יובל חן) (צילום: יובל חן)
"המנהלת מתנהלת בשקיפות מוחלטת". חסון ובאומן(צילום: יובל חן)

 

הקבוצות הגדולות טוענות נגד המינהלת שאינן זוכות ליחס מועדף, וכי הן מסבסדות את הקטנות.

"זה נכון. זכויות השידור שולמו בעיקר לפי רמת העניין ממכבי ת"א, מכבי חיפה, בית"ר ירושלים, הפועל באר־שבע והפועל ת"א. עצם הקמת המינהלת וחלוקת הכספים נועדו גם לעזור לקטנות".

 

"לקחת דוגמה מפולין"

איך משפרים את רמת הכדורגל בארץ?

"מספר הילדים שמשחקים ומתעסקים בספורט הוא הנמוך בעולם. אם הממשלה הייתה לוקחת דוגמה מפולין, שהשקיעה 5 מיליארד דולר בהקמת מתקנים, היינו מגיעים לשיפור גם בנבחרות וגם בקבוצות. הייתי מציע למשרד החינוך שירחיב את מספר שיעורי הספורט בבית הספר היסודי, ומשלב בהם ספורטאי עבר".

 

באומן רוצה קומישינר כמו ב-NBA. סילבר (צילום: AP) (צילום: AP)
באומן רוצה קומישינר כמו ב-NBA. סילבר(צילום: AP)

 

מדוע משלמים בארץ סכומים גבוהים עבור שידורי ספורט?

"המחירים בישראל הם מהזולים בעולם. פרט לכך קיימים ערוצי ספורט חינמיים. הזכויות יקרות, ואם מדינת ישראל תחליט שהיא רוצה שהציבור יצפה בחינם – שתשלם עבורן. עבור

 מדינה שמוציאה מיליארדים עבור דברים פחות חשובים זו לא תהיה בעיה".

 

מהן האחריות והאפשרות של המינהלת להרחקת גורמים עברייניים ובעלי עבר פלילי בקבוצות?

"את השאלה הזו צריך להפנות להתאחדות לכדורגל ולבתי הדין. דעתי היא שאין לגורמים בעלי עבר פלילי כלשהו מה לחפש בכדורגל".

 

באומן מסכם כי הוא מקווה שבעתיד יו"ר המינהלת, יחד עם צוות מצומצם, ינהל את הכדורגל ללא מעורבות הקבוצות: "אנחנו צריכים קומישנר כמו ב־NBA. הקבוצות חייבות להיות מנוהלות ע"י מקצוענים. אין להן ולמרכזי הספורט מה לחפש בהתאחדות ובמינהלת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אהרוני
יורם באומן
צילום: אורן אהרוני
מומלצים