שתף קטע נבחר

התור של טור

במכבי חיפה טוענים ש"הוא לא נופל מקרויף", יש לו אמון מלא מיעקב שחר ואומץ לבצע שינויים מרחיקי לכת. אז למה המהפכה שמוביל המנהל המקצועי טור קרלסן עדיין לא מביאה תוצאות?

בכל שנה מנסה מכבי חיפה לשלב שחקני בית. זו מדיניות שמתחילה למעלה, אצל יעקב שחר. והנה, לפני עשרה ימים, למרות הצהרות חוזרות ונשנות בתחילת העונה, הודיעה הקבוצה על שחרור ארבעה מהמובילים שבשחקני הבית – שובל גוזלן, עטאא ג'אבר, איסמעיל ריאן ועאיד חבשי. לא השאלה למועדונים אחרים, כמו בעבר. בחיפה אמרו להם לחפש קבוצה אחרת, לתמיד. זה צעד נדיר בחיפה, והוא לא היה קורה לפני עידן טור קרלסן.

 

לטבלת ליגת העל

 

הסיפור הזה חשוב להבנת הכוח שיש למנהל המקצועי של הירוקים. השחקנים הצעירים היו "פרות קדושות", או עלה תאנה לכישלונות על המגרש. לא עוד. "טור אמר לשחר את האמת בפרצוף, דבר שלא נעשה קודם", אומר אחד מאנשי המועדון. "הוא הבהיר שהצעירים לא מתאימים ולא יתאימו למכבי חיפה; שזקוקים לשחקנים טובים יותר".

 

שחר הקשיב. מאז מינה את קרלסן לפני שמונה חודשים, בעל הבית לקח צעד אחורה בכל הקשור לעניינים המקצועיים ונתן לנורווגי בן ה־41 יד חופשית. אחרי כל השנים הרעות והביקורת כלפי שחר על כך שאינו ממנה איש מקצוע, הבעלים העביר למנהל הנבחר את כל הסמכויות המקצועיות. עד הסוף. אפשר היה לראות זאת בפיצוץ עם המאמן רוני לוי בתחילת העונה. עכשיו, אחרי חצי עונה בתפקיד, אפשר לבחון את הפעולות של קרלסן.

 

הכל עובר דרכו

אחד הצעדים המשמעותיים היה כמובן מינוי המאמן. לאחר פיטורי לוי הציג קרלסן בפני שחר רשימה של שלושה מועמדים, שממנה בחרו יחד את מולנסטיין. ההולנדי לא נראה כמו הצלחה מסחררת כרגע, ובעוד הוא מדבר על "תהליך" הקבוצה לא מתקדמת ממשחק למשחק. בנוסף, נשמעות במועדון ביקורות על כך שחלק מהשחקנים לא משחקים בעמדות החזקות שלהם.

 

רנה מולנסטיין (צילום: ראובן כהן) (צילום: ראובן כהן)
רנה מולנסטיין(צילום: ראובן כהן)

 

"אהבתי את העובדה שמונה צוות מאמנים זר, אבל הם בסימן שאלה מאוד גדול כרגע", אומר יניב קטן, אחד הסמלים של הקבוצה. "אהבתי את המהלכים ששחר עשה בקיץ, לראות מנהל מקצועי ומנכ"ל חדש, אבל המאמן מאוד מאכזב ולקרלסן יש חלק בזה, כי הוא בחר בו. המנהל המקצועי לא מורגש עד עכשיו".

 

מה היית מצפה שיעשה?

"שיעיר למאמן על דברים שהוא שם לב אליהם מבחוץ, שישפר אותו. לא רואים את זה עדיין. אני מסתכל על קרלסן ומולנסטיין כחבילה אחת, כי הראשון בחר את השני. אם המאמן נכשל, גם המנהל המקצועי נכשל. בגדול, מה ששחר עשה הוא נכון, אבל יכול להיות שהבחירה במאמן הייתה מוטעית. כשמדברים על תהליך צריך לראות תוצאות במשחק ולפחות התקדמות מינימלית, אבל מבחינה מקצועית לא רואים דבר. מכבי חיפה השתנתה ניהולית, לא מקצועית".

 

בכל מה שקשור להחתמות שחקנים המצב טוב יותר, לפחות אצל הזרים. אין שחקן שיכול להגיע למכבי חיפה מבלי לעבור דרכו. "רק הוא בודק ומאשר אותם", מספרים בקבוצה. ובעוד ג'ורדי קרויף זוכה לביקורות על בחירת הזרים שלו, בחיפה דווקא מרוצים. גארי קגלמאכר וקמיל ואצק הם שחקנים מובילים. אפילו בעסקה שבה קרלסן נכשל, החתמתו של מריו מוסה, דאג המנהל המקצועי להכניס מראש סעיף המאפשר לשחרר אותו בינואר ללא תמורה.

 

יניב קטן. "אין שינוי מקצועי" (צילום: גיל נחושתן) (צילום: גיל נחושתן)
יניב קטן. "אין שינוי מקצועי"(צילום: גיל נחושתן)

 

לעומת זאת, הרכש הישראלי לא ממש מתרומם. רועי קהת רחוק מלהיות השחקן שבחיפה קיוו שיהיה, וגם ניקיטה רוקאביציה, שמשחק על תקן ישראלי, לא מזכיר את השחקן שהיה בבית"ר ירושלים. פיראס מוגרבי, שהגיע גם הוא בקיץ, כבר שוחרר. איאד אבו־עביד לא ממש מבריק.

 

המודל הסקנדינבי

מקטרגיו של קרלסן חוזרים ואומרים שג'ורדי קרויף הביא תוצאות כבר בעונה הראשונה שלו במכבי ת"א. בין אם ההשוואה נכונה ובין אם לאו, בחיפה תמיד מתרגזים לשמוע כשמזכירים את הנורווגי וההולנדי באותה נשימה, למרות שהם מחזיקים באותו תפקיד.

 

קרויף הכניס למכבי ת"א המון שקט. בחיפה זה לא תמיד מורגש, אם כי אנשים בתוך הקבוצה מסבירים שקרלסן פועל בעניין באופן עקיף. כדי להרגיע את המערכת, המנהל המקצועי ביקש משחר דמות שיוכל להיעזר בה למשימות מסוג זה, שחקן עבר שהאוהדים אוהבים. רפי אוסמו קיבל את התפקיד.

 

"מגוחך לדבר על קרלסן ככישלון", אומר אוסמו. "האיש מקושר במועדונים הגדולים ומסוגל להתמודד על כל שחקן שזז באירופה, במגבלת התקציב כמובן. כמנהל מקצועי הוא לא נופל מקרויף". העניין הזה נתון לוויכוח. גם מנהל מקצועי נמדד לפי תוצאות הקבוצה, וכרגע הן טעונות שיפור עצום.

 

קרלסן מושווה לקרויף בלי הפסקה (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
קרלסן מושווה לקרויף בלי הפסקה(צילום: יאיר שגיא)

 

קרלסן עובד בימים אלה על חיזוק וממשיך לעסוק במשימותיו האחרות. הוא מגיע לכל אימון, צופה בו מתחילתו ועד סופו ובסיום מעדכן את שחר. בערך פעם בשבוע הם נפגשים לשיחת עבודה. הנורווגי נפגש עם בכירים רבים בכדורגל הישראלי, לומד את השטח. בנוסף, הוא עורך שיחות אישיות עם שחקנים והולך לכל משחקי קבוצת הנוער שגם עליה הוא אחראי.

 

קרלסן לא אוהב את הלעג בישראל למילה "תהליך", אבל מבין היטב את ההידרדרות של הקבוצה בשבועות האחרונים. הניצחונות על באר־שבע ומכבי ת"א אולי סינוורו מעט את הקבוצה. כעת היא סובלת מנפילה ביכולת ומאובדן הגביע, וחלק מהקהל מתחיל לאבד סבלנות. כרטיס לאירופה הוא המשימה היחידה שנותרה, שיכולה להציל משהו מהעונה הזאת. עם זאת, מבחינה מקצועית קרלסן לא מתערב גם עכשיו בבחירת הסגל או ההרכב, שנתונים לשיקול דעתו של המאמן. הוא אפילו לא מייעץ לו, וגם עכשיו נותן לו גיבוי מלא.

 

שחר. לקח צעד אחורה (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
שחר. לקח צעד אחורה(צילום: ראובן שוורץ)

 

המנהל המקצועי מקווה שגלגל ההצלה של חלון ההעברות יעזור לו לבלום את המפולת. החתמה ראשונה (שמראה על קשריו בסקנדינביה), בדמות הבלם האיסלנדי הולמאר איולפסון, כבר יש. עומר דמארי בדרך, וקרלסן רוצה את קשר נבחרת גאנה אבנזר אופורי ואת החלוץ הנורווגי פיטים אזמי.

 

בתקופה הקרובה הוא ייבחן בזכוכית מגדלת. הבוס נותן לו יד חופשית, מאמין בו, אבל כולם יודעים שלא משנה כמה טוב הקשר ביניהם, אם חיפה לא תשתפר משמעותית על המגרש, גם הקרדיט משחר ייגמר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן כהן, האתר הרשמי של מכבי חיפה
טור קרלסן
צילום: ראובן כהן, האתר הרשמי של מכבי חיפה
מומלצים