שתף קטע נבחר

תרומות דם מיוצאי אתיופיה - רק בעוד חצי שנה

בחודש שעבר הודיע משרד הבריאות כי יתאפשר ליוצאי אתיופיה ולהומואים לתרום דם. בדיון בכנסת הודיעה מנהלת בנק הדם של מד"א: "נהיה ערוכים למימוש ההנחיות החדשות בעוד כחצי שנה"

 

הפגנת מחאה של יוצאי אתיופיה. ארכיון ()
הפגנת מחאה של יוצאי אתיופיה. ארכיון
 

למרות הודעת משרד הבריאות בחודש שעבר על הנחיות חדשות לפיהן יתאפשר ליוצאי אתיופיה ומהומוסקסואלים לתרום דם, מגן דוד אדום יהיה ערוך לקבל את התרומות רק בעוד חצי שנה. כך התברר היום (ב') בדיון של ועדת העלייה והקליטה של הכנסת.

 

הנושא הגיע לתודעת הציבור ועורר סערה לפני שלוש שנים בעקבות החשיפה ב-ynet: מורן אזולאי הביאה את סיפורה של חברת הכנסת דאז פנינה תמנו-שטה, שביקשה בזמנו לתרום דם בכנסת בדיוק כמו עמיתיה, אבל להפתעתה, אנשי מד"א שהגיעו לכנסת אמרו לה כי אינם יכולים לקבל את דמה רק בגלל מוצאה. שרת הבריאות דאז יעל גרמן הזדעזעה מהמקרה והקימה ועדת מומחים לקביעת הקריטריונים לקבלת תרומות דם. 

מנת דם. יהיו בדיקה חדשה ומנגנון בקרה שיבטיחו את בריאות הציבור (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מנת דם. יהיו בדיקה חדשה ומנגנון בקרה שיבטיחו את בריאות הציבור(צילום: shutterstock)

 

פרופ' איילת שנער, מנהלת בנק הדם של מגן דוד אדום, הבהירה בדיון היום כי "ההנחיות אינן שלנו אלא של משרד הבריאות, והן כוללות כל מי ששהה יותר משנה בארץ הנושאת מחלת האיידס. אנו נהיה ערוכים למימוש ההנחיות החדשות בעוד כחצי שנה, כדי להטמיע בדיקה ובקרה מיטביות – שיבטיחו את בריאות הציבור".

 

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, אמר בדיון כי "ועדה מקצועית שבחנה את העניין החליטה לאפשר תרומת הדם, כדי לאפשר לאזרחים יוצאי אתיופיה להיות ככל אזרח, תוך כמובן אמון בתורמים שהם מדווחים על בעיות רפואיות –

כמו אצל כל תורם אחר. ההחלטה כוללת גם הומוסקסואלים, והיא תיכנס לתוקף בעוד כמה חודשים להתארגנות, תוך הכנסת בדיקה חדשה ומנגנון בקרה שיבטיחו את בריאות הציבור".

 

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) התאכזב מהעיכוב: "במשך שנים לא אפשרו ליוצאי אתיופיה לתרום דם, עד שלפני שבועות אחדים התבשרנו ששונתה המדיניות ומעתה תתאפשר תרומת הדם הזו. ההתניות של מד"א לעכב את קבלת תרומות הדם בעוד חצי שנה, למרות שאין לכך כל הצדקה רפואית – הן המשך האפליה והקיפוח. נמשיך להילחם ולא ניתן לכם לטשטש זאת".

 

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד): "הוברר למעלה מכל ספק שיוצאי אתיופיה שמתגוררים בארץ למעלה מעשר שנים, אינם קבוצת סיכון יותר מכל אדם אחר. הם כוללים 98% מבני הקהילה – ולכן אין להתעכב ביישום ההמלצות".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
מחאה של יוצאי אתיופיה. ארכיון
צילום: גיל יוחנן
מומלצים