שתף קטע נבחר

מחקר חדש: חימום יתר של מזון מהחי עלול לגרום לאלצהיימר

סטייק על האש? עדיף עוף במרק. צ'יפס בתנור? עדיף תפוחי אדמה מבושלים. מחקר חדש שנערך בשיבא קובע: מזון צלוי, מטוגן או אפוי עלול לגרום לאלצהיימר

אוהבים סטייק בגריל עם צ'יפס ליד? אתם בסיכון מוגבר לחלות באלצהיימר. כך עולה ממחקר חדש שנערך במרכז לחקר המוח במרכז הרפואי שיבא. ואיך זה קורה? בגוף שלנו יש גליקוטוקסינים, חומרים רעילים שנוצרים משילוב בין סוכרים וחלבונים. רמה גבוהה שלהם עלולה לגרום בין היתר לסוכרת, למחלות לב וכלי דם ולמחלות כליה.

 

לאחרונה התגלה כי החומרים הללו יכולים גם להיווצר אם אנחנו אוכלים מזון שחומם בצלייה, בטיגון, באפייה או בהרתחה ממושכת והגיע לטמפרטורה של יותר מ־120 מעלות. מדובר בעיקר במזון מהחי כמו בשר וגבינות וכן במזון תעשייתי כמו צ'יפס ופיצות. בסטייק שנצלה על המנגל, למשל, יש פי שלושה גליקוטוקסינים לעומת קציצות מאותו נתח בקר שבושלו ברוטב. בעוף שנאפה בתנור יש פי שניים מאשר בעוף שבושל במרק.

אופן הבישול משפיע על הבריאות שלכם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אופן הבישול משפיע על הבריאות שלכם(צילום: shutterstock)
 

השלב הראשון במחקר מגלה כי ככל שהצריכה של מזון צלוי, אפוי ומטוגן גבוהה יותר - כך גדל הסיכוי לחלות מוקדם יותר באלצהיימר, מחלה שהגיל הממוצע שבו היא פורצת הוא 65. במהלך המחקר נתנו לעכברים מזון עשיר בגליקוטוקסינים. "בעקבות כך נוצר אצלם יותר עמילואיד, אותו חומר שמצטבר במוחם של חולי אלצהיימר", מספרת פרופ' מיכל שניידר-בארי, מנהלת המרכז לחקר המוח בשיבא. "בנוסף, נרשמה אצלם ירידה בתפקודי הזיכרון והלמידה". בימים אלה התחיל בשיבא שלב נוסף במחקר, ובו נבדקת השפעת הגליקוטוקסינים הרעילים על בני אדם בגיל 65 ומעלה.

 

אז מה לעשות? עדיף לבשל ולאדות מאשר לצלות ולטגן. אם אתם מתעקשים על מנגל, השרו קודם את הבשר. סביבה לחה, כמו למשל השרייה במרינדה חומצית, מפחיתה משמעותית את היווצרות החומרים הרעילים.

 

אם קשה לכם להיגמל בבת אחת ממזון מטוגן או אפוי אפשר לעשות את השינוי בשלבים. כמו כן רצוי לא לאכול את הציפוי הפריך שנוצר בתחתית סיר לאחר הכנת המזון.

 

לאחרונה פורסמה המלצה שלפיה כדאי לצרוך פחות מזון שנחרך בזמן הכנתו כמו למשל טוסט, צ'יפס וכדומה, שכן אכילתו עלולה לגרום לסרטן.

הכתבה מתפרסמת ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
עדיף לבשל ולאדות מאשר לצלות ולטגן
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים