שתף קטע נבחר

המסר של טראמפ לישראל ולפלסטינים: אני לא בכיס של אף אחד

לקראת פגישתם בוושינגטון נשיא ארה"ב שיגר מסר לראש הממשלה הישראלי לפיו לא יתמוך בהרחבת ההתנחלויות. טראמפ מתכוון להשקיע מאמצים גדולים כדי להביא להסדר – ובדרך אין הנחות לחברים. פרשנות

נשיא ארה"ב טראמפ (צילום: AP) (צילום: AP)
נשיא ארה"ב טראמפ(צילום: AP)

ערב הגעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישה עמו בבית הלבן, מסמן נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לראש הממשלה הישראלי את גבולות הגזרה שלו: הוא יוכל לבנות במתחמי ההתנחלויות הקיימות, אך לא להקים חדשות ולא להרחיב אותן מעבר לגבולות שלהן. בקיצור, הוא אומר לו: תישאר במתחם הגושים הגדולים, השתוללות בנייה לא תתקבל.

 

הניסוחים שבהם בחר הבית הלבן להשתמש בהודעה שפרסם היו רכים, אבל גם ברכות אפשר להרוג משהו שלא נראה לטראמפ או לצוות יועציו ההיפר אקטיבים והבלתי צפויים.

 

אם ראש הממשלה חשב כי יש לו "אור ירוק" מרגע שטראמפ נכנס לתפקידו, בימים האחרונים הנשיא הבהיר שהוא זה שנותן את הטון. בהודעה מיוחדת שיצאה מהבית הלבן נמסר כי "הרצון האמריקני לשלום בין ישראל והפלסטינים נותר ללא שיני כבר 50 שנה. אנחנו לא מאמינים שקיומן של ההתנחלויות הוא מכשול לשלום, אולם ייתכן והתנחלויות חדשות והרחבת ההתנחלויות מעבר לגבולם לא עוזרים להשיג את המטרה".

נתניהו וטראמפ לפני הבחירות בארה"ב (קובי גדעון, לע״מ) (קובי גדעון, לע״מ)
נתניהו וטראמפ לפני הבחירות בארה"ב(קובי גדעון, לע״מ)
 

הניסוח עדין, אולם המסר ברור: טראמפ עשה תפנית נוספת בעמדתו כלפי הנושא ובשלב הזה, בעיקר אחרי שנפגש ביום חמישי עם מלך ירדן, הוא תומך בפתרון שתי המדינות ומתכוון להפעיל מכבש של לחצים כדי להגיע להסדר של שלום באמצעות חתנו, ג'ראד קושנר, שעליו הוטלה המשימה. טראמפ הוא לא איש של פרטים קטנים.

 

עד כה, בשבועיים שהוא בתפקיד, הוא ניהל דיפלומטיה בריונית: לראש ממשלת אוסטרליה הוא ניתק את הטלפון בפרצוף רק כי זה העז לשאול אותו אם יעמוד בהתחייבות לקבל לארצות הברית 1,250 פליטים הנמצאים במחנה מעצר באוסטרליה, דבר שאובמה הבטיח. לנשיא מכסיקו הוא הציע שישלח חיילים אמריקנים כדי לטפל ב"הומברס הרעים", את איראן הוא שם תחת אזהרה וצייץ להם כי הוא לא יהיה נחמד אליהם כמו אובמה - ואמש אף הטיל עליהם סנקציות נוספות.

 

טראמפ לא מתעניין בהיסטוריה של המדינות, באופי תושביה, ברגישויות דיפלומטיות ואילוצים מדיניים. כל מהות נשיאותו והסיבה שבגללה הוא רץ הייתה אחת: לעשות עסקה. עכשיו הוא רוצה דיל בין ישראל והפלסטינים. הפרטים, כאמור, לא מעניינים אותו, אבל ניסוח ההודעה מראה כי בבית הלבן יש אנשים שברגע זה יושבים על המפות ומסמנים - מה גודל הגוש, איפה יעבור הגבול, מה מותר לנתניהו ומה אסור. הוא לא צריך לדעת איפה בדיוק ממוקמת עמונה, יש לו צוותים גדולים ששוקדים על הנושא כבר שבועיים, אבל דבר אחד הוא הבהיר לנתניהו: השתוללות בנייה לא תהיה, לא אצלו.

 

ראש הממשלה נתניהו לא היה המנהיג הראשון מהמזרח התיכון עמו נפגש טראמפ. הפגישה בין השניים תתקיים ב-15 בפברואר בוושינגטון. ביום חמישי הוא נפגש עם מלך ירדן, ושוחח איתו בנושא, ולפני כן נפגש עם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, וגם בשיחתם עלה הנושא, כאשר העמדה האירופית ברורה: תמיכה בפתרון שתי המדינות.

 

טראמפ שינה את דעתו כמה פעמים בעבר בנושא הישראלים והפלסטינים. תחילה הוא אמר במהלך המירוץ כי יהיה נייטרלי. אחר כך שינה את דעתו ואמר כי הוא תומך מאה אחוז בעמדת ישראל. לאחר מכן אמר שאם ישראל תרצה בפתרון שתי מדינות הוא יתמוך, אבל לא יוביל לכך. בין לבין הוא גם הציע שישראל תשלם עבור הסיוע הביטחוני שהיא מקבלת מארצות הברית ולאחר מכן חזר בו.

הנשיא טראמפ ומלך ירדן עבדאללה, השבוע (צילום: AFP, YOUSEF ALLAN) (צילום: AFP, YOUSEF ALLAN)
הנשיא טראמפ ומלך ירדן עבדאללה, השבוע(צילום: AFP, YOUSEF ALLAN)
 

ההודעה שיצאה מהבית הלבן נועדה לנתניהו כדי שיבין כי לא יקבל תמיכה פומבית או תמיכה בשתיקה אם ימשיך להרחיב את ההתנחלויות. ההודעה נועדה גם לאותת לפלסטינים ולמדינות ערב, שלמרות דברים שטראמפ אמר לפני כן, הרי שהוא לא בכיס של אף אחד ואהדתו לישראל לא אומרת שהוא נמצא בכיס שלה.

 

טראמפ מתכוון להשקיע מאמצים גדולים כדי להביא להסדר שלום בין ישראל והפלסטינים. זאת גם הסיבה שהממשל גורר רגליים בנושא העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים. טראמפ הבטיח כי יעשה זאת מיד בהיכנסו לתפקיד, אולם בשבועיים האחרונים הודיע דוברו שון ספייסר כי השיחות על העברת השגרירות נמצאות בשלבים ראשוניים בלבד, וכאשר נשאל שוב ושוב הוא הבהיר כי "אם הנושא נמצא בשלבים ראשונים של דיון, זה אומר שאין החלטה".

 

נתניהו קיווה כי עם סיום כהונת אובמה וכניסתו של טראמפ הוא יוכל להמשיך את מדיניותו - גם בהרחבת ההתנחלויות ובניית חדשות, וגם באי התקדמות לעבר משא ומתן עם הפלסטינים. כעת מאותת לו טראמפ באופן הכי ברור לאן הוא מתכוון להוליך, ואין זה מקרה שהבית הלבן פרסם הודעה זו מיד אחרי הפגישה עם מלך ירדן וימים ספורים לפני פגישת טראמפ עם נתניהו.

 

הנשיא חדש, אך האמת הישנה מובנת גם לו, עם כל חיבתו המילולית לישראל הפתרון הוא אחד והוא מכיל שתי מדינות לשני עמים. טראמפ, המנהל בימים האחרונים דיפלומטיה של התרסה מול העולם, הבהיר לראש ממשלת ישראל שאין הנחות לחברים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים