שתף קטע נבחר

השרים יכריעו אם להתיר ייצוא קנאביס רפואי

הצעת החוק שהגיש ח"כ יואב קיש מבקשת לאפשר ייצוא של הצמח: "המהלך יעניק לקופת המדינה לפי הערכות כמיליארד שקלים בקירוב בכל שנה". ברקע: מחאת אלפים בעד לגליזציה של קנאביס בישראל

 

 

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון היום (יום א') בהצעת חוק שהגיש ח"כ יואב קיש (הליכוד) המבקשת לאפשר ייצוא של קנאביס מישראל. לדבריו, פוטנציאל הייצוא הישראלי של מריחואנה רפואית לחו"ל עצום.

 

בסיכום שאליו הגיע ח"כ קיש עם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ועם שר האוצר משה כחלון, הוחלט כי ההצעה תקודם ותאושר בקריאה טרומית ולאחר מכן תוקם ועדת מנכ"לים מקצועית שתבחן את הנושא ותגבש המלצות. בלשכתו של שר הבריאות יעקב ליצמן הבהירו כי עדיין מתקיימים דיונים סביב ההצעה וההחלטה תתגבש בסמוך להצבעה היום בוועדה.

 

"מטרת הצעת החוק היא להסדיר ולקיים הפרדה ברורה בין האיסור על כל מסחר בקנאביס כ'סם מסוכן' על פי הגדרתו בפקודה זו, לבין ייצוא קנאביס רפואי המותר כיום בשימוש רפואי בהתאם לרפורמה שהעביר שר הבריאות בחודש יוני 2016", נכתב בדברי ההסבר להצעה. "המטרה היא להסדיר את ייצוא הקנאביס הרפואי ולאפשר יצירת שוק קנאביס רפואי לייצוא ישראלי - מהלך שיעניק לקופת המדינה לפי הערכות כמיליארד שקלים בקירוב בכל שנה".

 

ההפגנה בתל אביב בעד הלגליזציה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ההפגנה בתל אביב בעד הלגליזציה(צילום: מוטי קמחי)

ההצעה של ח"כ יואב קיש (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ההצעה של ח"כ יואב קיש(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מושיק שמע ) (צילום: מושיק שמע )
(צילום: מושיק שמע )

בהצעה נכתב כי כיום פועלות בישראל כשמונה חברות מגדלות וקיימות עוד עשרות רבות של בקשות מבעלי עסקים לעסוק בתחום, הממתינים לאישור הגורמים הרלוונטיים.

 

עוד נכתב בדברי ההסבר לחוק כי "יזמים וחוקרים, כמו גם בעלי העסקים עצמם, מספרים על פניות רבות מכל העולם המגיעות לישראל, בבקשה לרכוש מן התוצרת האיכותית המגודלת בארץ, ובבקשה ללמוד מן הידע שהצטבר בחמש עשרה שנות פרויקט קנאביס רפואי בישראל. כל אלו נתקלים בחסמים רבים בשל כך שהקנאביס הרפואי נכלל יחד עם שאר סוגי הקנאביס באיסור הגורף על סחר ועסקה בו".

 

הגדרתו המדויקת של קנאביס רפואי בחוק תחריג את הקנאביס הרפואי המיועד לייצוא באופן מובהק ובלשון החוק המפורשת, מסעיף 13 שעניינו איסור על ייצוא, ייבוא, סחר ואספקה של סמים מסוכנים, זאת על מנת להתיר ייצוא בקנאביס רפואי, בכפוף לתקנות שהשר רשאי כבר כיום לקבוע.

 

אלפים הפגינו בעד לגליזציה

בתל אביב השתתפו אלפים בהפגנה שהתקיימה בשבת בכיכר רבין, בקריאה לממשלה להתחיל בלגליזציה מלאה של סמים קלים במסגרת החוק. באירוע השתתפו אנשי ציבור, חברי כנסת ואמנים. "צועקים את זעקת החופש, הצדק וההיגיון הבריא", הסבירו המארגנים. המפגינים דרשו מהממשלה להסדיר בצורה מלאה את השימוש בסמים קלים ולא לעצור בהחלטת ה"אי הפללה", שלטענתם היא רק ההתחלה.

 

הזמר שימי תבורי שהשתתף בהפגנה אמר במהלך האירוע: "אני רוצה לספר לכם מה עבר עליי לפני חודשיים. ירדתי לסידורים ועצרו אותי ארבעה שוטרים שבזבזו עליי הרבה זמן לא מצאו עליי כלום, גם לא צינגלה. הם עכבו אותי ועצרו אותי, עשו לי בדיקות דם, ועשו סיפור ששימי תבורי לוקח סמים. לכן באתי לתמוך בכם ובפעילים, שהכל יסתדר".

 

ח"כ שרן השכל (ליכוד), שהגישה הצעת חוק התומכת באי הפללת צרכני קנאביס, אמרה כי "שנה של חבלי לידה קשים הובילו לרגע שבו כל חברי ועדת ארדן-השכל תומכים, בדרך זו או אחרת, בביטול הפללתם של עשרות אלפי צרכני קנאביס נורמטיביים. הפללה שעלולה לפגוע בעתידם".


פורסם לראשונה 04/02/2017 23:47

 

בהכנת הכתבה השתתף איתי בלומנטל
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ההפגנה בעד הלגליזציה של הקנאביס
מומלצים