שתף קטע נבחר

מומחה אוסטרלי: הצדדים האפלים של השימוש בקנאביס

"כמו לכל סם, גם לשימוש בקנאביס יש חסרונות, ובראשם פיתוח התלות בו", אומר פרופ' וויין הול מאוניברסיטת קווינסלנד, שערך מחקר ענק על השימוש בצמח, בראיון לאולפן ynet בעקבות המדיניות החדשה של הממשלה. מה הקשר בין שימוש בקנאביס ובין מחלות נפש, איך יודעים אם מכורים, ומדוע מומלץ לדחות את תחילת השימוש עד כמה שאפשר

"החיסרון המשמעותי ביותר בקנאביס הוא התלות שמפתחים בו, והקושי להפסיק את השימוש", אומר פרופ' וויין הול מאוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה, שערך מחקר גדול בנושא השפעות הקנאביס, בראיון לאולפן ynet.

 

לצפייה בראיון:

 

 

"קנאביס הוא סם כמו כל סם אחר, ויש לו חסרונות כמו שיש לסמים אחרים כמו אלכוהול וטבק", מבהיר הול, "וכמו בסמים אחרים, אנשים בהחלט יכולים להסתבך איתו ולהתקשות בשליטה על השימוש בו".

 

לדברי הול, התופעה מדאיגה אפילו יותר כשמדובר באנשים צעירים. "כשבני נוער מתחילים בשנות העשרה לחייהם ומשתמשים כל יום, כל היום, הם מתקשים לעשות דברים אחרים מלבד השימוש בקנאביס", הוא אומר. "גם הלימודים עלולים להיפגע וחלקם אף נושרים מבתי הספר".

 

ומה דעתו על החדשות האחרונות בנושא אי ההפללה על שימוש בקנאביס בישראל? "אני מסכים עם המדיניות הישראלית ותומך בה. אני חושב שענישה פלילית היא חסרת פרופורציה עבור אנשים שמשתמשים בסם שפוגע בעיקר בעצמם", מסביר הול. "אבל עם זאת, אנשים צריכים להיות מודעים לסיכונים ובעיקר להימנע משימוש יומיומי, בעיקר אנשים צעירים".

 

סיכונים מרכזיים בשימוש בקנאביס

שימוש בקנאביס לא הולך יד ביד עם מחלות נפש, מבהיר הול, ומפרט. "למי שיש היסטוריה של מחלות נפש רציניות במשפחה, השימוש בקנאביס מגביר את הסיכון לפתח אצלם את המחלה. סכיזופרניה, מחלה פסיכוטית או דיכאון - כל אלו הם מצבים שלא כדאי לשלב עם שימוש בצמח".

 

- פרופ' הול, האם אתה מאמין שבעוד כמה שנים נצטער על השינויים שקורים בימים אלה?

"אני חושב שהשינויים שמוצעים עכשיו בישראל דומים לאלו שהוצגו באוסטרליה לפני שלושים שנה, ואני לא חושב שראינו עלייה גדולה מאוד בשימוש כתוצאה מכך. אני חושב שזה שינוי הגיוני. אם תהליך הייצור, המכירה והשיווק של הקנאביס יהפכו חוקיים, כמו עם אלכוהול, הייתי מתנגד לזה, אבל אני חושב שמה שמוצע בישראל כרגע זה צעד הגיוני וצנוע".

 

- חינוך זה משהו שחשוב לעסוק בו לפני שנשנה את החוקים?

"כן, בהחלט. אני חושב שחייבים להשקיע משאבים כדי להבטיח שאנשים שכן נעצרים על ידי המשטרה יקבלו ייעוץ, הסברה וטיפול אם הם צריכים. לא כולם יצטרכו את זה, אבל חלק כן".

 

- בהתבסס על מחקרך, כמה זמן לוקח לאדם שמשתמש בקנאביס להתמכר?

"זה תלוי בגיל ותדירות השימוש. לאנשים צעירים שמתחילים בעיקר באמצע שנות הנעורים שלהם יש סיכוי גבוה יותר להגיע לשימוש יתר מהר מאוד, בתוך שבועות או חודשים. אבל אני חושב שאנשים מבוגרים יותר לפעמים נסחפים לזה יותר לאט, זה תלוי אם אתה נמצא בחברת אנשים שמשתמשים הרבה. אם הקנאביס מצוי בסביבה החברתית שלך, זה קל יותר להשתמש ויותר קל להיסחף לשימוש יומיומי.

 

"אז אני חושב שכדאי לבחור את חבריך בתבונה ואם אתה כן משתמש כדאי לך לנסות להגביל את זה לשימוש בסופי השבוע, אירועים חברתיים וכדומה, להימנע משימוש במשך השבוע ובהחלט להימנע משימוש במשך היום. אם אתה מוצא את עצמך מתעורר ומעשן בטווח של שעה שעתיים מאז שהתעוררת, זה סימן אזהרה שאתה מתחיל להסתבך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דימה חבר, תיקון עולם
"ענישה פלילית היא חסרת פרופורציות עבור אנשים שפוגעים בעיקר בעצמם"
צילום: דימה חבר, תיקון עולם
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים