שתף קטע נבחר

על חיי המין של האדם הקדמון: "The Story of Sex"

ספרו החדש של פיליפ ברנו אמנם מורכב מאיורים בוטים והומוריסטיים, אבל מצליח לשרטט ציר זמן ענק, מרתק ורלוונטי, של הרגלי הסקס האנושיים - מהתקופה הקדמונית ועד לימינו

אם בעבר ספרים על סקס היו נקראים בחדרי חדרים, בשנים האחרונות הם עומדים בגאון בקדמת המדף. לצד "חמישים גוונים של אפור", על נגזרותיו הארוטיות, מתפרסמים גם לא מעט ספרים שעוסקים במין ובמיניות באופן מעמיק. לחבורה הזאת הצטרף לאחרונה הרומן הגרפי "The Story of Sex" שכתב פיליפ ברנו, סקסולוג ופסיכיאטר צרפתי. הספר הפך לרב-מכר היסטרי בצרפת ותורגם לאחרונה לאנגלית; מה שלא מפתיע - אם יש משהו מעניין יותר מספר על סקס, זה ספר על סקס עם ציורים.

 

למרות שהוא מורכב מעלילות הומוריסטיות קצרות, ולמרות האיורים הבוטים, מדובר למעשה בספר היסטוריה שמבוסס על מחקר אקדמי יסודי. הוא מתחיל בחיי המין של האדם הקדמון, ממשיך לחגיגות הסקס של האימפריות העתיקות, עובר בכמה תחנות משמעותיות שבמרכזן הנצרות והשפעתה על תפיסת המיניוּת במערב, ומגיע עד ימינו. הפרק האחרון נותן הצצה קטנה לעתיד ומנסה לשער כיצד ייראו חיי המין שלנו בשנת 2200. כפי שזה נראה - אין ממש למה לחכות.

 

"The Story of Sex" (עטיפת הספר) (עטיפת הספר)
"The Story of Sex"(עטיפת הספר)

קריאה בספר מספקת לא מעט אנקדוטות שתוכלו לשלוף בארוחה המשפחתית - מתי גילוי עריות הפך לטאבו, מי המציאה את הוויברטור הראשון, אילו תנוחות היו אסורות באימפריה הרומית ועוד. אבל מעבר לפיקנטריה, הוא מצליח לשרטט ציר זמן ענק, רווי במידע היסטורי וסוציולוגי מרתק ורלוונטי. רוחב היריעה ממחיש לקורא שתפיסות מסוימות לגבי מיניוּת ומגדר - כמו למשל השוויון בין המינים או היחס להומוסקסואליות - לא בהכרח מתקדמות יחד עם ההיסטוריה כמו שהיינו רוצים לחשוב, אלא נעות קדימה ואחורה, לעיתים ללא היגיון מובן.

 

למרות הסקירה הרחבה, ברנו מתעלם מכמה נושאים ורגעים קריטיים בהיסטוריה של המיניות. אין כמעט התייחסות לתהליכים של שינוי מין, למשל, לספקטרום של משיכה מינית, לתיאוריה קווירית, ובכלל, להבנה של הקשר וההבחנה בין מגדר ומין. גם העמדה הלא-ביקורתית שלו כלפי זנות ופורנוגרפיה מעוררת תמיהה. נראה שכל ביטוי של מיניות חריגה שנדחק לשולי ההיסטוריה, נשאר גם בשוליים של הספר הזה.

  

The Story Of Sex" - Philippe Brenot and Laetitia Coryn ,2016"

 

הכתבה פורסמה במוסף "7 לילות" של "ידיעות אחרונות".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים