שתף קטע נבחר

נשות הכספים: "אפשרויות הקידום פתוחות יותר לגברים"

נשים שמנהלות כספי חברות הנסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב מספרות: "תפקידי המפתח בענף מאויישים על ידי גברים, נשים מתקשות לשלב בין קריירה למשפחה", אך מבהירות: "נשים שיאמינו שהן יכולות לקבל תפקידים יחתרו אליהם יותר"

לרגל יום האישה: נשים שמכהנות בתפקידים בכירים בחברות הנסחרות בבורסה לניירות ערך מספרות על חוסר הייצוג הנשי בענף הפיננסים. הן מעידות שנוטים להתבלבל ולהשליך עליהן את הנורמות הנהוגות בחברה של היום: "בישיבת מנכ"לים עם חברה זרה, אחד הבכירים שאל אותי אם אני יכולה להביא לו קפה. אני מאמינה שלאחר ששמע אותי יורדת לפרטי הפרויקט הוא חש אי-נוחות בעקבות בקשתו".

 

כתבות נוספות בערוץ הקריירה

 

סמנכ"לית כספים ומשנה למנכ"ל בחברת י.ח. דמרי, נורית טויטו, החלה לעבוד בחברה כשעוד הייתה חברה פרטית. "החברה הפכה לחברה ציבורית, שנסחרת בבורסה, והמעבר הזה דרש סדר וירידה לרזולוציות הכי נמוכות", היא מספרת. על היחס כלפיה היא מעידה: "לעתים אני מבחינה במבט מופתע כשמבינים שהמשנה למנכ"ל היא אישה, אבל בכל תקופת עבודתי מעולם לא נפגעתי בשל כך". 

 

למרות זאת, טויטו מדגישה כי "מרגישים את מיעוט הנשים בתחום הפיננסי, עמדות המפתח בענף מאוישות על ידי גברים ויש תחושה שאפשרויות הקידום פתוחות יותר לגברים, דבר המהווה חסם משמעותי להתקדמות".

נורית טויטו ()
נורית טויטו
 

"נשים שקולות יותר ופחות מנועות מאגו"

סמנכ"לית כספים באספן גרופ, צופית הראל, מספרת כי "עוד בתור ילדה בבית הספר נמשכתי למקצועות הריאליים. למדתי 5 יחידות מתמטיקה ופיזיקה, ושירתתי ב-8200. ההחלטה להמשיך בתחום הייתה המשך טבעי וברור". היא מתארת כי "בחברה בורסאית יש אדרנלין גבוה ומרחב. יש לחברה קשר הדוק עם שוק ההון, ולכן יש דינימקה ומשוב תמידי".

 

לטענתה, אין הרבה נשים בתפקידי ניהול בכירים בתחום ניהול הכספים והנדל"ן, בעיקר בגלל היקף המשרה: "בהגדרתן, המשרות הללו דורשות השקעה גדולה יותר בעבודה, ונשים רבות מתלבטות בשל הקושי לשלב בין קריירה תובענית לחיי משפחה. יחד עם זאת, השילוב מביא לשכלול יכולות ופרופורציה".

 

על פי הראל, הפתרון תלוי בנשים: "היכולת לפרוץ את המחסום טמונה בתחושת המסוגלות. נשים שיאמינו שהן יכולות לבצע תפקידים אלו יחתרו ביתר שאת לקבל אותם. כמו כן, תמיכה מהסביבה הקרובה תמיד תורמת לקבלת ההחלטות".

 

היא מספרת כי לנשים יש יתרונות בתחום: "נשים בדרך כלל שקולות יותר ומעדיפות לא לקחת החלטות נמהרות. באופיין הן פחות מונעות אגו, בעד סיעור מוחות ופתרון בעיות בדרכים יצירתיות".

צופית הראל ()
צופית הראל
 

"הבכיר שאל אם אני יכולה להביא קפה"

אור אריאלי משמשת כסמנכ"לית כספים בחברת אשדר - חברה לבנייה בע"מ שבשליטת קבוצת אשטרום. היא החלה את דרכה כחשבת ומנהלת כספים: "הכניסה שלי לתחום הייתה מקרית, בבואי להירשם ללימודי העתודה הייתי צריכה לבחור בין שתי אפשרויות ולימודי חשבונאות ומתמטיקה היו בחירתי השנייה. עם הזמן התחלתי לאהוב את הנושא".

אור אריאלי ()
אור אריאלי
 

אריאלי מספרת כי בתחילת הדרך נתקלה באירועים לא נעימים: "השתתפתי בישיבת מנכ"לים עם חברה זרה שהייתה שותפה שלנו לבניית פרויקט לאומי גדול, עם הכניסה לישיבה אחד הבכירים מהחברה האורחת שאל אותי אם אני יכולה להביא לו קפה.

 

"דאגתי שיביאו לו קפה, אבל אני מאמינה שלאחר ששמע אותי יורדת לפרטי הפרויקט, החל ממפרט הבטון וכלה במידע על מפעלי ייצור, הוא חש אי-נוחות לאורך כל הישיבה".

 

על פי נסיונה, בתחום הכספים יש דווקא יצוג נשי אך בהנהלות הבכירות של החברות הנסחרות בבורסה המצב מאוזן פחות, וכדי להביא לשיפור יש צורך בשינוי חברתי.

 

לדבריה, "זה מתחיל מהדברים הקטנים, כשאחד מילדיי היה חולה, בית הספר התקשר באופן אוטומטי קודם כל אליי, למרות שבעלי היה זה שמגיע כמעט תמיד.

 

"אצל גברים הקושי הזה של שילוב בין הקריירה למשפחה תופס פחות נפח. לשמחתי, אני מזהה כי ניצני השינוי כבר מחלחלים וגברים צעירים תופסים יותר מקום במשפחה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים