שתף קטע נבחר

לא ממריא. שר החוץ של טראמפ נשאר בחוץ

התפקידים הבכירים במחלקת המדינה לא מאוישים, התקציבים יקוצצו דרמטית ועיצוב מדיניות החוץ האמריקנית יעבור לבית הלבן - ראו פגישת טראמפ-נתניהו ללא נציג אחד של משרד החוץ: מזכיר המדינה רקס טילרסון רק חודש בתפקיד, אך כבר מגלה שלא יהיה דומיננטי כמו קודמיו קלינטון וקרי

כרגע מחלקת המדינה לא ממריאה לשום מקום בראשותו. טילרסון (צילום: AP) (צילום: AP)
כרגע מחלקת המדינה לא ממריאה לשום מקום בראשותו. טילרסון(צילום: AP)

 

רקס טילרסון הוא היפוכו הגמור של הבוס שלו: שקט, ממעט להופיע בתקשורת, בורח מאור הזרקורים, ומצהיר כי הוא עדיין ב"תהליך למידה" של התפקיד אליו הוצנח ללא ניסיון קודם - מזכיר המדינה של ארצות הברית. טילרסון, המנכ"ל רב העוצמה לשעבר של חברת הדלק "אקסון", מהלך בזהירות בממלכה החדשה שלו, שכן את רוב הרעש והצלצולים במדיניות החוץ הבלתי ברורה של הנשיא החדש, מנהלים מהבית הלבן.

 

עוד סיפורים מעניינים מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

טילרסון נמצא כבר כמעט חודש בתפקיד ואינו מצליח לאייש תפקידים בכירים במחלקת המדינה בוושינגטון. הוא ביקש למנות לסגנו את אליוט אברמס, איש עתיר ניסיון ששירת בעבר בממשלים של רונלד רייגן וג'ורג' בוש הבן, אולם הבית הלבן הטיל וטו על מינוי. יותר נכון - הנשיא דונלד טראמפ השתולל מזעם ששמע על המינוי האפשרי ונזכר כי במהלך הקמפיין לנשיאות, אברמס העליב אותו. המינוי בוטל. במקביל, הבית הלבן העביר מסר חד וחלק למחלקת המדינה - התקציבים יקוצצו באופן דרסטי, וכך גם המשרות.  

 

 

 

נכון לעכשיו, משרות שהתפנו במחלקת המדינה עקב עזיבת דיפלומטים ובעלי תפקידים בכירים לא אוישו. למחלקת המדינה אין דובר ולא אחראי על מערך ההסברה. מחלקת המדינה נהגה לערוך מדי יום תדריך לתקשורת, אולם מאז נכנס טילרסון לתפקיד לא התקיים אף לא תדריך אחד.

 

בממשלו של ברק אובמה היו שני מזכירי מדינה - בקדנציה הראשונה כיהנה הילרי קלינטון בתפקיד הדיפלומטית מספר אחת, ובשנייה היה זה ג'ון קרי. השניים ריכזו אליהם את מלוא תשומת הלב הגלובלית משום שעסקו גם בדיפלומטיה פומבית, בנוסף לזו החשאית, וכל אירוע שבו היו מעורבים הפך לחגיגה תקשורתית.

 

אמנם חלף פחות מחודש מאז טילרסון נכנס לתפקידו, ומוקדם לשפוט אותו ואת אנשיו, אבל כבר עתה ניתן להבחין כי ההשפעה על מדיניות החוץ האמריקנית תהיה מצד הבית הלבן ולא מצד מחלקת המדינה, שבממשל הנוכחי עתידה כנראה לתפקד כאגף הפחות חשוב של הממשל. הסיבה העיקרית לכך היא שהבית הלבן, ובעיקר יועציו של טראמפ, לא רוצים לתת לדיפלומטים לצמוח.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
קרובים לאוזנו של הנשיא. החתן היהודי קושנר, שליח מיוחד למזרח התיכון, והאסטרטג הבכיר סטיב באנון (צילום: AP) (צילום: AP)
קרובים לאוזנו של הנשיא. החתן היהודי קושנר, שליח מיוחד למזרח התיכון, והאסטרטג הבכיר סטיב באנון(צילום: AP)

תמיד שרר מתח בין הבית הלבן לבין מחלקת המדינה, אולם עתה נראה כי המעגל הקרוב של טראמפ מתייחס בזלזול, שלא לומר בבוז, למשרד שאמור לנהל את מדיניות החוץ האמריקנית.

 

מחלקת המדינה מודרה מפגישת טראמפ-נתניהו

בשבוע שעבר, למשל, כשראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לביקור בוושינגטון והשתתף עם טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, טילרסון לא היה בסביבה וגם לא נציג אחר של מחלקת המדינה. טילרסון היה בדרכו לפסגת 20 המדינות המתועשות בגרמניה להיפגש עם מקביליו מדרום קוריאה, רוסיה, סין, יפן ומדינות נוספות, וסגנו הזמני, תום שאנון, היה אמור למלא את מקומו בבית הלבן בעת ביקור נתניהו. אלא שאנשי טראמפ מנעו ברגע האחרון משאנון להגיע לפגישות עם ראש הממשלה הישראלי. הייתה זו הפעם הראשונה זה זמן רב שבה נערכה פגישה כה חשובה בבית הלבן בין הנשיא לבין ראש ממשלת ישראל ללא נציגות של מחלקת המדינה האמריקנית.

 

גם הארוחה של נתניהו עם טילרסון בקומה השביעית בבניין מחלקת המדינה בוושינגטון לא הייתה ממש בהובלתו של מזכיר המדינה כשחתנו היהודי של טראמפ, ג'ארד קושנר, בסביבה. קושנר, בעלה של איוונקה טראמפ, מונה לתפקיד שליחו של הנשיא האמריקני למשא ומתן בין ישראל לבין הפלסטינים. בעבר, התפקיד של שליח אמריקני לנושא המזרח התיכון היה בחסות מחלקת המדינה והשליח היה מדווח על ההתפתחויות השונות למזכיר המדינה ולא לנשיא. אולם כיום המציאות שונה לגמרי.

 

נפגש עם ראש הממשלה, אבל לא נכח בפגישות עם טראמפ ואנשיו. טילרסון עם נתניהו (צילום: אבי אוחיון, לע"מ) (צילום: אבי אוחיון, לע
נפגש עם ראש הממשלה, אבל לא נכח בפגישות עם טראמפ ואנשיו. טילרסון עם נתניהו(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

עם שר החוץ הרוסי לברוב (צילום: MCT) (צילום: MCT)
עם שר החוץ הרוסי לברוב(צילום: MCT)

עם שר החוץ הסיני וונג יי (צילום: AP) (צילום: AP)
עם שר החוץ הסיני וונג יי(צילום: AP)

עם שר החוץ האיטלקי אלפאנו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עם שר החוץ האיטלקי אלפאנו(צילום: רויטרס)

קושנר יושב קרוב מאוד לאוזנו של הנשיא ומותיר למעשה את טילרסון בצד, לפחות בכל הנוגע למזרח התיכון - אבל לא רק. גם בעת המשבר מול צפון קוריאה, כשהמדינה הקומוניסטית שיגרה טיל בליסטי, נוטרל טילרסון מכל פעולה. טראמפ ישב אז בארוחת ערב עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה באחוזתו מאר א-לאגו בפלורידה ובעת שיגור הטיל הגיעו יועציו של טראמפ לשולחן האוכל ולאור נרות ואורות הסמרטפונים עדכנו אותו בנעשה והציגו לו מסמכים. טראמפ אמר באותו רגע שהוא "100 אחוזים לצדה של יפן" ובכלל כלל לא הזכיר את דרום קוריאה, בעלת ברית חשובה של ארה"ב והמדינה הראשונה לסבול מהאגרסיביות והפרובוקציות של משטרו של קים ג'ונג און בפיונגיאנג.

 

טראמפ גם לא עדכן את טילרסון לגבי ההתפתחויות השונות בסיפור של צפון קוריאה, כשיום למחרת עמד מזכיר המדינה האמריקני להיפגש עם שרי החוץ של דרום קוריאה ויפן ולהבטיח להן כי לארה"ב לא תהיה מדינה "פייבוריטית" מבין שתיהן ושהן יקבלו את מלוא ההגנה. בסופו של דבר הופנו כל המצלמות וכל תשומת הלב לאחוזתו של הנשיא בפלורידה, ואילו ההצהרה המשותפת של טילרסון עם מקביליו מדרום קוריאה ומיפן נבלעה במהומה הגדולה. טילרסון אפילו לא הופיע מול המצלמות, כפי שנהוג באירועים דיפלומטים מסוג זה, כדי למסור הצהרה.

 

טילרסון לומד את התפקיד ומתעדכן. בצמרת מחלקת המדינה חוששים שיועציו החזקים של הנשיא, בהם סטיב באנון, קליאן קונוויי, ריינס פרייבוס וקושנר, ישאירו אותו מנוטרל משום שהם רוצים לעצמם את כל ההתעסקות והשליטה על ענייני העולם - בדיוק כפי שטראמפ שומר את מלוא הכוח לעצמו ולקרובים לו ביותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים