שתף קטע נבחר

מחקר ישראלי ענק: מה הכי עוזר לכאבי גב תחתון

חוקרים משירותי בריאות כללית, שבדקו עשרות אלפי מטופלים, מצאו כי טיפולי פיזיותרפיה עבור כאבי גב תחתון הפחיתו ב-20% את צריכת משככי הכאבים ו-65% דיווחו על ירידה בעוצמת הכאב. עוד משתנים חשובים: פעילות גופנית ומצב סוציו-אקונומי

כאבי גב תחתון הם בין התלונות השכיחות ביותר של מטופלים בעולם, והם גורמים לסבל, תסכול ופגיעה באיכות החיים. גם בישראל אלפי אנשים סובלים מהתופעה, ולא תמיד מוצאים הקלה לכאב. עכשיו מחקר ישראלי מספק הוכחה נוספת ליעילות של טיפולי פיזיותרפיה כטיפול בכאבים.

 

צפו: הפיזיותרפיסטית ענת שעשוע מהכללית מסבירה על ממצאי המחקר

 

 

את המחקר ערך מכון "שירותי בריאות כללית למחקר", והוא מבוסס על ניתוח נתוניהם של 54,767 מבוטחים מעל גיל 25, שעברו טיפולי פיזיותרפיה בשל כאבי גב תחתון. צוות החוקרים כלל את ענת שעשוע, אחראית תחום מחקר ואיכות בפיזיותרפיה, וד"ר עינב סרולוביץ, ממכון 'כללית' למחקר.

 

כרבע (25%) מהפונים לטיפולי פיזיותרפיה בשל כאבי גב תחתון הם בגילאי 25-44, כשליש (36%) הם בגילאי 45-64 , וכ-18% נוספים מעל גיל 75. מידת היעילות של טיפולי הפיזיותרפיה נמצאה דומה בכל קבוצות הגיל.

 

קראו גם:

הנחיות חדשות לכאבי גב תחתון: לא לקחת תרופות

ספורט שמרפא: פילאטיס כטיפול לכאבי גב תחתון

5 התרגילים הפשוטים שיעלימו כאב בגב התחתון

 

הממצאים הראו כי טיפולי פיזיותרפיה הניתנים על רקע כאבי גב תחתון מביאים להפחתה של 20% בצריכת משככי כאבים במרשם. עוד עולה מהמחקר שכ-65% מהסובלים מכאבי גב תחתון דיווחו על ירידה משמעותית בעוצמת הכאב לאחר טיפולי פזיותרפיה.

 

בקרב אלה שדיווחו על ירידה בכאב נרשמה ירידה של 40% בצריכת משככי כאבים במרשם בחצי שנה שלאחר הטיפול. 50% מהמטופלים בפיזיותרפיה עקב כאבי גב תחתון דיווחו על שיפור בתפקודי היום יום כמו שיפור מרחק הליכה, יכולת הרמת משאות, שיפור איכות השינה ועוד. בקרב אלה שדיווחו על שיפור בתפקוד חלה ירידה של 40% בצריכת משככי כאבים בחצי שנה שלאחר הטיפול לעומת אלא שלא דיווחו על שיפור בתפקוד.

 

משקל תקין משפר את סיכוי ההחלמה ב-10%

מהמחקר עולה עוד כי סיכוייהם של מטופלים בעלי משקל עודף (BMI 25-30) לשפר תפקודים בעקבות טיפולי פיזיותרפיה נמוכים ב-10% מסיכוייהם של מטופלים בעלי משקל תקין (BMI 18-25).

 

עוד נמצא כי בעלי עודף משקל או השמנת יתר מבקרים ב-6% יותר מאחרים אצל רופאים בשל כאבי גב תחתון. בנוסף הם צורכים בין 20% ל-26% יותר תרופות מרשם לשיכוך כאבים בחצי שנה שלאחר טיפולי הפיזיותרפיה.

 

פעילות גופנית מפחיתה כאבים ב-14% ומשפרת את התפקוד ב-50%

ממצא נוסף שעלה מניתוח הנתונים מלמד כי מטופלים הסובלים מכאבי גב תחתון ועושים פעילות גופנית של חצי שעה כ-5 פעמים בשבוע לפחות, משפרים ב-50% את סיכוייהם לתפקוד טוב יותר בעקבות הטיפול. כמו כן, הם מפחיתים את רמת הכאב ב-14% לעומת מטופלים שלא מבצעים פעילות גופנית כלל. מדובר בתועלת מוכחת נוספת של פעילות גופנית, אשר הוכחה כיעילה לטיפול גם במחלות כרוניות אחרות.

 

מומלץ לשלב פעילות אירובית כמו הליכה, ריצה, שחייה או רכיבה, עם חיזוק השרירים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מומלץ לשלב פעילות אירובית כמו הליכה, ריצה, שחייה או רכיבה, עם חיזוק השרירים(צילום: shutterstock)

 

למעמד חברתי-כלכלי השפעה על צריכת משככי כאבים

צריכת משככי כאבים במרשם בעקבות הטיפול נמוכה בכ-20% בקרב מטופלים ממעמד חברתי-כלכלי גבוה. המחקר מצא עוד כי שיעור הביקורים של בני המעמד הבינוני-גבוה אצל רופאים עקב כאבי גב נמוך ב-16% לעומת מטופלים ממעמד חברתי-כלכלי בינוני.

 

"החידוש המרכזי במחקר הוא בקשר שנמצא בין פעילות גופנית לשיפור סיכוי ההחלמה", הסביר יגאל לברן, הפיזיותרפיסט הראשי בשירותי בריאות כללית, "ידוע הוא כי אנשים שעושים פעילות גופנית כדרך קבע סיכוייהם להחלים טובים יותר. ממצאי המחקר הנוכחי ישפרו את היכולת שלנו להתאים את הטיפול לפרופיל של המטופל ולהביא בחשבון גם משתנים נוספים כמו משקל ואורח חיים".

 

על פי הספרות המקצועית כאבי גם תחתון מאוד נפוצים וכ-80% מהאוכלוסייה יסבלו, בשלב כלשהו בחייהם, מכאבי גב תחתון. בכללית בלבד פונים לרופאים מדי שנה כ-700,000 בעקבות תלונות על כאבי גב תחתון.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
80% מהאוכלוסייה יסבלו בשלב כלשהו. גב תחתון
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים