שתף קטע נבחר

ארדן: "אם יתברר שבאום אל-חיראן לא היה פיגוע - צריך להתנצל"

השר לביטחון פנים התייחס להתבטאויות הנחרצות שלו אחרי האירועים בפינוי היישוב, שלפיהן יעקוב אבו-אלקיעאן דרס למוות בכוונה את השוטר ארז לוי. ארדן: "לא היה לי מקור אחר חוץ מהמשטרה"

 

השר לביטחון פנים גלעד ארדן ()
השר לביטחון פנים גלעד ארדן

פרשת אום אל-חיראן: השר לביטחון פנים גלעד ארדן מצהיר הבוקר (יום ה') כי אם יתברר שהאירוע שבו נהרג הנהג יעקב אבו-אלקיעאן מירי שוטרים בעת פינוי היישוב בחודש שעבר לא היה פיגוע – יש צורך להתנצל בפני משפחתו. "זה היה אירוע קשה בין אם הוא היה פיגוע ובין אם לאו", הוסיף. "את המסקנות של מח"ש, יהיו אשר יהיו, נקבל ונפעל לפיהן".

 

את הדברים אמר ארדן בתגובה לסערה הציבורית ביומיים האחרונים, מאז התברר שחרף ההצהרות החד-משמעיות של ארדן והמשטרה ביום האירוע, ייתכן שדריסתו למוות של השוטר ארז לוי נגרמה לאחר שהנהג אבו-אלקיעאן נורה על ידי שוטרים ואיבד שליטה.

 

בהודעה שפרסם הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו, הסביר ארדן שדבריו באותו יום הסתמכו על המידע שקיבל מהמשטרה: "תחקיר המשטרה ועדויות השוטרים בשטח הצביעו חד-משמעית על כך שמדובר בפיגוע דריסה שבו נהרג שוטר. אלה היו הממצאים. אין לאף אחד מקור מידע אחר מלבד כוחות המשטרה בשטח, ואני כשר שלא נמצא בזירת האירוע יכול לסמוך רק על המשטרה".

עימותים בין כוחות המשטרה לתושבי אום אל-חיראן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עימותים בין כוחות המשטרה לתושבי אום אל-חיראן(צילום: רויטרס)

ארדן הוסיף: "האם יתכן שנעשו שגיאות באירוע הקשה והמורכב שהתרחש שם? ייתכן, בטח בסיטואציה מורכבת כמו שהיו בה הכוחות בשטח. אם יתברר שהיו כאן שגיאות או שלא מדובר בפיגוע, אז בהחלט יש חובה שהמערכת תלמד מכך".

 

השר לביטחון פנים התייחס למה שהוא כינה "קמפיין אדיר ושקרי" נגדו ונגד מפכ"ל המשטרה, רוני אלשייך. "חברי הכנסת הערבים בראשות איימן עודה הסיתו את תושבי המקום בחודשים שלפני האירוע. הם הפיקו מסע ציבורי ותקשורתי נרחב שכל מטרתו להרתיע את המשטרה ואותי מהמשך האכיפה נגד בנייה בלתי חוקית".

אתמול פורסמו כי ממצאים מבדיקת מח"ש עשויים להצביע על כשלים חמורים בהתנהלות המשטרה באירוע, וכי לא נמצאו ראיות שאבו-אלקיעאן ניסה לבצע פיגוע. בסבירות גבוהה נראה כי לא היה צורך מבצעי בירי האזהרה לעבר רכבו של תושב הכפר וכי הוא בוצע מוקדם יותר. כמו כן עלה מהבדיקה כי שוטרים ביצעו ירי לא פרופורציונלי מבלי להתחשב במיקום שוטרים נוספים בזירה. בעקבות כך התרחש בזירה ירי דו-צדדי.

 

מפכ"ל המשטרה, רוני אלשייך, הגיב אתמול לפרסומים ואמר: "אני לא משתתף בחגיגה. שוחחתי עם ראש מח"ש, אין מסקנות למח"ש. אני לא יכול להיות אחראי על פרסום לא רשמי. אני יודע בוודאות מראש מח"ש שטרם התגבשו מסקנות. יש עוד הרבה מידע שאין להם. הבדיקה בעיצומה".

 

הוא הוסיף: "מה שידענו אחרי התחקיר הראשוני אמרנו לציבור. כאשר יהיו מסקנות נתייחס למסקנות. בסופו של דבר צריך לשפוט את השוטרים שלנו על פי מה שניתן היה להבין באותה נקודת זמן. אני לא מכיר פרטים אחרים ממה שהיה מוכר אז".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
השר לביטחון פנים גלעד ארדן
צילום: מוטי קמחי
מומלצים