שתף קטע נבחר

המדינות הטובות בעולם: ישראל במקום ה-30

סקר שערך אתר US News and World Report שכלל קטגוריות כמו: איכות חיים, עוצמה וחינוך מצא כי בדירוג הכללי מדורגת שוויץ במקום הראשון, לעומת זאת ישראל התדרדרה למקום ה-30 ממקום 25 בשנה שעברה. על פי הנתונים, לישראל יש כלכלת שוק מפותחת מאוד, אך עדיין מדובר באחת הכלכלות הפחות שוויוניות בעולם המערבי

מדינת ישראל חזקה בביטחון ושווה להשקיע בה, אבל כמעט ואין לה השפעה תרבותית, ולא כדאי להקים בה עסקים חדשים, כך לפי מדד המדינות הטובות ביותר לשנת 2017 של אתר US News & World Report , המציב את ישראל במקום ה-30 מבין 80 מדינות, ירידה לעומת המקום ה-25 אשתקד .

 

כתבות נוספות בערוץ הכלכלה

 

המדד מדרג השנה 80 מדינות לעומת 60 מדינות בשנה שעברה. התכונות המשוייכות למדינות המדורגות הוצגו ל-21 אלף נשאלים מרחבי העולם, ואלה התבקשו לשייך לכל מדינה את התכונות המתאימות לה לדעתם

 

על פי תוצאות המדד, לישראל יש כלכלת שוק מאוד מפותחת מבחינה טכנולוגית ותחומי הייצוא הבולטים שלה הם היי-טק, תרופות ויהלומים. אך למרות היתרונות, עדיין מדובר באחת הכלכלות הפחות שוויוניות בעולם המערבי, עם פערים משמעותיים בין עניים לעשירים.  

 (המדינות הטובות בעולם) (המדינות הטובות בעולם)
(המדינות הטובות בעולם)

  

במהלך הסקר, 65 התכונות קובצו לתשעה תת-דירוגים: תיירות, אזרחות, השפעה תרבותית, יזמות, מורשת, ייחודיות ודינאמיות, פתיחות לעסקים, כוח ואיכות חיים. כדי לקבוע את המשקל של כל תת דירוג ביחס לדירוג הכללי של כל מדינה, נעשו התאמות למדד תל"ג (תוצר לאומי גלומי) לנפש המחושב לפי השוואת כוח קנייה, נכון ל-2014, כדי לשקף את השגשוג הכולל של כל מדינה.

 

בדירוג הכללי שוויץ מדורגת במקום הראשון. אחריה בעשירייה הפותחת ניתן למצוא את קנדה, בריטניה, גרמניה, יפן, שבדיה, ארה"ב, אוסטרליה, צרפת ונורבגיה. ישראל, מדורגת כאמור במקום 30, מתחת ליוון שמדורגת במקום ה-29, ברזיל (28), רוסיה (27) ותאילנד (26).

 

מן הצד השני, ישראל הצליחה לעקוף את פולין שמדורגת במקום ה-31, ערב הסעודית (32), מקסיקו (33) וקטאר (34).

 

מקום ראשון בדירוג הכללי: שוויץ (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מקום ראשון בדירוג הכללי: שוויץ(צילום: EPA)

 

ישראל חזקה בביטחון ובפוליטיקה, אך חלשה בתיירות

במדד העוצמה, ישראל מדורגת במקום ה-8 מתוך 80. קטגוריה זו משקפת פרמטרים כמו חוזק צבאי, חוזקן של בריתות בינלאומיות, השפעה כלכלית והשפעה פוליטית.

 

אבל מבחינת תיירות (אווירה נעימה, מדד הכיפיות, נוף, אווירה ידידותית, מדד הסקסיות של המקום), ישראל מדורגת רק במקום ה-74 מתוך 80. גם מבחינת פתיחות לעסקים מדורגת ישראל במקום מאכזב - 69, קטגוריה שמתאפיינת ברמת השחיתות, מיסוי, ביורוקרטיה, רמת השקיפות של דרכי הפעולה של הממשל כלפי עסקים ועלויות ייצור.

 

בקטגוריית רמת איכות החיים ישראל מדורגת רק במקום ה-40. קטגוריה זו נקבעת לפי פרמטרים הכוללים יציבות כלכלית, טיב שוק העבודה, נגישות (affordability, רמת היכולת של הפרט לרכוש מכספו), יציבות פוליטית, ביטחון, רמת הפיתוח של מערכת החינוך הציבורית, רמת הפיתוח של מערכת הבריאות הציבורית, שוויון בהכנסות.

 

מבחינת יזמות מדורגת ישראל במקום ה-25. קטגוריה זו כוללת גישה להון, שקיפות בעסקים, תשתיות, רמת ההשכלה של האוכלוסייה, רמת המיומנויות של כוח העבודה, מומחיות טכנולוגית והחיבור של היזמות המקומיות לשאר העולם.

 

ישראל, איכות חיים? (צילום: אלי סגל) (צילום: אלי סגל)
ישראל, איכות חיים?(צילום: אלי סגל)

 

בשאר הקטגוריות מדורגת ישראל כך:

  • אזרחות – 35
  • השפעה תרבותית – 43
  • מורשת – 27
  • ייחודיות ודינאמיות – 19
  • חינוך – 24
  • סביבה ירוקה – 24
  • המדינות הטובות לגידול ילדים – 36
  • המדינות הטובות לנשים – 35
  • המדינות הנוחות ביותר לפרישה מעבודה – 63
  • המדינות הטובות ביותר להקים בהן מטה לתאגיד – 29
  • המדינות הטובות ביותר להשקיע בהן – 8
  • המדינות הטובות ביותר להקים בהן עסק – 71
  • המדינות המשפיעות ביותר – 9
  • המדינות השקופות ביותר – 28 תחזית המדינה לעתיד – 17

 

"ישראל אינה נתפשת כמדינה אמינה שרלוונטית לצעירים"  

לדברי מנכ"לית ומייסדת חברת Vibe Israel, ארגון שפועל למיתוג ישראל בעולם ועובד בשיתוף פעולה עם מחברי המדד, ג'ואנה לנדאו, "לכאורה המדד נראה טוב לישראל והיא מדורגת יחסית גבוה (25 מתוך 60 ב-2016, ו-30 מתוך 80 ב-2017).

 

"אך כשמעמיקים בנתונים ורואים למשל שאנחנו במיקום גבוה במדד העוצמה, כלומר, אנו נתפשים כמדינה מובילה, משפיעה מבחינה פוליטית, עם צבא חזק וכלכלה חסונה - זה לא בהכרח דבר טוב לישראל.

 

"עבור צעירים בעולם, מדד זה הינו המדד שהם הכי פחות מעריכים: הם סולדים מצבאות, ממשלות וכלכלות חזקות, לא מעריכים השפעה פוליטית ונרתעים מה'מוביל' - בעיניהם זה בא על חשבון חמלה, זכויות אדם, אכפתיות.

 

"מאחר שהעולם שייך לצעירים, ודור ה-Y תוך חמש שנים ייצג מחצית מכוח העבודה בעולם (ועל כן, ההשפעה), חשוב מאוד להתייחס לתפישותיהם כלפי ישראל".

 

"לפי המדד ניתן לראות שישראל אינה נתפשת כמדינה סקסית, fun, רלוונטית לצעירים, אמינה, עם איכות חיים גבוהה ופלורליזם דתי. המסקנה היחידה שניתן להגיע אליה הינה שישראל לא משקיעה מספיק בלשווק את עצמה לעולם בכלל, ולצעירים בפרט".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים