שתף קטע נבחר

מורים חשופים לאלימות: "דמנו הפך להפקר"

התופעה מתגברת: בזה אחר זה נכנסו הורים בחודשים האחרונים לבתיה"ס והפנו את זעמם לעבר מורים. צעקות, קללות ואלימות הפכו למנת חלקם של מוסדות החינוך. מנהלת שהוכתה: "אנחנו ברווזים במטווח". בארגון המורים מבטיחים שההשבתה היום אינה הצעד האחרון: "ממתינים שמורה יירצח?"

ואל מחאמיד, רכז שכבה בתיכון עירוני י"ב ביפו, הוכה בנובמבר האחרון על ידי אביה של אחת התלמידים במוסד. אחרי דין ודברים בין המורה לתלמידה, הגיעו הוריה לבית הספר. האם צעקה על המורה, ובהמשך האב סטר לו ודחף אותו לקיר. המורה התלונן במשטרה, אך מבחינתו  "הדרך החוצה מאוד קרובה". סיפורו של מחאמיד, כמו גם של מורים אחרים שנקלעו לקו האש, היווה עילה להשבתה הבוקר (יום ד') למשך שעתיים בבתי הספר העל יסודיים.

 

ארגון המורים העל-יסודיים החליט על האקט בשל ריבוי מקרי האלימות נגד עובדי הוראה. לפני כשבועיים הכריז הארגון על סכסוך עבודה בנושא מול משרד החינוך - וצעד ההשבתה היה הראשון שאותו בחר לנקוט.

"המקרה הזה עודד אותי לעזוב את מערכת החינוך". מחאמיד ()
"המקרה הזה עודד אותי לעזוב את מערכת החינוך". מחאמיד
 

האלימות כלפי עובדי הוראה היא לא רק בעיה שנחשפה בחטיבות הביניים ובתיכונים. גם בהסתדרות המורים דיווחו בחודשים האחרונים אחת לכמה ימים על אירועי אלימות כלפי עובדי הוראה, הן על ידי תלמידים והן על ידי הורים. מאמצע ינואר ועד היום דיווחו בשני הארגונים על כעשרה מקרים של אלימות כלפי מורים. מנהלים ומורים הודו כי מקרים רבים כלל לא מדווחים, אפילו לא לנציגי המורים בארגונים, וזוכים לטיפול פנימי בתוך כותלי בתי הספר.

 

"הוא הכניס לי סטירה לפנים" 

"נכנסתי לכיתה שלה וראיתי שהיא צועקת על המורה מול התלמידים. היא קיללה והשפילה אותה", סיפר רכז השכבה מחאמיד מתיכון עירוני י"ב ביפו. "בעודנו יוצאים מהכיתה היא צעקה לעברי שנמאסתי עליה כמו כל המורים. אמרתי לה שזו הפעם האחרונה שהיא מתנהגת ככה, ופניתי למחנך שלה שיזמן את ההורים".

 

ההורים הגיעו כעבור שעה, אלא ששיחה שמטרתה ללבן את הבעיה לא התקיימה. לדברי מחאמיד, "ישבנו בחדר של המחנך, אמה נכנסה ראשונה והתחילה לצעוק עלינו. ואז נכנס האב, לקח בידו כיסא, הצמיד אותו אליי ואמר 'אתה המניאק שצועק על הבת שלי? אני אז... אותך'". בשלב מסוים הנוכחים בחדר ניסו להרחיק את האב מהמורה, אך זה לא עזר. "הוא הכניס לי סטירה לפנים, דחף אותי לקיר ונפלתי לרצפה. במקביל, הקללות והאיומים לא פסקו".

 

אל בית הספר הוזמנה ניידת ומחאמיד הגיש תלונה במשטרה. האב נלקח לחקירה, והתלמידה הושעתה למשך כמה שבועות. רכז השכבה חזר ללמד. הוא אמנם מרגיש טוב פיזית, אבל מעיד כי מבחינה נפשית הוא שבור. "צריך הרבה פסיכולוגים כדי לנתח את זה, אתה לא באמת מתמודד, אתה חוזר לבית הספר ומדחיק. אני מורה כבר 24 שנה, והמקרה הזה רק עודד אותי לעזוב את מערכת החינוך. הדרך החוצה מאוד קרובה מבחינתי. אנחנו עובדים מאוד קשה, נותנים את הנשמה שלנו לתלמידים, ובסוף מרימים עלינו יד. שר החינוך והמערכת כולה צריכים לשמוע שהמורים לא יכולים לסבול יותר את האלימות הזאת".

 

 

מעורבותם של הורים בנעשה במערכת החינוך התגברה בשנים האחרונות. לצד אלה שמסייעים לצוותי בתי הספר, אחרים בוחרים לצעוק, לאיים ולפגוע כאמור פיזית בעובדי ההוראה. המנהלים והמורים מתוסכלים, אין להם אפשרות להתמודד עם בן משפחה עצבני שמגיע למוסד החינוכי, והתוצאות עלולות להיות קשות. בנוסף צוברת תאוצה תופעת השיימינג ברשתות החברתיות. תלמידים וגם הורים משחירים את פניהם של עובדי ההוראה, שלא יכולים להגיב.

 

מנהלת בית ספר, שבחרה לשמור על אנונימיות, סיפרה כי נאלצה להתמודד עם שני הדברים: זה החל בתלמידה שאיימה על תלמידים אחרים בוואטסאפ. המנהלת ביקש לטפל בסוגיה, אלא שלבית הספר הגיעו שני קרובי משפחתה של התלמידה - בחור ובחורה שנכנסו לחדר המנהלת. "הם התחילו לצרוח ולקלל ואני בכלל לא הבנתי מי הם", שחזרה המנהלת. "הם איימו על המורה שיפרסמו עליה דברים בפייסבוק, כך של תוכל לצאת מהבית מהבושה".

בשלב זה ביקשה המנהלת לקרוא למאבטח שיוציא את השניים מהחדר. "הוא ביקש מהם להתלוות אליו וזה מה שהם עשו. עד כאן היה לא נעים, קולני, מכוער, אבל בסדר. בשלב מסוים אני רואה שהבחור 'מעסיק' את המאבטח, והבחורה הולכת לכיוון הכיתה. רצתי החוצה כי מי יודעה מה היא הולכת לעשות לי בכיתה. ביקשתי ממנה לעצור והיא התחילה לדחוף אותי ולצרוח שהיא תהרוג אותי. אני לא יכולה לתאר לך את תחושת הפחד שאחזה בי באותו רגע".

 

המנהלת סיפרה עוד: "הגשנו תלונה במשטרה, אבל אני חושבת שלא הבנתי את השבר הגדול עד למחרת. התחושות בחדר המורים היו מאוד קשות, אחת המורות אמרה לי שתמיד כשהורה מאיים - אז יש אותי שמגבה. אבל פתאום כשאני הותקפתי הייתה תחושה של חוסר אונים בבית הספר, גם לתלמידים".

 

"פעם היה כבוד למורה" 

גם תופעת השיימינג בפייסבוק לא פסחה על המנהלת. "אימא של תלמידים בבית הספר כתבה לי משהו בהודעה, ואני השבתי לה באופן מאוד ענייני. אלא שהיא לקחה חלק מהתשובה שלי ופרסמה אותו בפייסבוק. אנחנו ברווזים במטווח, את לא יכולה לדבר כי יעתיקו את מה שכתבת ויפרסמו מה שהם רוצים. לי יש חרדת פייסבוק. היום יש סוג נוסף של אלימות - הורים ששולחים מכתב לפני תביעה למורים ומנהלים. התסכול הוא רב, דמנו הפקר. אני אומרת לצוות שלי לא לפתוח קבוצות וואטסאפ, אלא רק רשימות תפוצה ולענות להודעות של הורים בקצרה: 'נשוחח', 'נקבע פגישה'".

 

המנהלת אמרה עוד בנוגע לתחושותיה: "זה מאוד מעכיר, הגעתי לניהול עם ברק בעיניים, אבל אני כל הזמן מוצאת את עצמי במקומות הלא טובים האלה וזה מפיל. פעם היה כבוד למורה, ההורה כיבד אותו וכך גם התלמיד. היום ההורים אומרים למורה בנוכחות התלמיד 'אני לא מאמין לך'. אז מה נשאר לנו?. משרד החינוך צריך לעשות עבודת תדמית על דמותו של מורה, ובמקביל לבנות אמנה של התנהגות הורים במערכת החינוך שכל הארגונים, הורים ומורים כאחד, יחתמו עליה".

המורים שבתו בשעתיים הראשונות (ארכיון) (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
המורים שבתו בשעתיים הראשונות (ארכיון)(צילום: רועי עידן)

בינואר האחרון אירעה קטטה בין תלמידים בתיכון בערערה. ארבעה מורים שניסו להפריד בין הנצים נפגעו. בעקבות כך ועד המורים השבית אז את הלימודים למשך כמה שעות. כמה תלמידים שלחו באחרונה מכתב לשר החינוך נפתלי בנט, וביקשו ממנו להגיש הצעת חוק למניעת אלימות נגד מורים.

 

"המצב הולך ומחמיר עד כדי הפקרות של ממש. הדבר מחייב מיגור התופעה על ידי הצעת חוק", כתבו התלמידים. יו"ר ועד המורים בבית הספר, מוחמד בויארת, הוסיף: "אין הרתעה. אני לא חושב ששביתה זה הפתרון. אנחנו לא חשים בביטחון בבית הספר, כבוד המורה הוא קו אדום, ואם תלמיד עבר את הגבול הזה הוא צריך לעבור לבית ספר אחר. התופעה הזו מאוד מדאיגה אותנו והיא דורשת טיפול מהשורש".

 

"משרד החינוך לא עומד מאחורי המורים" 

ואם לא די בזאת, יש גם מורים שזכו לכתף קרה ממערכת החינוך. אחת מהם, שנפגעה לאחר שניסתה להפריד בקטטה, סיפרה: "חטפתי בעיטה, מכות, נפגעתי בכתף. עכשיו אני מרותקת בבית, מתקשה לתפקד ברמה של לאסוף את השיער. באו אליי בטענו שאני נעדרת הרבה מבית הספר. שנפגעתי כי לא הפרדתי נכון בין התלמידים. הפחיתו לי בשכר ופגעו לי בתנאים".  

 

המורה הבהירה כי אין בכוונתה לחזור למערכת החינוך: "בשלוש השנים האחרונות אירעו לי שמונה תאונות עבודה לפחות, בין אם רצו לפגוע בי במכוון או כי נאלצתי להפריד. צפויה לי תקופה החלמה ארוכה. אם אני חוזרת זה על כיסא גלגלים ואני לא צריכה את זה. אה היו החיים שלי, עשיתי במשך 25 שנים כל כך הרבה דברים טובים ונהדרים לתלמידים האלה, זה כואב ומתסכל".

 

עו"ד אייל פייפר, שמטפל במורים שנפגעו מאלימות, אמר: "המקרה שלפנינו מדגים שוב את האופן הלקוי שבו מטפלת מערכת החינוך באלימות כלפי מורים. לא הגיוני שמערכת החינוך מחייבת בחוזר מנכ"ל מורים להפריד בין תלמידים מתקוטטים, אולם אינו עומד מאחוריהם ויתרה מכך, פוגע בזכויותיהם לטיפול ופיצוי ראוי. מדובר במקרה שמהווה הפרה בטיחותית קשה של חוקי העבודה".

"הגיעו מים עד נפש". יו"ר ארגון המורים רן ארז ()
"הגיעו מים עד נפש". יו"ר ארגון המורים רן ארז

בעקבות מקרה בבית ספר אחר בפברואר, שלח מנהל המוסד מכתב לארגון המורים ובו כתב: "אני מתריע שוב ושוב מהחמרת המצב ואיני יכול לנבא מתי יהיה האסון הבא. אני מבקש להציב אבטחה באופן מיידי בשערי בית הספר על מנת להבטיח ניהול תקין וחינוכי ולשפר את האקלים. כולי תקווה שפנייתי זו תמצא אוזן קשת בקרב כל הגורמים האחראים".

 

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, הבטיח כי ההשבתה היום היא לא הצעד האחרון. לדבריו, "כבר זמן רב שאנו מתריעים שהאלימות כלפי ציבור המורים הולכת וגוברת. הגיעו מים עד נפש. ממתינים שחס וחלילה מורה יירצח? דמם של אנשי חינוך ועובדי ציבור אינו הפקר".

 

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הוסיפה: "אנחנו רואים התגברות של האלימות בחברה בכלל ובתוך מערכת החינוך בפרט. האלימות נמצאת במוסדות החינוך על בסיס יומי, וזה הרבה מעבר לקו האדום שמדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"צריך הרבה פסיכולוגים". ואל מחאמיד
מומלצים