שתף קטע נבחר

הרשות למלחמה בסמים: זינוק אדיר בשימוש בקנאביס

ברקע מדיניות אי-ההפללה, סקר מקיף שערכה הרשות מציב את ישראל בצמרת העולמית של משתמשי הקנאביס: 40% מבני 25-18 עישנו בשנה האחרונה. הסיבות, לפי המדען הראשי: "חושבים שזה תרופה, מדברים על לגליזציה והופכים את זה למקובל"

במשך שנים ארוכות אחוז משתמשי הקנאביס בישראל היה די יציב. ב-2001 עמד המספר על 8%, בשנת 2005 על 8.5% ובשנת 2009, בסקר הגדול האחרון שנערך על ידי הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול, סיפרו 8.8 אחוזים כי השתמשו בקנאביס. אולם מנתונים שנחשפו היום (ד') מתוך סקר חדש ומקיף, עולה כי בשנה החולפת, לא פחות מ-41% מבני 25-18 השתמשו בקנאביס, ו-33% מבני 40-26 - עלייה של כמעט פי ארבעה מהסקר האחרון. מתוך כל האוכלוסייה הבוגרת, בין הגילאים 65-18, 27% עישנו קנאביס בשנה האחרונה. מהסקר עולה כי גברים מעשנים בשיעורים גבוהים יותר מנשים. כך לדוגמה, כמחצית מהגברים הצעירים (25-18) דיווחו על שימוש בקנאביס, ושליש מהנשים.

 

את הנתונים הציג בישיבה פנימית המדען הראשי של הרשות, ד"ר יוסי הראל פיש, על-פי הסקר שהשלים את דגימתו השבוע אחרי חמישה חודשים. לצד העלייה המשמעותית בשימוש בקנאביס, זוהתה ירידה משמעותית בתפיסת המסוכנות. כלומר, הרבה פחות ישראלים חושבים היום שקנאביס מסוכן. 35 אחוזים מתוך בני 25-18 חושבים שקנאביס כלל לא מסוכן, ול-40 אחוזים אין דעה.

 

 

 

ד"ר הראל פיש הסביר: "יש שלוש סיבות לעלייה הזו ששמה אותנו בין המקומות הגבוהים בעולם בשימוש בקנאביס. במדינת ישראל יש אחוז מאוד גבוה של שימוש בקנאביס הרפואי. זה גורם לאנשים לחשוב שזה בסדר כי זו הרי תרופה. הסיבה השנייה היא השיח שמדבר על לגליזציה, לו שותפים ידוענים ושמפחית את תפיסת המסוכנות. הדבר השלישי, תיאוריית הנורמליזציה – השימוש בקנאביס הפך בשנים האחרונות מלא-מקובל למקובל וכך המון משתמשים נורמטיביים נכנסו למעגל".

ד"ר יוסי הראל פיש (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ד"ר יוסי הראל פיש(צילום: מוטי קמחי)

השוואה לסקרים שנעשו במדינות אחרות בעולם מעלה כי ישראל נמצא בצמרת השימוש בקנאביס. בסקר שנערך בהולנד ב-2014 עלה כי רק 8% מהאוכלוסייה משתמשים בחומר, ומסקר דומה מאותה שנה בארצות הברית עלה כי 16.2% מהאוכלוסייה השתמשו. בסקר שנערך בבריטניה ב-2010 נקבע כי 6.6% מהאוכלוסיה משתמשים. למעשה, רק בארבע מדינות בעולם עלה מספר המשתמשים על 20% - גאנה, איי מריאנה הצפוניים, פלאו ופפואה גינאה החדשה, המדינה היחידה שעברה את ישראל עם 29.5%. עם זאת יש לסייג כי הסקרים במדינות אלו פחות עדכניים וייתכן כי הנתונים השתנו, אבל אין ספק שישראל מהמובילות בעולם.

 

הצגת הסקר היום בישיבת מועצת הרשות, באה לאחר שלפני עשרה ימים החליטה הממשלה על מדיניות חדשה של אי הפללת משתמשי קנאביס בעקבות המלצות של ועדה שמינה השר לביטחון פנים גלעד ארדן. לפי המלצות הוועדה, בעבירה הראשונה של שימוש בקנאביס יינתן קנס, בעבירה השנייה יינתן קנס כפול ובעבירה השלישית ייסגר התיק בהסדר מותנה. "עכשיו תצטרך הממשלה לשוב ולבחון את מדיניות אי ההפללה שלה", אומר היום גורם בוועדה, "זה ברור שאחרי שהמדיניות תיכנס לתוקף תהיה עלייה נוספת במספר המשתמשים, כבר היום אנחנו מקום שני בעולם, מה השאיפה? שנהיה מקום ראשון? בהחלט אור לגויים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
27% מבני 65-18 עישנו בשנה האחרונה
מומלצים