שתף קטע נבחר

מחקר חשף: waze מכבה לכם את המוח

ככה לא תגיעו ליעד: מחקר גילה כי בשימוש באפליקציות ניווט אין עלייה בפעילות המוחית - שנצפתה בניווט ידני. "המוח מכבה את העניין ברחובות שסביבנו", אמרו חוקרים. החשש: השפעות ארוכות טווח וקושי לנווט ללא סיוע



משתמשים באפליקציית ניווט, ומכבים את המוח (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
משתמשים באפליקציית ניווט, ומכבים את המוח(צילום: רויטרס)

אם חששתם ששימוש במערכות ניווט לווייני כדי להגיע ליעד הופך אתכם לפחות טובים במציאת הדרך לבד - מחקר חדש מגלה כי צדקתם. מדענים שחקרו את השפעת מערכות ואפליקציות ניווט (כמו waze, גוגל מפות, iGo ואחרות) מצאו כי המשתמשים בהם למעשה מכבים חלקים מהמוח שלהם, שאחרת היו בשימוש כדי להגביר את כישורי הניווט.

 

החוקרים אמרו כי בעת שמתנדבים בניסוי ניווטו ידנית, באזורי ההיפוקמפוס (אזור במוח שיש לו תפקיד בזיכרון ובניווט) וקליפת המוח הקדם-מצחית נראה זינוק בפעילות המוחית. אבל דבר כזה לא נראה בעת שהמתנדבים עקבו אחרי הנחיות תוכנת הניווט, ופעלו לפיה. 24 איש השתתפו בניסוי, ברחובות שכונת סוהו שבמרכז לונדון, ומוחם נסרק כל העת. הממצאים פורסמו אתמול (יום ג') במגזין "Nature Communications".

לונדון. ניווט שם מסובך בהרבה מבמנהטן ()
לונדון. ניווט שם מסובך בהרבה מבמנהטן

"כשהטכנולוגיה אומרת לנו לאן ללכת, האזורים הללו במוח פשוט לא מגיבים לרשת הרחובות", אמר פרופ' הוגו ספיירס ממחלקת הפסיכולוגיה הניסויית בקולג' האוניברסיטאי של לונדון. "למעשה, המוח שלנו מכבה את העניין שלו ברחובות שסביבנו".

 

החוקרים אמרו כי לשימוש קבוע במערכות ניווט לווייני עלולות ככל הנראה להיות גם השפעות ארוכות טווח - המשתמשים יוכלו פחות ללמוד ולנווט ברחובות העיר ללא סיוע. "הבנה כיצד הסביבה משפיעה על המוח שלנו היא דבר חשוב", הוסיף אמיר הומאיון ג'וואדי, מצוות החוקרים. "למערכות ניווט לווייני יש בהחלט מגבלות". מנגד, מחקר קודם הראה כי לנהגי מוניות בלונדון שלמדו בעל פה את מערכת הרחובות בבירת בריטניה יש מוח מוגדל.

 

בהמשך למחקר החדש, המדענים ניתחו גם רשתות רחובות בערים גדולות בעולם, כדי לבחון היכן קל לנווט יחסית - והיכן קשה יותר להגיע ליעד. לונדון, שם יש רשת מורכבת של רחובות קטנים, הייתה תובענית במיוחד עבור ההיפוקמפוס. לעומת זאת, במנהטן שבניו יורק - שם מרבית הרחובות מסודרים מספרית והבחירה ברוב הצמתים היא רק בין ישר, ימינה או שמאלה - יש צורך במאמץ מוחי נמוך בהרבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
להשתמש באפליקציה, לכבות את המוח
צילום: רויטרס
מומלצים