שתף קטע נבחר

הסיני שעושה בית ספר לאפל

בין חמש יצרניות הסמארטפונים הגדולות בעולם נמצאות במפתיע Oppo ו-Vivo הסיניות, שמכרו בשנה שעברה לא פחות מ-150 מיליון סמארטפונים. להצלחה אחראי דואן יונג פינג המסתורי שבשורה של מהלכים מבריקים הצליח לעקוף את חברות הענק

דירוג יצרניות הסמארטפונים הגדולות בעולם של חברת IDC מגלה שתי חברות לא ממש מוכרות לצרכן הישראלי, וככל הנראה גם לא לרוב הצרכנים שאינם סינים. הן ממוקמות במקומות הרביעי והחמישי, מיד לאחר אפל, סמסונג וחברת וואווי. Oppo ו-Vivo הן שתי יצרניות סיניות מעניינות שמייצרות סמארטפונים ברמות שונות, החל ממכשירי בסיס זולים ועד מכשירי פרימיום שיכולים להתמודד ללא רגשי נחיתות עם מכשירי הדגל של היצרניות הגדולות.

 

שתי החברות הללו שייכות בעצם לקונצרן אחד גדול שנקרא BBK Electronics, שנוסד בשנת 1995 על ידי דואן יונג פינג. החברה ייצרה בתחילת דרכה נגני MP3, מצלמות דיגיטליות ואף מכשירי טלוויזיה, כאשר בשנות האלפיים המוקדמות הקונצרן הוליד שתי חברות-בת - Oppo שמייצרת מוצרים אלקטרוניים שונים והחלה לייצר סמארטפונים משנת 2008, ובשנת 2009 הוקמה חברת Vivo שמייצרת אף היא סמארטפונים.

 

 

למעשה, לקונצרן הזה יש עוד חברה-בת, במעין "סוד" ידוע בתעשייה, וזו OnePlus שמייצרת אף היא סמארטפונים ונוסדה בשנת 2013 על ידי סגן נשיא Oppo לשעבר, פיט לאו. OnePlus היא זו שסללה את דרכם של המכשירים הסיניים לתודעתם של הצרכנים בארה"ב ובאירופה לאחר שייצרה את ה-OnePlus One, מכשיר שהציג מפרט פרימיום מרשים במחיר זול מאוד, בשילוב עם טקטיקת מכירה ייחודית הידועה כשיטת ההזמנות, שבה אדם יכול לרכוש מכשיר רק אם קיבל הזמנה.

 

הקרב על השוק הסיני

השוק הסיני מאוד מורכב וחברות רבות כלל אינן מוכרות לשאר העולם. חברות שמייצרות בעצמן וחברות שמחקות חברות מערביות אחרות מתמזגות לסצנה תעשייתית אחת גדולה שבה גם החברות המערביות מייצרות במפעלים סמוכים ולעתים אף באותם מפעלים.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

"אפל לא יכלה לנצח אותנו בשוק הסיני מכיוון שאפילו להם יש כשלים", אמר דואן בראיון למגזין בלומברג. "הם עקשנים לעתים, הם עשו דברים מדהימים כמו מערכת ההפעלה שלהם אבל אנחנו טובים מהם במקומות אחרים". לדבריו, החברות שלו הצליחו להתקרב לאפל בגלל שהחברה האמריקנית לא אימצה את הטקטיקות הנכונות לשוק הסיני, שאותן החברה שלו כן יישמה. בין היתר מדובר על ייצור של מכשירי פרימיום במחירים זולים, דבר שהיה פוגע בנוסחה המנצחת של אפל ברחבי העולם שלפיה נשמרת רמת מחירים גבוהה, בהנחה שהקהל הנאמן ימשיך לקנות את מכשירי החברה. אך מסתבר שהקהל הסיני שונה.

 

כל זה לא אומר שדואן לא מעריך את ההצלחה המטאורית של חברת אפל בעולם ותעיד על כך העובדה שהוא משקיע לא מעט כסף בחברה האמריקנית והשקעות רבות שלו מעבר לים קשורות ביצרנית האייפון. הוא גם נחשב מעריץ גדול של טים קוק, מנכ"ל אפל. "פגשתי את טים קוק בכמה הזדמנויות ואפילו שוחחנו, אבל אני לא בטוח שהוא ידע בכלל מי אני", אמר דואן שנושא על עצמו בכל רגע נתון ארבעה סמארטפונים שונים, אחד מהם אייפון.

 

מסגירה לצמיחה

בשנת 2000 הקונצרן הגדול של יונג פינג היה בסכנת סגירה ומנהליו קיימו דיונים שוטפים לגבי איך ייראה תהליך הפירוק. חברות אחרות כמו וואווי ו-Coolpad ייצרו סמארטפונים במחירים שנעו סביב 150 דולר בלבד, וב-BBK Electronics לא יכלו לעמוד בתחרות. השינוי הגדול שהתרחש בעולם הסמארטפונים הגיע ב-29 ביוני 2007, אז הוצג האייפון הראשון של אפל.

 

המהלך טרף הרבה מאוד קלפים בתעשיית הסמארטפונים העולמית והשפיע גם על השוק הסיני. החברות השונות בסין, ובכללן Oppo ו-Vivo, לא רק העתיקו עיצובים ממכשירי האייפון במהלך השנים אלא גם למדו הרבה מאוד על השוק העולמי ועל הדרכים שבהן יוכלו בסופו של יום לעקוף את הענקים מארה"ב ודרום-קוריאה. הקמת חברות-הבת הרימה את הקונצרן בחזרה על הרגליים ולמרות מעטה הסודיות שאופף את הקונצרן ואת בעליו, ההצלחה הגדולה חושפת עוד ועוד חלקים מהפאזל המסקרן הזה.

 

למרות שכל החברות שייכות לדואן, התחרות בין שלוש היצרניות קשה וחריפה, בעיקר בסין. הן משיקות קמפיינים מתחרים בכל העולם והאסטרטגיה הזו עובדת היטב. "החברות מבינות לחלוטין איך לעשות את הטוב ביותר עבור הלקוחות שלהן, תכונה שכולם ירשו מדואן עצמו", אומרת ניקול פאנג, אנליסטית בכירה בחברת קנאליס. "חלק גדול מאנשי החברה הם צעירים ועובדים בה מהיום שהגיעו לבגרות".

  

 

בתחילה, אף אחת מהחברות לא משכה הרבה תשומת לב, האייפון משך אחריו את קהל הנאמנים ואילו הבלאקברי שלט בעולם העסקי. אבל אז החל דואן להפעיל את כישוריו העסקיים בשורה של מהלכים שנועדו להאיץ את תפוצת המותגים ברחבי סין. זה החל בגיוס של סלבריטאים סינים לקידום המותגים הצעירים והמשיך בניצול קשריו עם רשתות מסחר גדולות ורבות בסין שמכרו את הסמארטפונים שלו.

 

מחמאה מטים קוק 

המהלך הוכיח את עצמו במהרה והשוק הסיני החל לאמץ את המכשירים שדיברו אליו בשפתו, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה שיווקית. שני המותגים, ללא OnePlus, מכרו בשנת 2016 כ־150 מיליון סמארטפונים, כאשר וואווי שנמצאת במקום השני בסין מכרה 76 מיליון מכשירים. אפל מכרה בסין בשנה שעברה 45 מיליון מכשירי אייפון. החדירה של Oppo ו-Vivo לשווקים שמחוץ לסין, שהציבה אותן במקומות 4־5 בדירוג העולמי, נזקפת לזכות הכניסה האגרסיבית לשווקים כמו הודו והמזרח הרחוק.

 

אפילו טים קוק נאלץ להחמיא, גם אם בעקיפין, להצלחה המטאורית של דואן כשאמר: "התחרות היא קשה, בעיקר בסין, לא רק בתעשייה הזו של סמארטפונים אלא בעוד הרבה תעשיות. זה הרבה בזכות יצרנים מקומיים שמשקיעים הרבה אנרגיה בייצור של מוצרים איכותיים". דואן (56), שבעצמו מתגורר בפאלו-אלטו בקליפורניה, שומר על מרחק יחסית גדול מהזירה הגועשת בסין. הוא אומר שהוא מעדיף להישאר מחוץ לאור הזרקורים וליהנות מקליפורניה יחד עם אשתו העיתונאית וילדיו.

 

ואם חשבתם שלשלוט על שלוש יצרניות סמארטפונים מהגדולות בעולם ישביע את רעבונו של דואן, אתם טועים. קונצרן BBK הוסיף לפני כמה חודשים חברה-בת רביעית שגם היא תייצר סמארטפונים. חברת imoo תייצר סמארטפונים "חינוכיים" לטענתה. המכשיר הראשון נקרא imoo learning phone. הוא מגיע עם מפרט בינוני למדי הכולל מעבד של חברת מדיה־טק ועם מסך בגודל 5.5 אינץ'. ככל הנראה מדובר בחברה שתייצר מכשירים שיתאימו לסטודנטים, כלומר יהיו בעלי מפרט יחסית גבוה, זולים וניתנים להתאמות בכל מה שקשור למערכת ההפעלה ולממשק המשתמש.

 

הכתבה פורסמה במוסף "ממון" ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים