שתף קטע נבחר
צילום: דוד רובינגרלע"מ

הנשק הסודי לפריצת המוצבים שחילקו את י-ם: סיפורה של חוליית לסקוב בששת הימים

את הלחימה בביצורים הירדניים, בקו הגבול שעבר בין בתי מגורים בתוך העיר, הטיל צה"ל על צוות מצומצם של מהנדסים ולוחמים שלימים הפך אחראי לפיתוח אמצעי לחימה. 50 שנה אחרי, סגנו של לסקוב מספר איך זה בוצע

 

ערב מלחמת ששת הימים העיר ירושלים הייתה מחולקת לשניים, באמצעות קו ביצורים ומוצבים מאסיבי בשליטת הלגיון הירדני. כהכנה למתקפה לשחרור העיר העתיקה, הוטל על המהנדס והממציא, סא"ל דוד לסקוב מחיל ההנדסה, לתכנן ולייצר אמצעים סודיים לפריצת קווי האויב. מדובר היה ביחידה סודית המורכבת ממספר מצומצם של מהנדסים ולוחמים והייתה אחראית לימים על פיתוחי לחימה רבים כמו "גשר הגלילים" של מלחמת יום הכיפורים. היא הפכה עם השנים ליחידת יפתח של חיל ההנדסה, העוסקת בפיתוח אמצעי לחימה.

 

סגנו של לסקוב, סרן יגאל מילוא, היה אחראי לביצוע התוכנית הסודית לפריצת המוצבים הירדנים בקו התפר בלב ירושלים. לקראת ציון 50 שנה למלחמת ששת הימים, הוא מספר בראיון ל-ynet על הפקודה שקיבל ערב תחילת הקרבות. צפו בראיון המלא.

 

סרן יגאל מילוא. 50 שנה אחרי (צילום: אסף קמר) (צילום: אסף קמר)
סרן יגאל מילוא. 50 שנה אחרי(צילום: אסף קמר)

האמצעים שבהם השתמשה החוליה לפגיעה במוצבי הליגיון (צילום: יגאל מילא) (צילום: יגאל מילא)
האמצעים שבהם השתמשה החוליה לפגיעה במוצבי הליגיון(צילום: יגאל מילא)


 (צילום: יגאל מילא) (צילום: יגאל מילא)
(צילום: יגאל מילא)

 (צילום: אסף קמר) (צילום: אסף קמר)
(צילום: אסף קמר)

50 שנה אחרי אותו בוקר חזר מילוא למה שהוא היום רחוב חיל ההנדסה. תוואי הרכבת הקלה הוא העדות היחידה בשטח לקו הגבול שחצה אז את העיר הקודש לשניים. מילא מצביע על המקום שבו היה ממוקם שער מנדלבאום, אותו מוצב מבוצר מפורסם בשליטה ירדנית, שדרכו יצאו שיירות של צה"ל למובלעת הישראלית המפורזת בהר הצופים.

 

"בגלל הסכמי הפסקת האש, לא יכולנו לגשת עם המטענים מול העמדות הירדניות, לכן את כל הציוד העברנו בסתר לקומה השלישית בבית משותף בצד הישראלי של העיר, שמשקיף במרחק של 100 מטר על שער מנדלבאום",

הוא מספר.

 

הפיתרון הטכני המושלם של מהנדסי חוליית לסקוב לפיצוץ כל מוצבי האויב בלחיצת כפתור, היה טיל רקטה דו שלבית עם מטען חלול שכונה בשם הקוד הסודי - מטען ל' ומטען 90. המשפחה היהודית שגרה בקומה השלישית, וגם הקציני המודיעין של הלגיון הירדני, לא ידעו כי באחד החדרים מסתתר הנשק הסודי שירסק את שער מנדלבאום ובאותו האופן גם ייהרסו שאר המוצבים המבוצרים הירדניים בקו הגבול העירוני.

 

בפעם הראשונה לאחר חמישים שנה, מילוא עולה במדרגות לקומה השלישית בבניין המגורים בו הסתיר את הטיל החלול וניכר בקולו שהוא מאוד נרגש.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף קמר
סגנו של לסקוב, יגאל מילוא
צילום: אסף קמר
מומלצים