שתף קטע נבחר

רוסיה מפתיעה: מכירים במערב ירושלים כבירת ישראל

עוד קודם לשיחה בין פוטין לנתניהו שבה ננזפה ישראל על הודעותיה ביחס לטבח הכימי בסוריה, פורסמה הודעה מפתיעה במוסקבה. רוסיה, שעד כה טענה כי תל אביב היא בירת ישראל, אומרת כעת: "אנו רואים במערב ירושלים את בירת ישראל"

שינוי מפתיע במדיניות החוץ הרוסית כלפי הסכסוך הישראלי פלסטיני. לראשונה קבע משרד החוץ הרוסי בהודעה רשמית כי הוא מכיר במערב ירושלים כבירתה של ישראל וכי עמדתו היא שמזרח ירושלים צריכה להיות בירתה של המדינה הפלסטינית העתידית. רוסיה התייחסה עד כה לתל אביב כבירת ישראל.

 

 (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
(צילום: אלי מנדלבאום)

זו הפעם הראשונה שרוסיה מכירה במערב ירושלים כבירת ישראל. עד כה המדיניות הרוסית המסורתית הייתה שירושלים צריכה להיות תחת משטר בינלאומי. זו הפעם הראשונה שהמילים ירושלים, בירה ומדינת ישראל מופיעים באותו המשפט בהודעה רשמית שיוצאת ממוסקבה.

 

בירושלים מנסים לנתח את ההודעה הרוסית ולהבין את המשמעויות שלה ומטעמי זהירות החליטו שלא להגיב רשמית. ההערכה בישראל שמדובר בניסיון רוסי להשתלב במהלך האמריקני לוועידה בינלאומית אזורית ולקראת אפשרות של חידוש המשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית. רוסיה מנסה זה זמן רב להפגיש במוסקבה את אבו מאזן ונתניהו אך ללא הצלחה. אבו מאזן הסכים למפגש, אך נתניהו חמק ממנו.

 

פוטין לצד אבו מאזן. הנשיא הרוסי מנסה להפגיש בין יו"ר הרשות הפלסטינית לנתניהו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
פוטין לצד אבו מאזן. הנשיא הרוסי מנסה להפגיש בין יו"ר הרשות הפלסטינית לנתניהו(צילום: רויטרס)

ההודעה הרוסית על ההכרה במערב ירושלים באה לפני השיחה בין נתניהו לפוטין שבה נזף הנשיא הרוסי בקביעה הישראלית שאסד עומד מאחורי המתקפה הכימית נגד הילדים באידליב. בהודעה נכתב: "מוסקבה מודאגת עמוקות מהמצב בסכסוך הישראלי פלסטיני. הצדדים לא ניהלו משא ומתן קרוב לשלוש שנים והמצב בשטח הידרדר. המבוי הסתום בתהליך השלום יצא תנאים לצעדים חד-צדדיים שמסכנים את הפוטנציאל לפתרון בינלאומי מוסכם לבעיה הפלסטינית שבו שתי מדינות, ישראל ופלסטין, יוכלו לחיות זה לצד זה בשלום ובבטחון ביניהם והם שכנותיהם".

 

עוד נכתב בהודעה כי "מוסקבה מאשררת את תמיכתה בפתרון שתי המדינות כפתרון האופטימלי שעונה על האינטרסים הלאומיים של העמים הפלסטיני והישראלי, שלשניהם יש יחסים ידידותיים עם רוסיה. אנו שבים ומאשרים את המחוייבות שלנו לעקרונות האו"ם המאושרים לפתרון ישראלי פלסטיני, שכולל את מזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית. ובה בעת אנחנו צריכים להבהיר שבהקשר הזה אנו רואים במערב ירושלים את בירת ישראל".

 

משרד החוץ הרוסי קובע כי "הפרמטרים הקונקרטיים של למגוון הנושאים האחרים, כולל ירושלים, יתואמו במשא ומתן ישיר בין הצדדים המעורבים. רוסיה, כחברה קבועה במועצת הביטחון וכשושבינה של תהליך השלום וחברה פעילה בקוורטט, תמשיך לספק סיוע להשגת הסכמים ישראלים פלסטינים. נתמקד בלהבטיח גישה חופשית למקומות הקדושים בירושלים לכל המאמינים". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
נתניהו ופוטין. ארכיון
צילום: AP
מומלצים