שתף קטע נבחר

ביקורת על דחיית חופשת ל"ג בעומר: "פשוט חוצפה"

מארגוני הורים ברחבי הארץ ועד חב"ד - הביעו כעס על ההחלטה לדחות את חופשת ל"ג בעומר ביום, בלחץ החרדים. "הכול כבר מתוכנן מראש, איפה ניהול הזמן של משרד החינוך?". אנשי המשרד מסבירים: "חייבים להתחשב ב-750 אלף תלמידים"

ארגוני הורים, מורים ותלמידים מתחו היום (ו') ביקורת על החלטתו של שר החינוך נפתלי בנט לדחות ביום את חופשת ל"ג בעומר מחשש לחילול שבת. ביקורת נשמעה גם מצד תנועת חב"ד, שכבר תכננה מראש את אירועי היום ולא תוכל לדחותם.

 

חופשת ל"ג בעומר אמורה להתקיים ביום ראשון, 14 במאי, לאחר הדלקת מדורות בערב החג, במוצאי שבת. כך על פי לוח השנה העברי. אך בימים האחרונים פנו גורמים מהמגזר החרדי והדתי לשר החינוך נפתלי בנט בבקשה לדחות את יום החופשה כדי שאת המדורות יבעירו בערב יום א', במקום במוצאי שבת, מחשש לחילול שבת המוני. בנט כאמור נעתר לבקשה.

 

במשרד החינוך אמרו כי בבסיס ההחלטה עמד הצורך לתת מענה לכ-750 אלף תלמידים שלא יוכלו לחגוג את ל"ג בעומר באופן ראוי בגלל השבת. במשרד הדגישו כי "מערכת חינוך ציבורית מחויבת לראות את הצרכים של כל תלמידיה". לצד זאת, המשרד התייחס גם לפניות שהגיעו מצד הרבנות הראשית.

שר החינוך נפתלי בנט (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שר החינוך נפתלי בנט(צילום: מוטי קמחי)

 

 

בהמשך התברר כי ביום שני אמורה להתקיים בחינת הבגרות במחשבים, שבעקבות ההחלטה תידחה. במשרד החינוך ציינו כי בתחילת השבוע יעדכנו על מועד הבגרות החדש.

  

יערה ישורון, יו"ר ארגון "הורים עובדים לשינוי", שביקרה את המהלך, שוחחה עם השר בנט ואמרה כי התמונה אודות הזזת החופשה הובהרה. ישורון ציינה כי בארגון הבינו את הצורך שעלה בקרב 750 אלף תלמידים ומשפחותיהם. עוד ציינה כי השניים סיכמו להמשיך בדיונים בעניין החופשות למען ההורים, הילדים והמורים".

 

מתי הבגרות? ומתי המתכונת?

מורה למחשבים שהתבשרה כי בחינת הבגרות תידחה אמרה: "זה ממש מרגיז. יכלו לפתוח את לוח השנה ולראות את הדברים מבעוד מועד, איך יכול להיות שעושים את זה עכשיו? מה זה צריך להיות להזיז בחינת בגרות וגם לא להגיד לנו למתי? איפה ניהול הזמן של משרד החינוך?" המורה הוסיפה כי כבר קבעו בחינת מתכונת ל-4 במאי, אך יצטרכו לדעת למתי תידחה הבגרות כדי להחליט אם לדחות גם את המתכונת.

 

תלמיד מקריית ביאליק אמר כי "יש תחושה של חוסר התחשבות בתלמידים ובמורים. מזיזים תאריכים, קובעים תאריכי בגרות לא נוחים ולא מקשיבים למה שקורה בשטח כלל. אנחנו מתכוננים כבר במשך שנתיים לבחינה, בחינת המתכונת מותאמת מבחינת תאריך והזזה של בחינת בגרות גורמת לשיבושים רבים".

מדורת ל"ג בעומר (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מדורת ל"ג בעומר(צילום: EPA)
 

גם בחב"ד הביעו אכזבה מהחלטת שר החינוך. כ-400 סניפי התנועה ברחבי הארץ מקיימים מדי ל"ג בעומר הפנינג מיוחד במוקדים שונים בהשתתפות כ-250 אלף תלמידים שבחופשה, על פי מנהג שייסד הרבי מלובביץ'.

 

הם אינם יכולים לדחות את האירועים, מכיוון שהחוזים עם האמנים וכוכבי הילדים המופיעים בהם ועם האולמות המארחים נחתמו מבעוד מועד, על פי הלוח שפרסם משרד החינוך בתחילת שנת הלימודים. "ההחלטה תפסה אותנו בסיטואציה מורכבת", אמר הרב נפתלי ליפסקר, מנהל אגף הסניפים של צעירי אגודת חב"ד. "בראשית השבוע נקיים דיון מסודר עם כל שליחינו כדי למצוא את הפתרונות המתאימים לכל יישוב". עם זאת הבטיח ליפסקר כי ההפנינג ייערך כמתוכנן בכל המוקדים.

 

אבי קמינסקי, יו"ר איגוד אגפי החינוך ברשויות במקומיות, מסר כי לאחר ששוחח עם מנכ"ל משרד החינוך הובהר כי "אכן הייתה תקלה. לקראת השנים הבאות תהיה הקפדה יתרה על לוח החופשות של מערכת החינוך על מנת למנוע 'הפתעות' מסוג זה". הוא מסר כי מהנתונים עולה שבערך מיליון תושבים בישראל הם שומרי שבת, "ולחלקם גם ילדים צעירים. מן הדין כי תלמידים אלו יחגגו גם הם את ל"ג בעומר ולא בשעה 21:00 בערב (לאחר צאת השבת). גם כאנשי חינוך וגם כאנשי ציבור אנחנו מחויבים לאפשר לכלל הילדים בישראל לחגוג".

 

הסתדרות המורים הסכימה לדחיית החופשה בתנאי שההחלטה תהיה גם על דעתם של ארגון המורים, מועצת התלמידים וארגון ההורים. בנוסף, ציינו כי עובד הוראה שקבע חופשה מראש, חופשתו לא תבוטל ושכרו לא יקוזז. "באחריות משרד החינוך ולא המנהלים, לרכז ולדאוג למורים מחליפים במקום עובדי ההוראה שיהיו בחופשה



", מסרו.

 

בפורום ועדי ההורים הישוביים הבהירו כי גם הם מתנגדים בתוקף להחלטה. "ל"ג בעומר לא אמור בכלל להיות יום חופש, ואם כבר נקבע - אין סיבה בעולם להזיז שבועיים מראש. זה רק מוכיח את הזילות בתכנון ימי החופש במערכת החינוך. ההורים העובדים עושים תוכניות בהתייחס לימים שנקבעו בתחילת השנה: משמרות בעבודה, חופשות וכדומה.  

 

"אין סיבה שמשרד החינוך יזיז את ימי החופשה של המשק הישראלי בלי לקיים על כך דיון במקומות המושפעים מכך. לא רק מערכת החינוך אלא המשק הישראלי כולו". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
שר החינוך בנט
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים