שתף קטע נבחר

סיוט החשבון המנופח: רשות המים פועלת לצמצום גבייה על נזילות

בישיבה שערכה רשות המים עם תאגידי המים, הוחלט על הגברת הפריסה של מדי מים שמתריעים על צריכה חריגה בזמן אמת. בנוסף, תאגידי המים יטפלו לראשונה בתקלות בצנרת גם בשטח פרטי. התיקון ייעשה בשכונות מצוקה ובעלות מסובסדת. כמו כן, נבחנת אפשרות לקבוע תעריף נזילה נמוך לצרכנים ביתיים

ברשות המים רוצים לצמצם את הגבייה על נזילות ושוקלים לגבות תעריף נמוך לנזילה. בנוסף, החליטו על הגברת הפריסה של מדי מים שמאפשרים התרעה מיידית על נזילה, וכן הוחלט לאפשר לתאגידי המים לפעול בשטח פרטי של צרכנים – לתיקון נזילות במחיר מסובסד.

 

 

הדברים הוחלטו בישיבה שניהלו כמה מנכ"לי תאגידים עם הממונה על תאגידי המים והביוב אפי דביר, בנושא צמצום תופעות הצריכה החריגה, הנובעת מנזילה בנכסי צרכנים פרטיים. התופעה הזאת "מהווה גורם מוביל לעוגמת נפש וחוסר שביעות רצון הצרכנים מעבר לקשיים הכלכליים הכרוכים בתשלום החוב בגין הצריכה", כך נכתב בסיכום הישיבה.

הסיוט: חשבון מים מנופח בגלל נזילה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הסיוט: חשבון מים מנופח בגלל נזילה(צילום: shutterstock)

 

הורדת תעריף הנזילה

הרשות בוחנת בימים אלו, באמצעות צוות אמות מידה לשירות, את האפשרות לקבוע תעריף נזילה נמוך לצרכנים ביתיים. נמסר כי "בימים אלו נערכים תחשיבים לעניין אומדן העלויות הכספיות של מהלך זה ומקורות המימון לו", כך נכתב בסיכום הפגישה.

 

"הממונה על הרשות רואה בתוכנית זו כבעלת חשיבות נכרת לשם טיפול בבעיה הכואבת ביותר לצרכני התאגידים ובכך אף לשקם את מעמדה הציבורי של רפורמת התאגוד בכללותה". 

 

פרויקטים של שיקום תשתיות מים וביוב בדיור הציבורי

כיום צרכנים משלמים מאות ואלפי שקלים על נזילות בשטח פרטי, שמתגלות לעיתים רק עם קבלת חשבון המים. עלות תיקון הנזילה היא על הצרכנים, שכן תאגידי המים לא מורשים לפעול בשטח פרטי.

 

על אף שתשתיות מים וביוב הנמצאות בתוך נכס פרטי, הנן תחת אחריותם המלאה של בעלי הנכס, קיימים מקרים רבים בהם צרכני מים, בתום לב, אינם מזהים שיש בנכס נזילה ועל כן מחויבים בתשלום חשבון מים גבוהה במיוחד עקב צריכה חריגה.

 

עקב כך, בפרוטוקול הישיבה נכתב כי: "עקב הזנחה רבת שנים, תשתיות המים והביוב בנכסים המוגדרים כדיור ציבורי נמצאות במצב ירוד ביותר, דבר הגורם למקרי נזילות רבים בנוסף לפיצוצים בקווי הביוב.

 

"הממונה ירענן ויפיץ לתאגידים את החוזר משנת 2012 לביצוע פרויקטים משותפים לשיקום תשתיות מים וביוב ירודות בדיור הציבורי, המאפשר לתאגיד לבצע עבודות שיקום ושדרוג בשטח מבני דיור ציבורי בשיתוף עם העירייה, לרווחת הצרכנים. כל תאגיד יתבקש להכין מיפוי של כל המבנים שייכללו בתוכנית הדיור הציבורי ממנה תיגזר תוכנית רב שנתית לביצוע שיקום התשתיות במספר מבנים מדי שנה, בהתאם למקורות הכספיים העומדים לרשות התאגיד".

 

רו"ח אפי דביר אמר ל-ynet: "נוצר אבסורד שגם אם העירייה חושבת שנכון לתקן תקלה ספציפית באזורים מסוימים, נאסר עליה להפעיל את תאגיד המים שלה, שכן מדובר בשטח פרטי. כעת הוחלט שבבניינים משותפים מסוימים יוכל התאגיד, בהסכמת הדיירים, לתקן פגמים בצנרת, במימון חלקי של הדיירים ושל קופה משותפת של העירייה ושל התאגיד. צריך לציין שגם היום יש לתאגידים מסגרת קבועה של השקעה שהם מחויבים אליה ועכשיו גם ההשקעה הזו תצטרף למחויבות שלהם.

 

"ההנחיה החדשה מאפשרת לעירייה לגלות יותר אחריות ולהחליט מי זכאי להנחה ובאילו מקרים התאגיד רשאי להיכנס לשטח פרטי בהתאם לנסיבות ומה גובה ההנחה שמגיע לתושבים (היא יכולה להגיע גם ל-100%)".

 

באלו תושבים מדובר?

"בתושבים מעוטי יכולת המתגוררים במבנים ישנים עם פיצוצים בצנרת - שהיא מאוד עתיקה. בחלק מהמקומות, בשל חוסר יכולת כלכלית, יש מפגעים לא מטופלים כולל ביוב הזורם בחצרות ומים דולפים בהיקף משמעותי. הדיירים מקבלים חיובים מאוד גבוהים מהרשויות בגלל אותה צריכה משותפת שזורמת להם בחצר. בשל מצבם הכלכלי, יש קשיי גבייה.

 

"לכן הוחלט על פעולה משותפת של תאגידים ורשויות משותפות, שיקימו קופה משותפת, במסגרתה הם יטפלו במקרים קשים של עמידר ועמיגור, בהיתר חריג המאפשר להם להיכנס לתוך השטח הפרטי כדי לבצע עבודות.

 

"כל תושב מקבל חלק קטן מהעלות, כשמנכים לו מחלק זה את ההנחה שהוא זכאי לה בעירייה, למשל על ארנונה ותשלומים. את ההנחה הזאת מזכים מהחלק היחסי של התשלום, ומי שסופג את ההנחה הם התאגיד והרשות המקומית, המממנים את ההוצאה מאותה הקופה. כולם מרוויחים פה כי הנזילה מופסקת, הרשויות לא צריכות לנקוט הליכי גבייה ולתושב תיקנו את הצנרת בעלות זניחה יחסית".

 

מהי העלות לתושב?

"תלוי בגודל התיקון. אם מדובר בחלק מהצנרת, או כולה, עלות תיקון יכולה להגיע לכמה עשרות אלפי שקלים".

 

זה לא מעט 

"כן אבל אם את מפזרת את הסכום בין כל הדיירים, עם ההנחה של כל אחד מהם, אז יוצא סכום זניח של עשרות עד מאות שקלים אותם ניתן גם לפרוס לתשלומים. ערכנו פיילוט בחדרה וראשל"צ וראינו שיש היענות חיובית".

 

תמרוץ פריסת מדי מים בטכנולוגיה של קריאה ממוחשבת מרחוק

בנוסף, הוחלט להגביר את פריסת מדי המים בטכנולוגיה של קריאה ממוחשבת מרחוק (קר"מ) המאפשרת קבלת נתונים בזמן אמת אודות צריכת המים של הצרכנים. כשהמערכת מזהה צריכה חריגה בנכס, יכול התאגיד להתריע בפני צרכן המים אודות הצריכה החריגה בנכס בזמן אמת, ובכך להביא לטיפול מהיר בתקלה שיתורגם לחסכון כספי לצרכן.

 

כיום, רשות המים נותנת מענקים כספיים להחלפת מדי המים במדים ממוחשבים לתאגידים המוגדרים כתאגידים זכאיים (תאגידים בהם רשויות מקומיות בעלות מדד סוציו אקונומי נמוך) בלבד. בשל חשיבות הנושא, עדכן הממונה כי רשות המים מקדמת הכרה בתעריף המים בפריסה לתקופה לתקופה בת 12-15 שנים לתאגידים שיממנו פריסה של המערכת הממוחשבת בתאגיד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים