שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

הצעה במצרים: קנס או מאסר להורים שייתנו לילדיהם שמות מערביים

חבר פרלמנט מצרי מתכנן להגיש הצעת חוק שתאסור על הורים לתת לילדיהם שמות לא ערביים: "פוגע בתרבות ומרחיק את הילדים מזהותם המקורית"

במקום סם - סמי, במקום לארה - סארה: חבר פרלמנט במצרים עורר סערה ציבורית במדינה לאחר שהודיע שהוא מתכוון להגיש הצעת חוק שתאסור על הורים להעניק לילדיהם שמות מערביים.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

חבר הפרלמנט בדר עבד אל-עזיז ממחוז כפר א-שייח שבצפון מצרים סיפר בראיון כי הוא חש שילדים שנושאים שמות מערביים סובלים מכך וחשים מבוכה גדולה מהמצב שבו העמידו אותם הוריהם. לטענתו, השימוש בשמות לועזיים וזניחת השמות הערביים משנה את תרבותה של החברה המצרית, מעוות אותה ומרחיק את הילדים מזהותם המקורית.

 

ילדים מצרים עם שמות מערביים יתנתקו מהזהות שלהם? (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ילדים מצרים עם שמות מערביים יתנתקו מהזהות שלהם?(צילום: EPA)

המחוקק המצרי אמר שהורים שיפרו את החוק ייקנסו או יישלחו לכלא. "הקנס צריך להיות בין 1,000 ל-5,000 לירות מצריות (בין 195 שקלים ל-992 שקלים) והמאסר צריך להיות שישה חודשים לכל היותר", אמר אל-עזיז. לדבריו, ערבים מתקשים להגות שמות מערביים והדבר עשוי לפגוע בקריירה של ילדים שנושאים שמות אלה. כדוגמה הוא נתן את השמות המערביים לארה, מארק וסם שאין להם שום קשר לתרבות המצרית והערבית בכלל. "שימוש בשמות מערביים ונטישת השמות הערביים תוביל לשינוי לא רצוי וקיצוני בחברה ובתרבות שלנו. הבנים שלנו לא יהיו מחוברים יותר לזהות שלהם".

 

כך נולדה הצעת החוק השנויה במחלוקת

הצעת החוק של אל-עזיז נולדה בעקבות ביקורו בבית של חברים שלו שנולדו להם תאומים. לדבריו, הסבים והסבתות של התינוקות התלוננו על השמות המערביים שהעניקו להם הוריהם ואמרו שהם מתקשים להגות אותם. "למען האמת,  לא הצלחתי להגות את השמות האלה או לשנן אותם. אז חשבתי על העתיד של הילדים האלה ושל ילדים אחרים כשיגדלו. השמות שלהם נמצאים בכל המסמכים הרשמיים ואצל כל הגורמים ולא ניתן לשנות אותם".

 

המחוקק המצרי תהה מדוע משתמשים המצרים בשמות מערביים בשעה שאפילו במערב מעניקים לילדים שמות ערביים. "המערב דווקא משתמש בשמות ערביים כמו סארה", הוא אמר, "בזמן שאנחנו משתמשים בשמות מערביים".

 

התגובות להצעת החוק של אל-עזיז נעו בין גיחוך גדול ברשתות החברתיות לבין ביקורת מצד חברי פרלמנט אחרים. "תארו לעצמכם שבמדינה כמו מצרים שחווה את הימים הכי קשים מבחינת הבעיות הכלכליות והביטחוניות שלה, יש חבר פרלמנט שרוצה לחוקק חוק שאוסר על שמות לועזיים לילדים", כתב גולש אחד. אחר כתב שכל בעיותיו של האזרח המצרי נפתרו ומה שנותר זה רק השמות: "חבר פרלמנט בושה".

 

"החוק הזה לא חוקתי, הוא מנוגד לסעיפי החירויות האישיות ומנוגד לאמנות ולמוסכמות הבינלאומיות. אין לו שום מקור או פילוסופיה חקיקתית והפרלמנט יתנגד לכך", העריכה חברת הפרלמנט עבלה אל-הווארי. גם באקדמיה המצרים נשמעו קולות נגד הצעת החוק. פאטימה א-סעידי, מרצה לשפה הערבית באוניברסיטת חילוואן, אמרה שהצעת החוק היא ביטוי לקיצוניות. לדבריה, הצעת החוק "לא תביא תועלת לשפה הערבית בכלום ולא תגן עליה, אלא דווקא תפגע בה". היא גם אמרה שלאורך מאות שנים נכנסו לשפה הערבית גם שמות לא ערביים שהשפיעו על השפה והדגישו את הייחודיות שלה ואת יכולתה להכיל את כל התרבויות. "אפילו בקוראן עצמו נעשה שימוש בשמות לא ערביים", היא אמרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים