שתף קטע נבחר

"לא מתחרט על כלום". החיים החדשים של מובארק

עו"ד פריד א-דיב ליווה את נשיא מצרים לשעבר בהליך המשפטי המייגע שהסתיים בזיכוי. בראיון בסוף השבוע מספר העו"ד, שייצג בעבר גם את עזאם עזאם, על חוסני שאחרי השחרור: האורחים בווילה בקהיר, החיבה לשש-בש, הדאגה למצרים וחשבון הנפש בתור מי ששלט במדינה שנים רבות

עו"ד פריד א-דיב ליווה בשנים האחרונות את חוסני מובארק בתהליך המשפטי הארוך והמייגע, שאחרי שש שנים נגמר בזיכוי. א-דיב בן ה-74 היה עו"ד פלילי ידוע עוד לפני משפט מובארק. בעבר ייצג גם את עזאם עזאם, שהיה כלוא במצרים באשמת ריגול.

 

ביוני 2014 הגיע הנשיא לשעבר על אלונקה לאקדמיית המשטרה בקהיר כדי לשמוע את גזר דינו בפרשת הרג המפגינים במהפכת 25 בינואר. לאחר שנודע שעל מובארק, בניו, שר הפנים שלו ועוזריו נגזר עונש מאסר עולם פורסמו דיווחים רבים על הידרדרות חמורה במצבו הבריאותי. "מצבו של מובארק רע מאוד", סיפר אז א-דיב בשיחה עם ynet.

עיתונאי כווייתי עם מובארק בווילה בקהיר (צילום: טוויטר) (צילום: טוויטר)
עיתונאי כווייתי עם מובארק בווילה בקהיר(צילום: טוויטר)

שש שנים אחרי ההדחה ואינספור ערעורים חזר הביתה במרס הביתה, וחגג בחודש שעבר בביתו יום הולדת 89. א-דיב, שהיה לצד מובארק ברגעים הקשים, מלווה עכשיו את מובארק ומשפחתו בתקופה טובה. בסוף השבוע הגיע א-דיב למפגש במערכת העיתון "אל-מסרי אל-יום" וסיפר גם על החיים של מובארק אחרי הכלא ובית החולים, בווילה יוקרתית בשכונת הליופוליס בקהיר. בנוסף הוא סיפק גילויים על מאחורי הקלעים של משפט מובארק.

 

"הקשר שלי עם מובארק נמשך", סיפר א-דיב. "לפני כמה ימים הוא התקשר אליי כדי לשאול לשלומי. לפני כן נפגשנו ביום ההולדת שלו. הלכתי לדירתו בצהריים והייתי איתם עד שעות הערב. זה היה יום יפה שמלא בידידות ואהבה", נזכר עורך הדין שאוהב להצטלם לתקשורת המצרית בעת שהוא מעשן סיגר.

מובארק בבית החולים לפני השחרור ()
מובארק בבית החולים לפני השחרור

סוזן מובארק ()
סוזן מובארק

ב-24 במרס, תחת מעטה חשאיות, חזר מובארק לביתו וא-דיב כמובן גם כן היה שם יחד עם משפחתו. "היית יכול לראות שהוא שבע רצון, אבל גם קצת בהלם", נזכר א-דיב. בכנס סיפר שלמרות הכול אין הבדל בין מובארק הנוכחי למובארק שלפני כל האירועים הדרמטיים: "לראיס מובארק יש אישיות איתנה שלא משתנה. אני לא חש בשינוי בו לפני ואחרי האירועים חוץ מההתבגרות בשנים".

 

ומה עושה כרגע מובארק? "הוא אוהב לשחק שש-בש בשעות הפנים ונמצא עם חבריו ובניו של מוניר תאבת (אחיה של סוזן ולשעבר יו"ר הוועד האולימפי במצרים). הוא עוקב היטב אחרי האירועים ורוצה לדעת את כל מה שקורה במדינה ומחוצה לה. הוא קורא את כל העיתונים במצרים", סיפר א-דיב.

"הקשר עם מובארק נמשך". א--דיב (במרכז) במערכת "אל-מסרי אל-יום" ()
"הקשר עם מובארק נמשך". א--דיב (במרכז) במערכת "אל-מסרי אל-יום"

בראיון נשאל א-פריד ארוכות על מצבה הכספי של משפחת מובארק, שעל פי שלל הפרסומים בשנים האחרונות הצליחה לשים את ידה על מיליארדים. "אין להם כספים ושום דבר. אפשר לראות שהם חיים ברמה ממוצעת מאוד", סיפר א-דיב.

 

עורך הדין נשאל אם מובארק מצטער על הטעויות שעשה בזמן שלטונו והשיב: "אני שאלתי אותו את זה והוא אמר לי - 'אני לא מתחרט על שום החלטה שקיבלתי לאורך תקופת שלטוני, אבל אני לא יכול לומר שכל ההחלטות שלי היו נכונות במאת האחוזים. בוודאי שהיו טעויות לא מכוונות, אבל תמיד ניסיתי לתקן אותן. הכי חשוב שאני לא הייתי בוגד, שלא קשרתי קשר ולא הקלתי ראש באף אחת מזכויותיה של המולדת. שמרתי על כל דבר בה עד היום האחרון".

 

גמאל מובארק הנשיא הבא?

מאז שהשתחרר פורסמו תמונות בודדות של מובארק בביתו בקהיר. מי שלא מפסיקים להופיע בציבור הם שני בניו, גמאל ועלא: במשחקי כדורגל, באירועים חברתיים ובבתי קפה. ההופעות התכופות מעלות ספקולציות אם השניים, במיוחד גמאל, מתכננים קאמבק פוליטי מדהים. א-דיב דוחה את האפשרות. "גמאל אמר לי שהוא לא חושב בכלל על הנושא. כשהם מסתובבים ברחוב זה טבעי שאנשים רוצים להצטלם איתם".

גמאל ועלא מוברק (מימין ומשמאל) במשחק כדורגל ()
גמאל ועלא מוברק (מימין ומשמאל) במשחק כדורגל
  

העיתונאים בכנס טענו שיש ראיות לגבי הכנות לקראת "הכתרתו" של גמאל לנשיא. "הכול זה שמועות אמריקניות שנועדו לפגוע במובארק. הם הצליחו להפיץ אותן ברחוב ולהתגרות באנשים. אני שאלתי את סוזן מובארק והיא הכחישה בפניי את העניין", הבהיר. לדבריו, היא אמרה לו בין השאר בבית החולים בשארם א-שייח באפריל 2011: "עייפנו מהשלטון אז איך ננסה להכניס את הבן שלנו אליו כשאנו יודעים את כל הבעיות וכל הקשיים שמתלווים אליו? לא הגיוני בשום אופן".

 

מאחורי הקלעים של משפט מובארק

מאז החל ההליך המשפטי נגד מובארק בשלל פרשיות נפוצו ידיעות שמדינות המפרץ מנסות לפעול לשחרורו. בכנס גילה א-דיב על מאמציה של סעודיה לזכות את מובארק. "הנסיך סעוד אל-פייסל, שהיה בזמנו שר החוץ, הגיע לקהיר ונפגש עם בכיר מצרי. הוא אמר לו שמובארק הוא סמל לא רק עבור מצרים, אלא לכל מדינות ערב. הוא הביע את רצונה של סעודיה שהמשבר הזה יסתיים כיוון שיש לו מקום בתוך הלבבות שלהם. אותו בכיר ענה לו כי הסוגיה נמצאת בפני בית המשפט ואף אחד לא יכול להתערב. כך זה הסתיים".

 

א-דיב חשף שאותו בכיר מצרי היה לא אחר מאשר הגנרל חוסיין טנטאווי, שעמד בראש המועצה הצבאית העליונה בימים שאחרי מובארק ומי ששימש כשר ההגנה שלנו. א-דיב גם טען כי בניגוד למה שדווח כווית לא התערבה בנושא ולא הציעה לשלם כסף תמורת חנינה. "ההצעה בנושא הייתה רק מצד סעודיה", הדגיש. א-דיב גם טען כי מבין המנהיגים שהושפעו מאוד מהכניסה של מובארק לכלא היו מלך סעודיה המנוח, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, אמיר כווית ושליטי איחוד האמירויות.

 

ההצעה לייצג נשיא מודח אחר

במצרים כמו במצרים, כשזה קשור לבתי משפט שום דבר עוד לא סגור. אך את הפרשה שהעיבה מכל על מובארק הוא שם מאחוריו. בניו עדיין נמצאים בהליך משפטי בפרשת הטיית הבורסה אך מתנהלים ללא מפריע. נשיא אחר שכנראה לא ישתחרר בקרוב הוא מוחמד מורסי, מהאחים המוסלמים, שהספיק להיות שנה בשלטון.

 

בראיון גילה א-דיב כי אשתו של מורסי התקשרה אליו כדי לשכור את שירותיו המשפטיים: "היא ביקשה ממני להיות עורך הדין של מורסי, אבל ויתרתי כיוון שבאותו זמן הייתי עסוק בעניינו של מובארק ומטבע הדברים עסקתי גם בפרשת הפריצה לבתי הכלא שמורסי היה מבין בכירי האחים המוסלמים שברחו מהם. לכן לא הייתי יכול להגן על שני מעשים מנוגדים וסירבתי, בנוסף לאמונה שלי שהאחים המוסלמים הגיעו בתרמית לשלטון ולכן זה לא עודד אותי לקבל את התיק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טוויטר
מובארק בסלפי בווילה בקהיר
צילום: טוויטר
מומלצים