שתף קטע נבחר

20 ספרי ילדים חדשים שכדאי להכיר

שימו רגע בצד את "מיץ פטל" ו"דירה להשכיר": לכבוד שבוע הספר בחרנו ספרי ילדים חדשים - שמומלץ לקרוא וגם להקריא

את ספרי הילדים הקלאסיים כולם מכירים, את הספרים החדשים - פחות. למדפים הצפופים מלכתחילה מתווספים כל הזמן עוד ועוד ספרים שמיועדים לקוראים הצעירים, והשפע מבלבל. לכבוד שבוע הספר, שייפתח ב-7 ביוני, ישבנו עם גילי גרטנר-פז, ספרנית בספרייה הציבורית של הוד השרון, ויחד דפדפנו, התעמקנו ובחרנו 20 ספרים מהשנה האחרונה שעשויים לעניין את הילדים - וגם אתכם.  


"שלג של סביונים"

 

מאת: רינת פרימו. איורים: מאיה איש-שלום (ידיעות ספרים). 

למי מיועד: בני 6-3.

על מה הספר: בכל יום שישי מגיעים ילדי גן מעין לשדה בקצה השכונה, אבל ביום שישי אחד הם רואים שלט גדול בכניסה לשדה: "כאן ייבנה פרויקט בנייני יהלום". מה יעשו הילדים? ומה יקרה לסביונים שהם כל כך אוהבים?

למה כדאי: ספר מרגש של רינת פרימו ("איה! אאוץ'! אווה!"), שלא מנסה לייפות את המציאות ומספר על ילדים שמצליחים למצוא פתרון חכם ויצירתי לבעיה בכוחות עצמם.

 

"חלום על שולחן כחול"

 

 

מאת: אמי רובינגר (כתר).

למי מיועד: עד גיל 4.

על מה הספר: מה אפשר לעשות בשולחן כחול אחד והרבה דמיון? לצאת למסע שבו השולחן הופך לכל דבר ומוביל לכל מקום.

למה כדאי: אמי רובינגר עושה זאת שוב, והפעם בעזרת רהיט. הוא עף על כנפי הדמיון, ממשיך עם הנוסחה המנצחת של "תנו לילד להשלים את המילה האחרונה במשפט" - ובעיקר מעלה חיוך. 
 

"קיקה מיקה וגמד הבלגן"

 

 

מאת: לינה ז'וטאוטה. תרגום מליטאית: עניקה קגן (הוצאת בוגן).  

למי מיועד: בני 7-4.

על מה הספר: קיקה מיקה היא ילדה שובבה, שאוהבת למשל לפסל יצירות (גם אם צריך לגזור לאבא את הכפתורים מהחולצה בשביל יצירה מוצלחת) ולבנות ארמונות בחול (גם אם קוברים בתוכם את החברים מהגינה). אבל דבר אחד היא לא אוהבת: לסדר את החדר. ואז בא גמד הבלגן.

למה כדאי: האיורים המשעשעים מצליחים להעביר את השובבות של קיקה מיקה, והילדה מחזיקה את הספר לבד, בלי שאף אחד יעזור לה או יציל אותה. הספר גם נותן הצצה למה שילדים ליטאים אוהבים (היה רב-מכר בליטא וזכה בפרס מקומי), יש בו מבוך ופאזל, וגמד הבלגן מגיע בסוף גם לחדר של אבא ואימא.

 

"הצבעים חוזרים הביתה"

 

מאת: דרו דיוולט. איורים: אוליבר ג'פרס. תרגום מאנגלית: נטע גורביץ (ידיעות ספרים).

למי מיועד: בני 7-3.

על מה הספר: מדובר בספר המשך ל"הצבעים בשביתה".  אחרי שהילד דנקן הצליח לפייס את הצבעים שלו, שהכריזו כאמור על שביתה, הפעם הוא נדרש להציל חבורת צבעים שנקלעו לצרות ושולחים לו גלויות מרחבי הבית. בורדו, למשל, נשכח בין כריות הספה ונשבר לשניים כשאבא של דנקן התיישב עליו. את הצבע אדמה הכלב אכל והקיא על השטיח בסלון, ואדום זוהר הוא בכלל קלולס שמסתובב בעולם.

למה כדאי: הספר מצחיק, קצת מופרע ולגמרי מדבר לילדים בגובה העיניים. מי שאהב את "הצבעים בשביתה" יאהב גם את "הצבעים חוזרים הביתה". ושניהם עושים חשק לפתוח קופסת צבעים ולצייר. 

   

"פנדה יוצאת למרעה"

 

מאת: מאיר שלו - שראה וכתב, ודן גולדפינגר - שרעה וצילם (עם עובד).

למי מיועד: בני 8-3.

על מה הספר: כלבת רועים קטנה בשם פנדה גרה בדיר הכבשים עם אימא שלה, אבל רוצה לצאת למרעה שמעבר ליער ולגבעות ולרעות את העדר כמו גדולה. הסיפור כולו מלווה בצילומים שחור-לבן.

למה כדאי: מדובר בסיפור הרפתקאות של גורת כלבים שלא עושה מה שמצופה ממנה, למרות כל הקשיים. היא מצליחה במשימה שהיא מציבה לעצמה ולא נבהלת. ויש גם תרנגול שמאוהב בעצמו כאתנחתה קומית. בגלל אורכו של הספר תצטרכו שבוע כדי להקריא את כולו לפני השינה - כל לילה קצת.

  

"הדלת הירוקה" (שני כרכים)

 

מאת: רינת הופר (זמורה ביתן).

למי מיועד: בני 5-2.

על מה הספר: אוסף שירים וציורים בסגנון הרינת-הופרי המוכר. דוגמית: "סידרנו כרים בערימות./ שמיכות הפכנו לחומות./ חיזקנו בספרים וקוביות המון - / ובנינו לנו ארמון. / יש לנו מועדון. יש לנו ארמון./ נאכל פה בערב. נישאר כאן לישון./ ומי שרוצה לעבור בשער החומה - שיביא לנו פיצה/ ויגיד את הסיסמה".

למה כדאי: אין מבחר גדול של ספרי שירה ראויים לילדים - עם משקלים, עם מילים יפות - ו"הדלת הירוקה" הוא כזה. בניגוד לספרים אחרים של הופר, שיש בהם תמה מסוימת, כאן יש תחושה שהשירים שונים מאוד זה מזה. לכל ילד ידברו שירים אחרים והמבחר גדול, כך שההשקעה משתלמת.

 

"חברות טובות"

 

מאת: אברם קנטור. איורים: ענת פרי-טל (הקיבוץ המאוחד).

למי מיועד: בני 7-3.

על מה הספר: מיקה בעלת השיער המתולתל הצהבהב וגפן עם השיער הכהה הגולש על הגב הן בנות דודות וגם חברות. הן שונות זו מזו - מיקה אוהבת מאוד לסדר, וגפן אוהבת מאוד לפזר. מיקה אוכלת הרבה ולאט, וגפן טועמת מהר ומעט. אבל הן גם דומות, עובדה: שתיהן אוהבת יותר מכל לקטוף פירות ולאכול. ומה קורה שקטיף הפטל מסתבך?

למה כדאי: סיפור יפה על חברות במעט מלל. והאיורים פגז.

 

"גוזלים בראש" 

 

מאת: יונתן יבין. איורים: ליאורה גרוסמן (עם עובד).

למי מיועד: בני 7-4.

על מה הספר: הילדה רעמה, כשמה כן היא, בעלת רעמת שיער ענקית. היא לא מסכימה להסתרק, לחפוף או לאסוף את השיער, עד שיום אחד היא מגלה בתוכו קן עם שני גוזלים.

למה כדאי: כי זה ספר שלא מנסה לחנך, ויש בו כבוד לילדה, לגוף שלה ולהחלטות שלה על הגוף שלה. בנוסף, הילדה לא רואה את המודל הנשי המקובל כמודל הקובע. כאשר מגיע השינוי, ולא נגלה לכם מהו, הוא בא מתוך הילדה ולא בגלל ההשפעה של הסביבה.

 

"הממלכה הקטנטנה"

 

 

מאת: אתגר קרת. איורים: תמי בצלאלי (זמורה ביתן).

למי מיועד: בני 5 ומעלה.

על מה הספר: בממלכה הקטנטנה גרו בסך הכל מלך טוב לב, יועץ חכם ושני פשוטי עם. מה יקרה כשאחד מפשוטי העם יחצה את הגבול וישאיר את חברו מאחור? ואיך געגועים לחבר ישפיעו על גורלה של ממלכה שלמה?

למה כדאי: "הממלכה הקטנטנה" מדבר למבוגרים לא פחות מאשר לילדים. האיורים היפהפיים, שבהם הצבעוניות ניתנת במשורה, מכניסים אותנו מיד לאווירה שלו. הוא מספר על בדידות של מלכים, על האושר שחברות בין שווים מעניקה לבני האדם, על היכולת של אנשים לשנות ולהשתנות, וגם קורא תיגר על כל המוסכמות.

 

"צידה לדרך"

 

 

מאת: לאה נאור. איורים: דני קרמן (הוצאת טפר).

למי מיועד: בני 8-4.

על מה הספר: הוצאה מחודשת לספרה של הסופרת, המשוררת והפזמונאית לאה נאור (שכתבה בין היתר את "מקהלה עליזה") מ-1988, עם שירים וסיפורים על חיי היום-יום, על רגשות ומחשבות, על הטבע ומזג האוויר, על סבים וסבתות ועוד ועוד. דוגמית של שיר: "יש לי טענות לכל העולם./ אני לא מספרת./ שכולם יחשבו/ שאני ילדה מאושרת".

למה כדאי: ספר של פנינים שמדבר לילדים בגובה העיניים. נכון שהחוויות של ילדים בשנות ה-80 שונות במקרים רבים מהחוויות של היום, אבל הספר נשאר רענן (הסיפור "אופניים משומשים" אפילו מופיע בחומר הלימוד של בתי ספר יסודיים) והורים שגדלו באייטיז יתמלאו חדווה בזמן ההקראה. נסלח לפונט האותיות הקטן רק בגלל שאנחנו יודעים שזו הוצאה מחודשת.    

 

"רק בישראל"

 

מאת: רחלי שלו (ידיעות ספרים).

למי מיועד: בני 8-3.

על מה הספר: "רק בישראל - ספר החיפושים הגדול" הוא גרסה ציונית ל"איפה אפי", רק עם הרבה יותר דמויות שצריך לחפש. המאיירת רחלי שלו לוקחת את הקוראים לטיול ברחוב תל אביבי, לשוק מחנה יהודה, למדבר ולאילת. בסוף הספר הילדים ימצאו גם דפי צביעה עצמית.

למה כדאי: מאתגר במידה ומספק תעסוקה לילדים. הספר קורץ גם לקוראים הצעירים בחו"ל (תורגם לאנגלית ולגרמנית) ואנחנו מרוויחים איורים פלורליסטיים - בין הדמויות שצריך לחפש יש חבורת נזירות, זוג תיירות יפניות, משפחה חרדית, תרמילאים ועוד. 

 

"מלחמת האותיות"

 

מאת: רוביק רוזנטל. איורים: יניב טורם (כתר).

למי מיועד: בני 9-6.

על מה הספר: לילך ואסף רצו לכתוב סיפור, אבל אז התהפכה האות שין. באותו רגע פרצה מלחמה בין שני מחנות, שאיימה להשמיד את ממלכת האותיות. האות טית, לדוגמה, יצאה נגד תיו שבה תמיד קינאה.

למה כדאי: סיפור מלא אהבה ותשוקה לאותיות האלף-בית ולשפה העברית. יש מתח, יש סערת רגשות, יש דו-משמעות, יש מוסר השכל - וגם יש סיכוי שההורים יאהבו יותר מהילדים. לנו זה הזכיר קצת את החלק השני של "שר הטבעות" ("שני הצריחים"), עם מלחמת בני אור בבני חושך, ובמקום עצנים (עצי הענק האנושיים) מצטרפות לקרב האותיות הסופיות.

 

"עוד הרפתקאות של הדב פדינגטון"

 

מאת: מייקל בונד. איורים: פגי פורטנם. תרגום מאנגלית: דנה אלעזר-הלוי (אחוזת בית).

למי מיועד: 5 ומעלה בהקראה. 7 ומעלה בקריאה עצמאית.

על מה הספר: הדב המפורסם ממשיך להסתבך בצרות גם בספר השני בסדרה, כשהוא מנסה לשפץ את הבית, לצלם את בני משפחת בראון ולהיות בלש.

למה כדאי: שמו של הדב פדינגטון הולך לפניו. הסיפורים מעניינים בדיוק כמו בספר הראשון, והתרגום של דנה אלעזר-הלוי מצוין.

 

"הבית ברחוב מיאו"

 

 

מאת: גיל חובב. איורים: אביאל בסיל (מודן).

למי מיועד: בני 7 ומעלה.

על מה הספר: סיפור בחרוזים ובשפה עשירה על סוס ים חתיך, שועל טמבל, סנאי קשיש ודיירים נוספים שחולקים בית משותף ומחליטים על תמ"א 38. אלא שהנמלה הגועלית והעצלה מקומת הקרקע ממררת להם את החיים ועושה הכל כדי להכשיל את השיפוצים.

למה כדאי: רק סופרים בסדר הגודל של גיל חובב יכולים לרשות לעצמם להוציא ספר שלא בפורמט המקובל - איורים שממלאים את רוב הדף ומילים ללא ניקוד. קשה לקרוא מסת טקסט בפונט קטן וברווחים קטנים - אבל מי שכן יעשה זאת, ירוויח. הסיפור מעניין וזורם, וגם ההורים ייהנו ממנו ומההתרפקות על מילים וביטויים ותיקים.  הסוף לא פוליטיקלי קורקט. אנחנו אהבנו. 

 

"קרלסון על הגג"

 

מאת: אסטריד לינדגרן. איורים: אילון ויקלנד. תרגום משוודית: דנה כספי (זמורה ביתן).

למי מיועד: בני 11-8. הורים משקיענים יכולים להקריא מגיל 6 (אחרי שסיימו את בילבי ומדיקן).  

על מה הספר: תרגום חדש של ספר מ-1955. כל אחד היה רוצה להיות חבר של קרלסון. הוא "הטוב בעולם" בכל הדברים. הוא אוכל העוגות הטוב בעולם, בשלן הקציצות הטוב בעולם והתחבולן הטוב בעולם. קרלסון גר על הגג של קטני, מלמד אותו טריקים ותעלולים וגם מסבך אותו בצרות.

למה כדאי: כי הניחוח השוודי של בילבי דבק גם בקרלסון, הגוץ בלי גיל. קרלסון החמוד הוא החבר הדמיוני האולטימטיבי - יש לו כפתור בפופיק שמאפשר לו לעוף (ולקחת אותך איתו), הוא יודע הכל ולא חושש לעבור על החוקים, לשתות מהאקווריום, להתחצף ולעשות שטויות עם חברו קטני. קסם קלאסי לקטנים ולגדולים.

 

סדרת "קטנות גדולות"

מאת: איסבל סנצ'ס ורגארה. איורים: פראו איזה / גי פן אנג. תרגום ועיבוד: יהודה אטלס (הוצאת צלטנר).

למי מיועד: בני 7 ומעלה.

על מה הספרים: "קטנות גדולות" היא סדרת ספרים מאוירים על נשים דגולות. כולן החלו את חייהן כילדות עם חלום והגיעו להישגים אדירים בבגרותן. שני הספרים שתורגמו לעברית הם על המדענית מארי קירי והציירת פרידה קאלו.

למה כדאי: האיורים היפהפיים עושים חסד עם קירי (ידעתם שהיא בכלל פולנייה במקור?) וקאלו ועושים חשק לקרוא. הם מדגישים את היכולות שלהן (למשל, מדליית זהב שקיבלה קירי בבית הספר מצוירת בגודל של חצי גוף). הסיפורים לא קלים, בגלל סיפור החיים של השתיים (זו איבדה את בעלה, זו חלתה בפוליו וגם עברה תאונה קשה), אבל מעוררי השראה ולא ארוכים. וכשיהודה אטלס חתום על התרגום והעיבוד, רק טוב יכול לצאת מזה. מחכים להמשך.

 

  

 

"אני מייקי"

 

מאת: גליה עוז. איורים: רות גוילי (כנרת זמורה ביתן).

למי מיועד: בני 10-8.

על מה הספר: כמה שטויות מייקי עושה. הוא קופץ ממקומות גבוהים, מסתבך עם המורים, ואף אחד לא רוצה לשבת לידו בכיתה. קשת היא ילדה חכמה ודברנית אך בודדה, שמכירה בעל פה סיפורים מהמיתולוגיה. החיבור בין מייקי לקשת עוזר להם להציל זה את זו.

למה כדאי: הדמות של מייקי הופיעה לראשונה ב"שוד הלימונים הגדול" - הספר החמישי בסדרת "שקשוקה" של גליה עוז. מי שאהב את הסדרה יאהב גם את הספין-אוף על מייקי, הילד "המופרע" שמוצא חברה. עוז מתארת מציאות של ילדים, בלי לייפות אותה, והדמויות עמוקות ועגולות.

 

סדרת "אלופי הזיכרון" 

 

 

מאת: ערן כץ. איורים: מושיק גולסט (מודן).

למי מיועד: בני 12-9.

על מה הספר: בתעלומת "גלידת הבמבוק", הספר הראשון בסדרה, שולטים המֶנְטַלוּלִים בשדות הגלידה ובמכרות אגוזי הקרח, ולא מניחים לאף אחד לטעום גלידות בטעמים. יוֹגוּר השְמֶנְדְרִיק מחליט להשתתף באליפות העולם בזכירת גלידה ולנסות ולשנות את המצב - לזכות בשליטה על שדות הגלידה ועל מכרות אגוזי הקרח.

למה כדאי: איך זוכרים בעל פה יותר מ-76 טעמי גלידה מוזרים? ערן כץ מציע בספר דרכים יעילות ומעניינות לשיפור הזיכרון, ששזורות היטב בעלילה המרתקת בפני עצמה. הספר השני בסדרה, "תעלומת השפה הספרדינבית", עוזר לזכור מילים בשפות זרות. בהחלט ספרים עם ערך מוסף.

 

"וילובי - משפחה מהספרים"

 

 

מאת: לויס לורי. תרגום מאנגלית: מאירה פירון (ידיעות ספרים).

למי מיועד: בני 12-9. 

על מה הספר: ארבעת ילדי משפחת וילובי שוקלים את האפשרות להתייתם. זה לא מפתיע, שכן מדובר במשפחה מיושנת, כמו בסיפורים הקלאסיים. אין להם מושג שמר וגברת וילובי החלו גם הם לרקום מזימה מתועבת להיפטר מילדיהם, שאותם הם לא סובלים.

למה כדאי: ספר שנון, פארודי ומהנה, לא רק לילדים. בז בלי להניד עפעף לכל המוסכמות. 

 

"המעבדה המופלאה שלי"

 

 

מאת: אלון רותם. איורים: נעמה להב (ידיעות ספרים).

למי מיועד: בני 12-8.

על מה הספר: איך יוצרים נזלת מלאכותית? איך מזהים את הטעמים על הלשון ואיך מציירים פרופיל בקלות? "המעבדה המופלאה שלי" מלמד ילדים לערוך ניסויים וגם את הסודות שמאחוריהם.

למה כדאי: כי יש כאן שפע של ניסויים קלים ולא טרחניים, והכל כתוב בשפה ברורה וקלה (גם אם הניסיון להתחבב על הילדים תוך שימוש בשפה "שלהם" לא תמיד יוצא חינני).  

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים