שתף קטע נבחר

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה על צמצום הבנייה במתקני בז"ן

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (ג') על צמצום בהרחבת הבנייה במתקני הזיקוק והייצור של בז"ן לרמה של 5% בלבד. דיון המועצה התקיים לאור עובדות ונסיבות חדשות, כמו למשל חריגות לכאורה של בז"ן מהיתרי הפליטה ועוד. עיריית חיפה וארגוני הסביבה מסתייגים מההחלטה "מדובר בצעד חשוב, אך נמתין להחלטה המלאה של המועצה"

המועצה הארצית לתכנון ובנייה קיימה היום דיון חוזר על ההחלטה להרחבת בז"ן, זאת לאחר שוועדת הערר אישרה את ההרחבה, אך המועצה הארצית החליטה לפני מספר חודשים כי תקיים דיון נוסף בהחלטה זו.

 

במנהל התכנון אמרו כי "לאור זאת החליטה היום המועצה הארצית על צמצום משמעותי של הרחבת הבנייה במתקני הזיקוק והייצור של בז"ן מהרחבה של 20% ל-5% בלבד, "היקפים שיאפשרו את המשך פעילות בז"ן תוך עמידה מוחלטת בדרישות הגנת הסביבה.

 

במנהל הסבירו כי הדיון התקיים לאור עובדות ונסיבות חדשות שהונחו בפני המועצה הארצית ולא הוצגו בפני ועדת המשנה לעררים טרם קבלת ההחלטה. "בין היתר הוצגו בפני המועצה חריגות לכאורה של בז"ן מהיתרי הפליטה בטווח השנים 2012-2014 ו-2016, הליכי שימוע שנערכו לבז"ן והחלטת עיריית חיפה בנוגע למתן צו הפסקה מינהלי לחברה", נמסר.

 

בעיריית חיפה מסרו כי הם מברכים ושמחים, אבל חלקית. "מברכים ושמחים חלקית על החלטת המועצה לאמץ חלקים נרחבים מעקרונות המתווה שהוגש על ידי העירייה וארגוני הסביבה. נמשיך להילחם כי לא יוגדל היקף הפליטות וכי לא יוספו מתקני ייצור. בכוונתנו ללמוד יחד עם הארגונים הסביבתיים את ההחלטה לעומקה ולהגיש את הסתייגותנו לוועדה, ובמידה ונצטרך נעתור לבית המשפט. לא נתפשר על איכות חייהם של תושבי הסביבה והמפרץ".

 

בנוסף נקבע כי כל חריגה בהיתרי הפליטה תבחן על ידי המשרד להגנת הסביבה ותטופל על ידו. בקשה להיתר עבור מתקני ייצור המייצרים פליטה, תידרש באישור הוועדה המחוזית שתוכל לדרוש מסמך סביבתי אם תרצה".

 

"המועצה הארצית עשתה את מירב המאמצים על מנת להפחית את הזיהום במפרץ חיפה מצד אחד", אמר יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אביגדור יצחקי, "ומאידך להגביר את הפיקוח על הזיהום במפרץ".

 

מחוץ לאולם דיוני המועצה הפגינו תושבי חיפה ופעילים ירוקים כנגד התוכנית להרחבת מתחם בז"ן.

הפגנת תושבי חיפה ופעילים ירוקים  (צילום: באדיבות מגמה ירוקה) (צילום: באדיבות מגמה ירוקה)
הפגנת תושבי חיפה ופעילים ירוקים (צילום: באדיבות מגמה ירוקה)

לקראת הדיון היום הגישה עיריית חיפה ורשויות נוספות בצפון מסמך משותף המוסכם גם על ארגוני הסביבה ובהם אדם טבע ודין, מגמה ירוקה והקואלציה לבריאות הציבור ובו נכתב כי מטרתה הראשונה והעיקרית של כל תכנית במתחם בז"ן חייבת להיות ההסדרה סטטוטורית וסביבתית של הקיים תוך מזעור הפגיעה הסביבתית-בריאותית.

 

הרשויות והארגונים שלחו שורה של בקשות לתקן את פגמי התכנית על מנת להבטיח את הסדרת המתחם תוך מזעור הפגיעה הסביבתית-בריאותית בתושבי המטרופולין והמפרץ. בין היתר דרשו אסדרה של כל המתקנים והמבנים הקיימים כיום במתחם.

 

מתחם בז"ן קיים משנת 1938 ולאיש אין מידע מלא על המתקנים המצויים במקום. "אנו דורשים מיפוי, הסדרה ותכנון מפורט של כל מה שבנוי במתחם, על מנת להבטיח הגנה על בריאות הציבור ומעקב אחר הפעילות התעשייתית במקום", ביקשו הארגונים.

 

הפגנת תושבי חיפה ופעילים ירוקים (צילום: באדיבות מגמה ירוקה) (צילום: באדיבות מגמה ירוקה)
הפגנת תושבי חיפה ופעילים ירוקים(צילום: באדיבות מגמה ירוקה)

כמו כן ביקשו אישור לבנייה של מתקנים סביבתיים בלבד. "כל בנייה נוספת שאיננה מהווה מתקן סביבתי ובטיחותי, או שחורגת מהיקף תוספת הבנייה המוצעת למתקנים סביבתיים ובטיחותיים, תחויב בתכנית מפורטת חדשה ונפרדת אשר תוגש ותאושר ע"י הוועדה המחוזית", צויין בבקשה.

 

קבוצת בז"ן מסרה בתגובה: "אישור התוכנית הינו בשורה חשובה שתאפשר לקבוצת בז"ן לשפר את הפעילות הסביבתית תוך הבטחת צרכי המשק והמשך פעילותה ועתידה של קבוצת בז"ן.

 

"כפי שהבהיר יו"ר הדירקטוריון של הקבוצה, עובדיה עלי, במסגרת הדיון היום בוועדה, בז"ן הייתה קשובה לחששות הציבור וביצעה הליך הידברות ממושך תוך הסכמה לוויתורים משמעותיים מול עיריית חיפה והגופים ירוקים, שתוצאותיו אומצו על ידי המועצה הארצית".

 

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין אמר: "מדובר בצעד חשוב, אך נמתין להחלטה המלאה של המועצה הארצית ונוודא שאומצה בה גישת הבועה שתאפשר להתייחס למתחם בז"ן כ"ארובה אחת" בכל הנוגע לבריאות הציבור והסביבה. רק באמצעות אימוץ גישה זו מדינת ישראל תוכל להבטיח את הפחתת הזיהום במפרץ חיפה. אנו נמתין להחלטה הסופית על מנת לבחון את המשך המהלכים המשפטיים שלנו".

 

במהלך הדיון אמר ראש תחום אוויר באדם טבע ודין, ד"ר אריה ונגר, כי נדהם לגלות שבז"ן מתכוונים לבנות מתקני ייצור חדשים שיוסיפו על הזיהום הקיים ואמר: "בתי הזיקוק רוצים לאשר את התכנית כבר היום בלי שאף אחד יודע מה המצב הקיים. איש לא יודע מה זה אמור לייצר? כמה חומר גלם ייכנס? כמה דלק? מה יהיו הפליטות ומה המשמעות מבחינת זיהום אוויר. הייתי רועד אם היה עלי לאשר זאת".

 

ליהי שחר ברמן מארגון מגמה ירוקה אמרה כי "החלטת המועצה הארצית מדירה שינה מעינינו מאחר ומבעד למכבסת המילים, ניתן למעשה אשראי פתוח לבתי הזיקוק להקים מתקני ייצור נוספים ומזהמים, בעוד שכל אזרח פשוט נדרש להגיש תוכנית מפורטת לשיפוץ ביתו, בעוד שבתי הזיקוק מסתפקים בהבטחה עמומה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים