שתף קטע נבחר

איראן מאיימת: "סעודיה אחראית לפיגוע, אנחנו ננקום"

הסלמה במשבר המפרץ: הפיגוע הראשון של דאעש בטהרן הוביל את משמרות המהפכה לתקוף דווקא את סעודיה. "העובדה שדאעש לקח אחריות מוכיחה שהם מעורבים במתקפה הברוטלית, תהיו בטוחים שננקום", איימו. סעודיה מכחישה: "אין לכך שום הוכחה". טראמפ שוחח עם אמיר קטאר

 

 

משבר המפרץ והמצור על קטאר הוביל להחרפת העימות בין סעודיה לאיראן - ובעקבות הפיגועים בטהרן נראה היטב המאבק בין שתי המעצמות האזוריות. משמרות המהפכה באיראן האשימו את סעודיה כי היא שעומדת מאחורי הפיגוע הכפול בבירת איראן, שבו נהרגו 12 בני אדם ונפצעו 43 נוספים.

 

"הפיגוע התרחש שבוע בלבד אחרי הפגישה בין נשיא ארצות הברית לבין המנהיגים הנכשלים שתומכים בטרור", נאמר בהודעת משמרות המהפכה, שצוטטה בתקשורת האיראנית והתייחסה לפסגה בריאד בין דונלד טראמפ לסעודים, שהתרחשה אגב לפני יותר משבועיים. "העובדה שדאעש לקח אחריות מוכיחה שהם מעורבים במתקפה הברוטלית".

 

סגן ראש משמרות המהפכה הבטיח נקמה בדאעש אחרי הפיגוע. "תהיו בטוחים שננקום על הפיגועים נגד הטרוריסטים, שולחיהם ותומכיהם", אמר חוסיין סלאמי. זו הפעם הראשונה שארגון הטרור הסוני דאעש טוען שהוא אחראי לפיגוע באיראן השיעית. נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי הפיגועים בטהרן יהפכו את איראן "למאוחדת ונחושה יותר במאבק נגד הטרור".

הפיגוע בפרלמנט (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הפיגוע בפרלמנט(צילום: רויטרס)

שר החוץ של סעודיה דחה את ההאשמות של משמרות המהפכה לפיהן ארצו עומדת מאחורי הפיגוע הכפול הבוקר בטהרן. השר עאדל אל-ג'ובייר, שמבקר בברלין, אמר שאין שום הוכחה שמצביעה על המעורבות של סעודיה בפיגועים בבירת איראן.

 

"אנחנו מגנים פיגועי טרור בכל מקום שבו הם קורים ואנחנו מגנים את ההרג של אנשים חפים מפשע בכל מקום שבו זה קורה", אמר אל-ג'ובייר. לדבריו, לריאד אין שום מידע לגבי האחראי לפיגועים בטהרן ושום ארגון סעודי לא עמד מאחוריהם. "אנחנו לא מכירים את זה. לא ראינו שום הוכחות", אמר שר החוץ הסעודי וחזר על העמדה העקבית של ריאד שלפיה איראן היא תומכת הטרור העיקרית ברחבי העולם.

 

אל-ג'ובייר אמר שסעודיה ומדינות אחרות במפרץ הפרסי יהיו מוכנות לכונן מחדש יחסים עם איראן אם זו תשנה את ההתנהגות שלה ותפסיק לתמוך באנשי טרור ולוחמים בלבנון, תימן, סוריה ובכל מקום אחר באזור.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

הודעת לקיחת האחריות של דאעש ()
הודעת לקיחת האחריות של דאעש

בדאעש אמרו כי חמישה מחבלים ביצעו את מתקפת הטרור בפרלמנט ובמתחם קבר חומייני וציינו כי הם נשאו חגורות נפץ, והיו חמושים ברובים וברימונים. "על השיעים הכופרים בארץ פרס לדעת שמדינת החליפוּת לא תפספס אף שעת כושר להסתער לעברם, לשפוך את דמם, לערער את ביטחונם ולהרוס את מוסדות מדינתם הכופרת. זוהי הסנונית הראשונה", איימו הג'יהאדיסטים בהודעת לקיחת האחריות.

 

דאעש פרסם תיעוד של מתקפת הטרור. בסרטון שהפיצה סוכנות הידיעות של ארגון הטרור, "אעמאק", נראה אדם חמוש ברובה מסתובב בין כותלי הפרלמנט כשברקע נשמעים קולות ירי וצעקות. בסמוך אליו נראה אדם שרוע על הרצפה ומתבוסס בדמו. בסרטון נשמע קול אדם, ככל הנראה של אחד התוקפים, שאומר: "תודה לאל. נראה לכם שנלך מכאן?". 

  

אחד ההרוגים בפיגוע בפרלמנט באיראן ()
אחד ההרוגים בפיגוע בפרלמנט באיראן

כוחות משטרה ליד מתחם הקבר של חומייני (צילום: AP) (צילום: AP)
כוחות משטרה ליד מתחם הקבר של חומייני(צילום: AP)
 

דובר הפרלמנט האיראני, עלי לריג'אני, אמר בעקבות הפיגוע: "כמה מחבלים פחדנים הסתננו לבניין – אך נתקלו בהתנגדות קשה. זה עניין פעוט, אבל מראה שהמחבלים מחפשים לעשות צרות. איראן היא למעשה המרכז הפעיל והיעיל ביותר למלחמה בטרור והם רוצים לגרום נזק למגמה הזאת".

 

קטאר גינתה את הפיגוע

בינתיים, המדינה שנמצאת בלב משבר המפרץ גינתה את הפיגוע. משרד החוץ הקטארי גינה את מתקפת הטרור באיראן והדגיש את "עמדתו האיתנה הדוגלת בזניחת האלימות ובהתנגדות למעשים נפשעים". קטאר שלחה את תנחומיה לממשלת איראן, לעם האיראני ולמשפחות הקורבנות. הערב שוחח הנשיא טראמפ עם אמיר קטאר שייח תמים בן חמד אל-ת'אני והודיע לו כי על מוכנותו למצוא פתרון למשבר במפרץ.

 

בתוך כך, נמשך מצעד המדינות שמנתקות את יחסיהן עם קטאר, אחרי שסעודיה, מצרים ומדינות ערביות אחרות היו הראשונות שעשו זאת - בין היתר על רקע הקשרים החמים בין קטאר ואיראן. סנגל החזירה את השגריר שלה מקטאר, וגם מדינה אפריקנית אחרת - ג'יבוטי - הורידה את דרג הייצוג הדיפלומטי שלה בנסיכות המפרצית.

 


פורסם לראשונה 07/06/2017 18:14

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
הפיגוע בפרלמנט האיראני
צילום: EPA
מומלצים