שתף קטע נבחר

ראשי רשויות בצפון: "הרפואה בגליל קורסת"

נציגי ציבור וארגונים רפואיים התכנסו במעלות תרשיחא והאשימו את שר הבריאות ואת הממשלה בהפקרת בית החולים היחיד באזור: "נביא את המחאה לירושלים ולתל אביב"

 

"נביא את המחאה לירושלים ולתל אביב". ראשי הרשויות בצפון ()
"נביא את המחאה לירושלים ולתל אביב". ראשי הרשויות בצפון

ראשי מועצות מקומיות בגליל המערבי וארגונים רפואיים רבים התאספו היום (ב') לכנס חירום במעלות תרשיחא בעקבות המחסור החמור בתקציבי המרכז הרפואי לגליל בנהריה. המשתתפים דרשו משר הבריאות יעקב ליצמן להתערב באופן מיידי ולהעביר 2.5 מיליארד שקלים לבית החולים, ולהסדיר את התקציבים למוסדות הבריאות שמעוכבים מזה שנים.

 

בכנס האשימו את השר ליצמן בפער שנוצר בין תוחלת החיים בצפון ובמרכז, וציינו כי תושבי המרכז חיים בממוצע שמונה שנים יותר מתושבי הצפון. בכנס שנערך תחת הכותרת "ליצמן - אנחנו לא רוצים למות", נאמר כי הממשלה הבטיחה סיוע כספי לטובת הטיפול בפצועים הסוריים שמגיעים בעקבות הלחימה בארצם, אך התקציב לא הגיע ובית החולים נמצא בבור תקציבי של כ-300 מיליון שקלים.

 

על פי הנתונים שהוצגו בכנס, שבו השתתפו גם ארגוני חולים, ארגוני זכויות אדם, צוותים רפואיים, מוסדות בריאות וההסתדרות הכללית, מספר הרופאים לנפש באזור הצפון הוא הנמוך ביותר בארץ: 2.3 רופאים לכל 1,000 נפשות. יחד עם זאת, הסיכון לתמותת ילודים גבוה יותר מהמרכז ועומד על 4% לעומת 2.5%.

 

ראש העיר מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט סיפר על משפחות שילדיהן נפטרו בשל מצבו הקשה של בית החולים, ואמר כי משפחותיהם של חולים שנפטרו יתבעו את המדינה על אובדנם. בוחבוט איים כי "את המאבק הזה נביא לירושלים ולתל אביב. ליצמן לא יכול להמשיך לכהן כשר הבריאות".

 

ראש העיר מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ראש העיר מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט(צילום: מוטי קמחי)

התושבים מוחים: "ליצמן לא יכול להמשיך בתפקידו". שר הבריאות (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
התושבים מוחים: "ליצמן לא יכול להמשיך בתפקידו". שר הבריאות(צילום: אלכס קולומויסקי)

 

הילה פישר, אם לבן 3.5 שחולה במחלת לב, סיפרה כי בכל האזור אין קרדיולוג ילדים, ועבור כל טיפול - בשגרה או בחירום - היא נאלצת לנסוע למרכז הארץ. "הנסיעות המתוכננות למרכז הן קשות, אז תחשבו מה קורה במצב חירום. אני רק רוצה קרדיולוג לבן שלי, אמהות במרכז, לעומתנו, יכולות פשוט לבחור איזה רופא". פישר הוסיפה: "המחיר שאני משלמת על המגורים בצפון גבוה מדי. מדובר בסכנת חיים של ממש".

 

רעיה שטראוס מנהריה אמרה ל-ynet כי מדובר במחדל לאומי מתמשך: "אנחנו אזרחים סוג ב'. בית החולים על סף קריסה ורק בגלל מדיניות הקיפוח של משרד הבריאות".

 

תושבים נוספים שיתפו על ההתמודדות עם בעיות בריאותיות, שכרוכה בנסיעות לחיפה ולמרכז הארץ. מיכל קולן, שבעלה נפטר מסרטן שאובחן באיחור, חלתה אף היא במהלך מחלתו: "נסענו בכל יום במשך שעות לטיפולים במרכז ונאלצתי לעזוב את העבודה שלי. ההחלטה שלא לגור במרכז, כבר עלתה לי בחיי בעלי. אנחנו נלחמים על החיים. לתינוקות שלנו מגיע לחיות, גם להורים שלנו מגיע לחיות".

 

"ממשלות ישראל לדורותיהן לא ערכו תוכניות רב-שנתיות לבתי החולים, אלא 'תוכנית תפוס כפי יכולתך'. תראו מה קורה בנהריה: צוות מסור, רופאים מצוינים, מנהל שלא ישן בלילות. למה הם מקבלים פצועים מסוריה על חשבוננו?".

 

המשבר בהדסה: "ליצמן נתן למנכ"ל בית החולים לעשות מה שהוא רוצה"

במקביל, נמשך המשבר במחלקה ההמטו-אונקולוגית בבית החולים הדסה בירושלים, שממנה התפטרו רופאי המחלקה בשל מחלוקת עם המנכ"ל זאב רוטשטיין. אורי יקיר, אביה של עדי שטופלה במחלקה אמר הבוקר לאולפן ynet כי "המשבר רק מעמיק והמחלקה לא מתפקדת". "יש פה כישלון טוטאלי של שר הבריאות, שנתן לרוטשטיין לעשות מה שהוא רוצה".

 

אמש טענו האחיות במחלקה כי הילדים נמצאים בסכנה עקב הרופאים המחליפים שלא יודעים לטפל בהם. "רופא שלא יודע פרוטוקול של מחלה מסוימת, זו בעיה. הילד נמצא בסכנה!", הטיחה אחת האחיות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים