שתף קטע נבחר

שיחה אחרונה מהקומה ה-23 במגדל הבוער: "אוהבת אותך, אמא"

עלה ל-30 מניין ההרוגים הרשמי באסון מגדל גרנפל בלונדון. ה"סאן" הבריטי פרסם את שמותיהם של 66 נעדרים. גלוריה טרוויזן ומרקו גוטרדי, שניהם בני 27, ניצלו את הדקות האחרונות לחייהם לשיחות עם המשפחות באיטליה. גלוריה אמרה לאמה: "תודה על כל מה שעשית עבורי". הדייר שקצר במקרר שלו הצית את האש נתון בהלם ושוהה במקלט זמני

 

גלוריה טרוויזן ומרקו גוטרדי. נפרדו לשלום (צילום: רויטרס, sun) (צילום: רויטרס, sun)
גלוריה טרוויזן ומרקו גוטרדי. נפרדו לשלום(צילום: רויטרס, sun)

גלוריה טרוויזן ומרקו גוטרדי, שניהם בני 27, ניצלו את הדקות האחרונות לחייהם לשיחות עם המשפחות באיטליה. השנים, מאורסים, עברו ללונדון לפני שלושה חודשים לאחר שסיימו את לימודי הארכיטקטורה, והתגוררו בקומה ה-23. בצהריים (יום ו') עלה ל-30 מניין ההרוגים הרשמי באסון מגדל גרנפל בלונדון. שמותיהם וסיפוריהם של 66 נעדרים מהמגדל פורסמו הבוקר ב"סאן" הבריטי.

 

מפקד משטרת לונדון סטיוארט קונדי אמר כי אין ממצא שיצביע לפי שעה על הצתה מכוונת. הלילה אמר כי הוא מקווה שמניין הנספים "לא יגיע לנתון תלת ספרתי". המלכה אליזבת והנסיך וויליאם הגיעו לאתר סיוע במערב לונדון, שבו אספו מתנדבים מוצרים ​​עבור נפגעי השריפה. במהלך ביקור המלכה נשמעו בכי תינוקות וזעקות שבר מאזרחים - ייתכן ניצולים.

 

המלכה שוחחה במקום עם נציגי המשטרה וכיבוי האש והתעדכנה במצב. ארמון המלוכה פרסם הודעת השתתפות בצערן של משפחות הקורבנות באסון. השניים נפגשו עם מתנדבים, תושבים מקומיים ונציגי הקהילה בעת הביקור במרכז. אך אחד הנוכחים במקום צעק לעברם, "מה עם הילדים?". וויליאם הרים את ידו בשקט ואמר לאיש לא לדאוג. הוא הבטיח לו כי ישובו למתחם. בשיחה עם התקשורת אמר האיש הנואש, שהציג תמונות של ילדי חברו שנלכדו בתופת: "כל המשפחה הייתה בפנים בזמן השריפה. אני גר קרוב, ראיתי מה קרה".

 

בעת ביקור חברת הפרלמנט אנראה לידסום ממפלגתה של ראש הממשלה תרזה מיי, קרא לעברה אחד הנוכחים: "פגשי את הקורבנות". הוא זעם על כך שמיי לא פגשה את נציגי משפחות הקורבנות כאשר ביקרה שם אתמול: "אני חשה את הזעם", אמרה לידסום לרשת "סקיי ניוז".

 

 

 

 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

הלכה באתר הסיוע לנפגעים (צילום: AP) (צילום: AP)
הלכה באתר הסיוע לנפגעים(צילום: AP)

 

 

לפי דיווח בעיתון האיטלקי "איל מאטיו די פדובה", גלוריה טרוויזן מהקומה ה-23 התקשרה למשפחתה ב-3 לפנות בוקר לדווח על השריפה שפרצה, ואמרה שהיא ומרקו מחכים לעזרה: "להתראות, תודה על כל מה שעשיתם עבורי", אמרה גלוריה לאמהּ. אביה סיפר: "הם רצו לרדת למטה אבל הלהבות עלו והעשן נעשה סמיך יותר". דקות לאחר שיחת הטלפון, נותק הקו של גלוריה. אביה מספר שניסה לחייג עוד מאות פעמים - אך לשווא.

 

מרקו התקשר למשפחתו פעמיים ב-3:45 ושוב כעבור רבע שעה. אביו ג'יאנינו סיפר: "בשיחה הראשונה מרקו ביקש שלא נדאג ושהכול תחת שליטה ואין סיבה לדאגה. הוא ניסה למזער את מה שקרה, כדי לא להדאיג אותנו. בשיחה השנייה שאני לא יכול להוציא לי מהראש, הוא אמר שהעשן עולה. היינו על הקו עד הרגע האחרון. ב-4:07 הוא אמר לנו שהדירה מלאה בעשן ושיש מצב חירום. התקשורת קרסה ולא היה מאז שום קשר".

 

עורכת הדין של משפחת טרוויזן סיפרה כי שמעה את השיחות המוקלטות של גלוריה עם בני משפחתה. "אין תקווה למצוא אותם בחיים", הבהירה. "היא אמרה 'שלום, תודה אימא על כל מה שעשית עבורי'".

 

המקרר של קבדה הצית את הבניין: "הוא בהלם"

בהיילו קבדה, נהג מונית ממוצא אתיופי שבדירתו פרצה השריפה עקב קצר חשמלי במקרר, הפעיל את האזעקה מיד לאחר שהלהבות החלו להתפשט בדירתו. קבדה, בן 44, אב לילד, התגורר בדירה 16 שבקומה הרביעית.

קבדה. הלם מוחלט ()
קבדה. הלם מוחלט
מריאן אדם (41) שמתגוררת בדירה 14, סיפרה ל"דיילי מייל" כי קבדה דפק על דלתה ודיווח על שריפה במטבח. "זה היה בדיוק בשעה 00:50, ראיתי את האש כי הדלת הייתה פתוחה, אבל האזעקה לא פעלה". חברו של נהג המונית סיפר כי הוא הצליח להימלט אך מאז האירוע הוא נתון בהלם. "הוא במקלט זמני עם חברים, הוא לא יכול לשוחח כרגע על מה שאירע", סיפר אשת מריאד. חבר נוסף אמר כי הוא שיתף פעולה עם המשטרה. 

 

זינאב דין התגוררה בקומה 14 עם בנה הקטן, ג'רמיה בן השנתיים. היא הזעיקה את אחיה כשהתעוררה מהדליקה המשתוללת. פרנסיס, האח, בן 47, סיפר כי כשהגיע לזירה הבהירו לו הכבאים שלא נותר מה לעשות, "תגיד לה שאתה אוהב אותה", הציעו לו, לפני שהקו נותק. לדבריו, "אחותי התקשרה וסיפרה שיש שריפה במגדל והאש התפשטה לכל עבר. התלבשתי מהר והגעתי לשם". השעה הייתה 02:00 כשהשניים הצליחו לשוחח בפעם האחרונה. "היא בכתה ואמרה שיש עשן כבד בכל מקום. אמרתי לה לברוח במדרגות, אבל היא אמרה שהורו לה להישאר היכן שהיא נמצאת". בהמשך

 

זינאב דין. נותרה בדירה הבוערת ()
זינאב דין. נותרה בדירה הבוערת

ג'רמיה דין בן השנתיים  ()
ג'רמיה דין בן השנתיים
הוא איבד קשר עם אחותו סביב 04:00, ומאז לא נודעו שום פרטים על אודותיה ועל בנה הקטן. חבריה חיפשו אחריהם גם בבתי החולים בעיר, אך לשווא. גם הם התפלאו לשמוע על ההוראה שניתנה לה להישאר בביתה. "היא עדיין צעירה, היא הייתה יכולה לברוח במדרגות", אמרו בעצב.

 

אייזיק שואו. ברח עם השכן אך אבד בדרך ()
אייזיק שואו. ברח עם השכן אך אבד בדרך
 

ג'נט שואו לא ראתה את בנה הצעיר אייזיק, בן חמש וחצי, מאז שעזבה אותו אצל אחד השכנים, במהלך מנוסתם של בני המשפחה מהדירה הבוערת. היא, בעלה פאולוס פטאקלה ושני בניהם, אייזיק ולוקאס בן השלוש, ניסו להגיע יחד למקום מבטחים.

 

"עזרתי לשכן לשים מגבות על הילדים שלו, התחלתי לעזור להם לרדת. שמתי מגבת רטובה גם על אייזק. השכן אמר שהוא יחזיק אותו ויוריד אותו. אבל כשצאתי החוצה הבנתי שאייזיק אינו שם. הוא אמר שהוא איבד אותו בפנים, שלא הצליח למצוא אותו. היה חשוך כל כך, לא יכולנו לראות שום דבר בעשן", סיפרה שואו. האם הנואשת חיפשה אחרי אייזק בבתי החולים, אך לשווא.

נטשה אלקוק. הציפה את הדירה במים  ()
נטשה אלקוק. הציפה את הדירה במים
 

ואילו נטשה אלקוק בת 39 נלכדה בבניין יחד עם בתה וחברתה בת השש, אך גילתה תושייה יוצאת דופן. משהבינה שאינה יכולה לברוח החוצה בגלל הלהבות הגבוהות והעשן הסמיך, היא מילטה את הבנות ואת עצמה לחדר האמבטיה, פתחה את זרם המים בברזים ולדבריה "נתתי למים לזרום, זה שמר על הלחות, אולי זה הציל את חיינו", אמרה ל"דיילי סטאר". היא הייתה לכודה בדירה במשך 90 דקות. "הדלת התעקמה, החלונות בעבעו ונסדקו", אמרה. היא צלצלה לעזרה כמעט 100 פעמים ובשלב מסוים הועברה למרכז שיחות בגלזגו. בסופו של דבר, צוות אש הגיע אליהן וחילץ אותן למקום מבטחים. בבית החולים הן טופלו לאחר שסבלו משאיפת עשן.

 

ב"טלגרף" הבריטי דווח על אחד מגיבורי היום בלונדון, פאט, שהצליח לתפוס ילדה כבת ארבע, לאחר שאמה השליכה אותה מחלון הדירה בקומה החמישית במגדל. חשש כבד לחיי האם, שטרם נתגלו עקבותיה. 

 

קדליה וודס בת 20, הייתה עדה לדרמה: "האמא החזיקה בילדה, הראש שלה היה עטוף במגבת. היא הושיטה אותה מהחלון וצעקה לעזרה. האש השתוללה". לדבריה, השעה הייתה בערך 02:00 והדירה היתה מלאה עשן. "השכן שלי פאט קרא אליה בצעקות, 'תזרקי אותה, אל תדאגי, אני אתפוס אותה'. האמא צרחה, 'לא, לא, אני לא יכולה, אני לא יכולה'. פאט המשיך להרגיע אותה ואז הילדה פשוט צנחה. הלב של כולם נעצר כשהיא נפלה. כולנו פחדנו מהכי גרוע. אבל פאט הצליח לתפוס אותה כמו כדור רוגבי תחוב בחזהו והוא נצמד אליה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מרקו גוטרדי וגלוריה טרוויזן
מומלצים