שתף קטע נבחר

"לא התברכת בחזה מפואר? אלה ימי התהילה שלך"

זהו טיפ אחד מתוך אפליקציית ההריון "40 שבועות" של קופת חולים כללית. ויש גם - "יש נשים שהחשק המיני שלהן בתקופה הזאת מרקיע שחקים והן מגלות את היכולת לחוות מולטי אורגזמה". בשדולת הנשים מכנים את המשפטים הללו פוגעניים וסרי טעם במקרה הטוב, ושובינסטים ומבזים את גוף האישה במקרה הרע. שירותי בריאות כללית: ניסוח הטיפים ישונה

אפשר גם אחרת: ילדת? אלו העצות שתשמעי

 

צילום: רוני משל - פליישמן


משתמשות באפליקציית ההיריון של קופת חולים כללית "40 שבועות" זועמות על הכתוב בחלק מהטיפים היומיים שמציעה האפליקציה. "ניסית לפתוח את הדלת של הבית עם השלט של המכונית? לא מעט נשים סובלות מטפשת הריון" הוא רק דוגמא אחת לטיפ לאישה בשבוע העשירי להריונה שהעלה את חמת זעמן של המשתמשות. שדולת הנשים בישראל פנתה לקופת החולים בדרישה להסיר את ההמלצות הפוגעניות. 

 

 

טיפ מתוך אפליקציית 40 שבועות של קופת חולים כללית (צילום מסך) (צילום מסך)
טיפ מתוך אפליקציית 40 שבועות של קופת חולים כללית(צילום מסך)

 

אחת הפונקציות של היישומון הינה הטיפ היומי, אשר מציעה לנשים המלצות לתקופת ההיריון. לדברי המוחות, בחלק מההמלצות יש כדי לבזות נשים. "אם לא סיפרת עדיין שאת בהריון, אולי תרגישי שהרבה אנשים שמים לב שהשמנת, אבל לא נעים להם לשאול", הוא דוגמא לטיפ פוגעני לאישה בשבוע העשירי להריונה. גם הטיפ "אם נדמה לך שאת בוכה מכל דבר, האשימי את ההורמונים! הם גורמים לנשים בהריון לבכות גם בפרסומות" הכעיס משתמשות.

 

דוגמא נוספת להמלצה שנויה במחלקות ניתן למצוא בטיפ שמנדבת האפליקציה לנשים במצויות בשבוע ה-21 להריון ובו נכתב כי "יש נשים שהחשק המיני שלהן בתקופה הזאת מרקיע שחקים והן מגלות את היכולת לחוות מולטי אורגזמה".

 

דוגמא אחרת להמלצה פוגענית ניתן למצוא בטיפ "ניסית לפתוח את הדלת הבית עם השלט של המכונית? שמת סוכר במקום מלח? לא מעט נשים סובלות מטפשת הריון".

 

המלצה מתוך אפליקציית "40 שבועות" (צילום מסך) (צילום מסך)
המלצה מתוך אפליקציית "40 שבועות"(צילום מסך)

 

קופת חולים כללית השיקה את אפליקציית "40 שבועות" לפני כחמש שנים. האפליקציה, אשר העדכון האחרון שלה התבצע בחודש מאי, מציעה למשתמשות לצפות בתוצאות בדיקות ההיריון שעברו ומידע על התפתחות העובר בהתאם לשבוע בו מצויה ההרה. עם השקת האפליקציה תיארו בקופת חולים כללית כי בפיתוח היישומון "עמד לנגד עינינו הצורך שלך ושל כל אישה אחרת בהיריון בבית חם ותומך", אלא שמשתמשות רבות חשות כי האפליקציה לא מהווה עבורן מקור לתמיכה, ואף הפוך מכך.

 

"טפשת הריון". טיפ יומי מתוך אפליקציית "40 שבועות" (צילום מסך) (צילום מסך)
"טפשת הריון". טיפ יומי מתוך אפליקציית "40 שבועות"(צילום מסך)

 

"חוסר הרגישות של הטיפים הללו זועק לשמיים", מטיחה משתמשת באפליקציה שנפגעה מחלק מההמלצות, "אישה בהיריון מצויה באחת התקופות הרגישות של חייה מבחינת דימוי גוף וביטחון עצמי. ניתן היה לצפות מאפליקציה שנועדה ללוות את הנשים בהיריון שלא תתייחס למשקל של האישה, או לגודל החזה שלה. מה המסר שמעביר טיפ כגון 'אם לא סיפרת עדיין שאת בהריון, אולי תרגישי שהרבה אנשים שמים לב שהשמנת, אבל לא נעים להם לשאול'? זו שמנופוביה. משקלה של אישה, ביתר שאת בתקופת ההיריון, הוא לא עניין של אף אחד או אחת מלבד האישה ההרה. אני מצפה שבכללית יסירו לאלתר את ה'המלצות' הללו ויגלו קצת יותר רגישות".

 

"לא התברכת בחזה מפואר?", מתוך האפליקצייה של כללית (צילום מסך) (צילום מסך)
"לא התברכת בחזה מפואר?", מתוך האפליקצייה של כללית(צילום מסך)

 

שדולת הנשים בישראל פנתה לקופת החולים בדרישה להסיר את הטיפים הפוגעניים. במכתב ששוגר היום (ב') אל מנכ"ל קופת החולים, נועז בר ניר, דורשת מנכ"לית השדולה, עו"ד מיכל גרא-מרגיליות, לבחון מחדש את התכנים המופיעים באפליקציה ולהסיר ממנה את הפוגעניים והשוביניסטיים שבהם. "הטיפים מכילים תכנים הנגועים בהומור סר טעם במקרה הטוב, ובשוביניזם, שמנופוביה וביוש גוף במקרה הרע", מתארת גרא-מרגליות.

 

בשדולת הנשים האשימו כי הטיפים הללו משמרים סטריאוטיפים מגדריים שזמנם עבר. הטיפים, כך על פי המכתב של השדולה, עלולים להתפרש אצל נשים כמזלזלים וכמקטינים. "אנו לא רואות מקום למוסד רפואי ציבורי שתפקידו לספק ידע ושירותים, לפרסם תכנים לא מקצועיים ופולשניים המשמרים תפיסה חברתית רווח לפיה גופן של נשים בכלל, ונשים בהריון בפרט, הוא עניינם ונחלתם של הכלל", מתואר בפנייה.

 

מקופת חולים "כללית" נמסר בתגובה: "אנו קשובים לכל פניה ומודים על הפנית תשומת לב לנושא. אנו בעיצומו של תהליך לשינוי ניסוח הטיפים וגרסה עדכנית תעלה בימים הקרובים. כמובן שלא הייתה כל כוונה לפגוע ואנו מתנצלים בפני המשתמשים אשר ראו עצמם פגועים מהסגנון. 

 

"40 שבועות הינה אפליקציה המציעה מידע רפואי מקיף ונרחב בנוגע לכל שבוע משבועות ההיריון והטיפים מהווים מרכיב אחד במכלול השירותים שניתן לקבל באפליקציה כמו חיבור לתיק הרפואי האישי, קבלת תוצאות בדיקות מעבדה, התייעצות עם מומחים , קבלת אישורי מחלה, זימון ביקורים לבדיקות, הגשת בקשות שירות למרפאה ועוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מסך
"לא התברכת בחזה מפואר?", מתוך האפליקציה של "כללית"
צילום מסך
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים