שתף קטע נבחר

מחקר מצא: כך החודש שבו נולדתם קשור למחלות שונות

חוקרים בספרד שבדקו עשרות אלפים, מצאו קשר בין חודש הלידה לבין הסיכון ללקות במחלות כרוניות. כך למשל גברים שנולדו בספטמבר היו בסיכון גבוה יותר לבעיות בבלוטת תריס, מאשר גברים שנולדו בחודשי החורף. ומה החודש "הכי בריא" להיוולד בו?

האם יש תרופות שאסור לקחת בהריון?

 

 

האסטרולוגיה לא הוכחה מדעית והסקפטים מגחכים על אלה המאמינים להורוסקופים, אבל עכשיו מגלה מחקר חדש שאולי בכל זאת יש משהו בטיימינג של הלידה שמשפיע גם על העתיד. חוקרים מספרד מצאו קשר בין החודש בו נולדתם, לבין הסיכון המוגבר למחלות. המחקר פורסם בכתב העת Medicina Clinica.

 

החוקרים מאוניברסיטת אליקנטה מיפו את חודשי השנה ואת הסיכון ללקות ב-27 מחלות כרוניות, כדי לבדוק האם קיים קשר ביניהם לטווח הארוך. הם הופתעו לגלות קשר משמעותי בחלק מהמחלות.

 

הקשר בין חודש הלידה למחלות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הקשר בין חודש הלידה למחלות(צילום: shutterstock)

 

הם בדקו קרוב ל-30 אלף איש ומצאו למשל, כי גברים שנולדו בחודש ספטמבר, נמצאו בסיכון גבוה כמעט פי 3 לסבול מבעיות בבלוטת התריס, לעומת אלה שנולדו בינואר.

 

כמו כן נמצא כי תינוקות שנולדו באוגוסט היו בסיכון כמעט כפול ללקות באסתמה, בהשוואה לתינוקות שנולדו בינואר או פברואר. או נשים שנולדו בחודש יולי, היו בסיכון גבוה ב-27 אחוז לסבול מיתר לחץ דם, ונמצאו גם בסיכון גבוה ב-40 אחוז לסבול מבריחת שתן.

 

החוקרים מצאו עוד שחלק מהחודשים היו דווקא טובים להיוולד בהם, לפחות מבחינה בריאותית: גברים שנולדו ביוני, היו בסיכון נמוך ב-34 אחוז לסבול מדיכאון, וב-22% פחות לסבול מכאבי גב תחתון.

 

נשים שנולדו ביוני היו בסיכון נמוך ב-33% ללקות במיגרנות ובסיכון נמוך ב-35% לחוות בעיות במחזור החודשי. באופן כללי, ספטמבר נמצא כחודש ה"בטוח" מכולם, כשהסיכון בו היה הנמוך ביותר ללקות בכל מחלה כרונית.

 

 ( ) ( )

 

חשיפה לגורמי סיכון למחלות

בשנת 2015 פורסם מחקר דומה על ידי מדעני אוניברסיטת קולומביה. החוקרים גילו כי אלה שנולדו במאי היו בסיכון הנמוך ביותר ללקות במחלות מאשר אלה שנולדו באוקטובר שנמצאו בסיכון הגבוה ביותר.

 

ארבע שנים קודם לכן, מומחים גילו כי חודש הלידה עשוי להשפיע על כל פרמטר בחיים, מאינטליגנציה ועד תוחלת החיים. חוקרי אוניברסיטת אוקספורד מצאו כי תינוקות שנולדו באביב היו בסיכון התחלואה הגבוה ביותר, כולל סיכון מוגבר ללקות באסתמה, אוטיזם ואפילו אלצהיימר בהמשך החיים.

 

מה גורם להבדלים בין חודשי הלידה השונים? החוקרים מאמינים שגורמים סביבתיים המשתנים לפי חודשי השנה, משפיעים על מערכת החיסון ומצבם הבריאותי של האם ותינוקה. כך למשל, ויטמין D, הידוע כמשפיע כמעט על כל פרמטר בגוף, מיוצר יותר בחודשים שטופי שמש מאשר בחודשי החורף, ומגן טוב יותר על האם ועוברה. הויטמין הזה שולט על אלפי גנים הקשורים גם להתפתחות ולבריאות.

 

מנגד, חיידקים ונגיפים שרמתם עולה בחודשי החורף בדרך כלל, עשויים גם הם להגביר את הסיכון ללקות במחלות שונות.

 

"יש לנו הוכחה משמעותית לקשר בין חודש הלידה לבין הסיכון למחלות כרוניות שונות", אמר הפרופ' חוזה אנטוניו קסאדה, ראש צוות החוקרים, "חודש הלידה עשוי להיות סמן לחשיפה לגורמי סיכון שונים, כמו חשיפה לקרינת השמש, ויטמין D, טמפרטורה, חשיפה לווירוסים ואלרגיות, כולם עלולים להשפיע דרמטית על התפתחות העובר והסיכון שלו לתחלואה".


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: hutterstock
הקשר בין העונה שנולדנו למחלות
צילום: hutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים