שתף קטע נבחר

שרנסקי נגד ביטול מתווה הכותל: "נגיע לכל פוליטיקאי"; שטרן: "נתניהו בוגד בעתיד העם"

יום לאחר הקפאת "מתווה הכותל" ביטלה הסוכנות היהודית ארוחה בהשתתפות רה"מ. יו"ר הסוכנות שרנסקי אמר לאולפן ynet כי "הממשלה מחלישה את הקשר בין המדינה לעם היהודי". ח"כ שטרן שפנה בעניין ליועמ"ש: "יש כאן אמירה ליהדות התפוצות - 'אתם לא מעניינים אותנו'"

 

 

יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי הביע הבוקר (יום ב') זעם בעקבות החלטת הממשלה לבטל את מתווה הכותל. "אנחנו לא מוכנים לקבל את זה שממשלת ישראל עושה צעדים שמחלישים את הקשר בין העם היהודי למדינת ישראל", אמר שרנסקי בראיון לאולפן ynet, והוסיף כי הסוכנות קיבלה את ההחלטה "בהפתעה גמורה".

 

הבוקר ביטל חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית ארוחה שתוכננה להתקיים הערב עם ראש הממשלה נתניהו. מנהיגים יהודים, בעיקר מארצות הברית, זעמו על ביטול המתווה והגדירו את המהלך של הממשלה כ"יריקה בפרצוף" והפרת התחייבות של ראש הממשלה.

 

נתניהו. שרנסקי: "ככה לבטל את הכל ברגע אחד?" (צילום: יונתן זינדל/פלאש90) (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נתניהו. שרנסקי: "ככה לבטל את הכל ברגע אחד?"(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

במקביל, ראשי התנועה הרפורמית בארץ ובעולם ביטלו פגישה שתוכננה בינם לבין נתניהו ליום ה'. "לא נוכל להמשיך בשגרת הפגישות כאילו כלום לא קרה", אמר ריק ג'ייקובס, נשיא התנועה הרפורמית בצפון אמריקה. "ביטול מתווה הכותל והעברת חוק הגיור הם שיאו של משבר חריף בין ממשלת ישראל ויהדות התפוצות. אנחנו מרגישים שעכשיו אין על מה לדבר עם ראש הממשלה".

 

"הייתה ישיבה לא פשוטה", סיפר שרנסקי. "התכנסנו מכל העולם כדי לחגוג 50 שנה לשחרור ירושלים והכותל ו-120 שנה לתנועה הציונית, ופתאום אנו נתקלים בהפתעה גמורה בהחלטות ממשלה שהולכות בניגוד לכל הרעיון של הרצל, בן גוריון וז'בוטינסקי, שלפיו מדינת ישראל היא בית לכל היהודים. הסמל שאיחד את כולנו מפלג אותנו? לא נסכים ולא נרשה לזה לקרות. נגיע לכל פוליטיקאי בישראל ונסביר לו את חומרת ההחלטות".

 

שרנסקי ושטרן. זועמים על החלטת הממשלה (צילום: גיל יונתן ) (צילום: גיל יונתן )
שרנסקי ושטרן. זועמים על החלטת הממשלה(צילום: גיל יונתן )

כשנשאל האם הוא מאוכזב מהתנהלותו של נתניהו, אמר יו"ר הסוכנות היהודית: "זה לא עניין של כעס ולא עניין אישי. אני חבר של ראש הממשלה למעלה מ-30 שנה וזה בא לידי ביטוי בשיתוף פעולה בדברים מאוד חשובים לעם היהודי".

 

"אני אישית נסער מאוד", הוסיף שרנסקי, ואמר כי מדובר ב"הבטחות, התחייבויות והסכמים שהיו בינינו במשך שנים". לדבריו, "זו הייתה יוזמה של ראש הממשלה שיהיה כותל אחד לעם אחד. ככה לבטל את כל זה ברגע אחד? אין ספק שזה מסעיר אותי, אבל זה לא עניין אישי".

 

באשר לצעדים הבאים של הסוכנות, אמר שרנסקי: "יהיו צעדים רבים ומידיים ב-48 השעות הקרובות, ניצור לובי מול שרי הממשלה. אנחנו בונים חזית רחבה של ישראלים ויהודים בעולם שלא מוכנים לפגוע בקשר בין חלקים גדולים של העם היהודי לבין מדינת ישראל".

 

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) שלח מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שבו דרש לבדוק את הליך ביטול מתווה הכותל בממשלה. "מדובר במאבק על דמותה של מדינת ישראל ועל הקשר עם יהדות התפוצות", אמר ח"כ שטרן לאולפן ynet והפנה אצבע מאשימה לעבר ראש הממשלה: "אני חושב שנתניהו בוגד בזהות היהודית של מדינת ישראל, אבל יותר מכל - בוגד בעתידו של העם היהודי".

 

"הדיון האמיתי הוא לא על הרחבה, אלא אם ביהדות יש מקום לרפורמים וקונסרטיבים - כן או לא", הבהיר ח"כ שטרן. "יש כאן אמירה ליהדות התפוצות - אתם לא מעניינים אותנו. שמה שמעניין הוא איך לשרוד פוליטית".

 

במכתב ששלח ח"כ שטרן ליועמ"ש נכתב כי "הסעיף אודות מתווה הכותל לא נכלל בסדר היום של ישיבת הממשלה ולא הופץ קודם לכן לשרי הממשלה. בשל כך לא התקבלו קודם הערות היועמ"ש, הנושא (השנוי במחלוקת) לא עבר דיון ציבורי טרם ההחלטה, ולא הייתה לשרי הממשלה יכולת להתכונן כראוי לדיון".

 

"אם לא די בכך", הוסיף ח"כ שטרן בפנייתו למנדלבליט, "בסדר היום של הישיבה הודעת בהערותייך לסדר היום החסר של ישיבת הממשלה, כי תעדר מהישיבה".

 

פרופסור גור אלרועי, דיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה, קרא הבוקר לראשי התנועה ליהדות מתקדמת להקפיא את התרומות לישראל ולהפעיל לחץ על המפלגות הישראלית להבטיח פלורליזם דתי.

 

בפוסט באנגלית שפרסם בדף הפייסבוק שלו, כתב: "ממשלת ישראל נכנעה ללחצים של המפלגות החרדיות והחליטה להקפיא את מתווה הכותל ולהשאיר את הסוגיה של הגיור בידיים חרדיות. ההצהרות של השרים דרעי וליצמן נגד התנועה ליהדות מתקדמת הן לא ייאמנו ואין להן מקום בשיח הציבורי בישראל או בחו"ל". הוא קרא לראשי התנועה ליהדות מתקדמת לפעול נגד המהלך של הממשלה והוסיף: "לחץ ציבורי לא יכול עוד לעזור. הראיונות בתקשורת ובמדיה החברתית הם חסרי ערך. הגיע הזמן לעבור מהגנה להתקפה, לא עוד".

 

גורמים בקואליציה: "מדובר במחטף, אף אחד לא ידע שהנושא עולה"

במקביל, שרים בממשלה הגדירו את הטיפול במתווה הכותל כ"מחטף". גורם בכיר בקואליציה אמר ל-ynet: "ראש הממשלה פשוט מגלגל באופן מודע את תפוח האדמה הלוהט הזה למנדלבליט. ברור שמנדלבליט לא יוכל להישאר אדיש למחטף שנעשה והתוצאה תהיה שהמתווה הזה יתקיים״.

 

שר בכיר אמר כי הנושא כלל לא עלה לסדר היום ורוב השרים כלל לא היו מודעים לו. "דיון כזה על הדרך? חלק מהשרים כבר הספיקו לצאת מבלי לדעת שהנושא אפילו עולה וזה בעייתי".

 

חברי קואליציה נוספים טענו כי היעדר דיון מקיף בסוגיה היא דבר שאינו מקובל: "אף אחד לא ידע שהנושא עולה. לקחו סוגיה נפיצה ומורכבת וטיפלו בה בצורה כל כך לא ראויה. זה מקומם והתוצאה תהיה שהמתווה הזה עוד יחזור ויתקיים. מדובר במתווה שאפשר לחיות איתו ואם השרים היו יודעים שהוא עולה, גם היו משמיעים את זה".

 

מתווה הכותל אושר בממשלה כבר בתחילת 2016, אבל בלחץ המפלגות החרדיות הוא לא יושם עד היום. במסגרת הפשרה ההיסטורית שהושגה אז בין הזרמים הליברליים משמאל לדתיים השמרניים ומימינם הוחלט על הקמת רחבה פלורליסטית בכותל המערבי, שבה יובטח חופש דת מלא לכל אדם ותתאפשר תפילה שוויונית בהשתתפות פעילה של גברים ונשים.

 

ראש הממשלה היסס עד כה לבטל את המתווה, כדי שלא להיקלע לעימות עם יהדות התפוצות, שברובה היא ליברלית ותומכת בחופש דת. תומכי המתווה הזהירו בעבר כי הדבר יביא למשבר חסר תקדים מול הארגונים היהודיים בעולם (ובעיקר בצפון אמריקה), שעלולים לנטוש את ישראל בזירה המדינית ולהפסיק לפעול למענה. הפלונטר של נתניהו גרם לכך שהחלטת הממשלה הייתה בתוקף, אבל לא יושמה כבר שנה וחצי.

 

 

את הכותל המערבי מנהל מאז שחרורו בשנת 1967 רב הכותל והמקומות הקודשים, וכך קבוע בחוק. מדובר אמנם באתר ממלכתי, אבל בגלל האופי הדתי שלו ושליטת הרבנים עליו, המקום אימץ עם השנים מנהגים שמרניים, כמו בבית כנסת אורתודוכסי: יש בו הפרדה מוחלטת בין המינים ברחבת התפילה ולנשים אסור לקיים מצוות שמזוהות כ"גבריות", כמו הנחת תפילין והתעטפות בטלית.

 

אתמול קיבל נתניהו את עמדת החרדים על שמירת הסטטוס-קוו הקיים ברחבה. ראשי המפלגות החרדיות דרשו מתחילת הדרך את ביטול המתווה, והסכימו כעת להקפאתו כדי לא לאפשר מצב שבו אין החלטת ממשלה בנושא, מה שייתן פתח לבג"ץ להכריע. השרים יובל שטייניץ ואביגדור ליברמן היו היחידים שהצביעו נגד הקפאת המתווה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יונתן
נתן שרנסקי וח"כ אלעזר שטרן
צילום: גיל יונתן
מומלצים