שתף קטע נבחר

הישראלים בעד טראמפ, שאר העולם מתגעגע לאובמה

בסקר עולמי של מכון Pew מקבל טראמפ אחוז תמיכה קטן של 22% - פחות פופולרי מפוטין - ומתואר כיהיר ומסוכן. מעמד הבית הלבן צונח באירופה ורק בשתי מדינות סומכים על טראמפ יותר מעל אובמה: ישראל ורוסיה

סקר של מכון Pew שנערך ברחבי העולם מראה אמון קלוש ביכולת של דונלד טראמפ לקבל את ההחלטות הנכונות בזירה הבינלאומית. רוב משתתפי הסקר רואים בנשיא ארה"ב מנהיג יהיר ומסוכן, ומתנגדים למדיניות החוץ שלו ולכמה מעמדותיו המרכזיות - כולל "צו המוסלמים". 37 מדינות השתתפו בסקר, ורק בשתיים מהן השיג טראמפ ציון גבוה מקודמו ברק אובמה: ישראל ורוסיה.

 

הסקר השנתי של מכון Pew נערך מאז 2002, אז היה ג'ורג' בוש הנשיא האמריקני. התוצאות מבוססות על שיחות עם 40,447 נשאלים ב-37 מדינות ברחבי העולם בסקר שנערך בין 16 בפברואר ל-8 במאי. התוצאות מראות של-74% יש אמון קטן במנהיג העולם החופשי, או אין אמון כלל. לשם השוואה בשנים האחרונות של ברק אובמה בתפקיד הנשיא הוא קיבל 64%.

 

 

טראמפ בכותל המערבי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
טראמפ בכותל המערבי(צילום: רויטרס)
 

בסקר השנה מקבל טראמפ תמיכה של 22%. את הציון הגבוה ביותר הוא מקבל בפיליפינים, שם סומכים עליו 69% מהאזרחים. מדינות נוספות שבהן טראמפ מקבל את תמיכת רוב הציבור הן וייטנאם וניגריה עם 58%, ואחריהן ישראל (56%) ורוסיה (53%).

 

היחס האוהד של טראמפ לישראל לעומת המשבר ביחסים בממשל אובמה מתבטא בעלייה של 7% - בסוף כהונתו זכה אובמה ל-49% בישראל. ברוסיה הפער באמון בנשיא האמריקני עצום. רק 11% מהרוסים הביעו אמון באובמה בסוף כהונתו.

הפגישה הראשונה בין אובמה לטראמפ בבית הלבן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הפגישה הראשונה בין אובמה לטראמפ בבית הלבן(צילום: רויטרס)
 

מנגד מתבטא המשבר במעמד הבית הלבן בעולם בעיקר ביחסים עם בעלות ברית מרכזיות באירופה. ל-86% מהגרמנים הייתה אמונה באובמה. רק ל-11% יש אמון בטראמפ. שתי המדינות שבהן קיבל טראמפ את הציון הנמוך ביותר הן מכסיקו עם 5% וספרד עם 7%. הפערים הגדולים ביותר בתמיכה הן בשבדיה (10% לטראמפ לעומת 93% לאובמה) והולנד (17% ו-92%).

 

ב-2003, אחרי הפלישה האמריקנית לעיראק, צנחה התמיכה בעולם בג'ורג' בוש ובחלק מהמדינות מעמדו נשאר בשפל עד שסיים את כהונתו. מבין 26 מדינות שהשתתפו בסקר רק 27% סמכו עליו שינהיג בהצלחה את מדיניות החוץ האמריקנית. ב-2009 חזר האמון העולמי בבית הלבן עם כניסת ברק אובמה לתפקיד. 

טראמפ ומרקל בוועידת G7 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
טראמפ ומרקל בוועידת G7(צילום: gettyimages)

בהמשך כהונתו ירדה התמיכה באובמה בעקבות עלייה בתקיפות מל"טים ופרשת הריגול של הסוכנות לביטחון לאומי. בכל זאת הוא קיבל בסוף כהונתו תמיכה של 64% ב-37 המדינות שהשתתפו בסקר.

 

רק ארבע מדינות בעד צו המוסלמים

בסקר הביעו הנשאלים התנגדות לאג'נדה של טראמפ בכמה נושאים. 76% מתנגדים להקמת חומה בגבול מכסיקו, ויותר מ-70% התנגדו להחלטה של טראמפ להוציא את ארה"ב מהסכמי סחר בינלאומיים ומההסכם האקלים שנחתם בפריז (למרות שהסקר נערך לפני הודעת הפרישה של טראמפ).

 

יותר מ-60% הביעו התנגדות ל"צו המוסלמים" שאוסר זמנית על כניסת אזרחים מכמה מדינות מוסלמיות לארה"ב משיקולי לוחמה בטרור. ההתנגדות מן הסתם הייתה גבוהה בעולם המוסלמי, ורק בארבע מדינות קיבלה ההחלטה רוב: ישראל, רוסיה, הונגריה ופולין.

 

55% ממשתפי הסקר רואים בטראמפ מנהיג חזק. נתונים מעודדים פחות: 75% חושבים שהוא יהיר, 55% טוענים שאינו סובלני ולדעת 62% מדובר בנשיא מסוכן. עם 22% אחוזי תמיכה טראמפ פחות אהוד מעוד שלושה מנהיגי מעצמות ששמם עלה בסקר: קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (42%), נשיא סין שי ג'ינפינג (28%) וגם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (27%).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
רוב הנשאלים: מנהיג חזק, אבל יהיר"
צילום: AP
מומלצים