שתף קטע נבחר

עמיר פלג

לחרפת מדינת ישראל / "פלג בחמישי"

יורם אייל, שהורשע בגרימת מוות ברשלנות באסון גשר המכביה, מכהן בצמרת "מכבי" ומשתתף בטקסים. וגם: קלינגר מתכתב, וגרשון מתרחב

החפיפניק

מכבי - עסקנות באש ובמים

לפני כחודש וחצי נערך בווינגייט טקס הפתיחה של "אולימפיאדת הילדים". למרכז הבמה נקרא יו"ר מכבי ישראל, יורם אייל, שהכריז: "זכיתם להיות האירוע הפותח לאירועי המכביה". ספק רב אם הספורטאים הצעירים - שנולדו אחרי אסון הגשר ב־1997, וגם אחרי הרשעתו של אייל בגרימת מוות ברשלנות בשנת 2000 - הכירו את האיש ופועלו.

 

אייל היה יו"ר הוועדה המארגנת של המכביה ה־15, שבטקס פתיחתה קופחו חייהם של ארבעה חברי המשלחת האוסטרלית ועשרות נפצעו, עקב קריסת הגשר הארעי מעל הירקון המזוהם. "חשבת להתפטר?" הוא נשאל למחרת ב"ידיעות אחרונות", וענה: "להתפטר? למה?"

 

ארבעה אוסטרלים נהרגו, הוא קודם (איור: אופיר בגון) (איור: אופיר בגון)
ארבעה אוסטרלים נהרגו, הוא קודם(איור: אופיר בגון)

 

התשובה הרשמית הגיעה כעבור שלוש שנים. בית משפט השלום בת"א הרשיע אותו בגרימת מוות ברשלנות ובגרימת חבלה ברשלנות, וגזר עליו שישה חודשי מאסר בפועל שהומרו בעבודות שירות. "הנאשם קבע לוח זמנים בלתי ריאלי לבניית הגשר, פחות משבועיים ימים, והסתלק מכל מחויבות שהייתה לו כמי שעמד בראש גוף ציבורי גדול", נאמר בהכרעת הדין. "מזמין המחליט לפעול ללא ייעוץ ופיקוח הנדסי, נוטל על עצמו את מלוא האחריות לפיקוח. כל שעשה הנאשם הוא לעלות על הגשר, לקפוץ עליו ולנענעו קלות; כך, כפי הנראה, השתכנע כי הגשר יציב ואיתן".

 

אייל עירער למחוזי, כמו ארבעת המורשעים האחרים בפרשה, אך עתירתם נדחתה. "בכל מקום בו תונח האצבע בתיק זה היא תיתקל ברשלנות, בשיטת ה'סמוך' וה'יהיה בסדר'", קבעו השופטים. ובמכבי באמת יש על מי לסמוך. ב־2004 כבר נבחר הרשלן המורשע לנציג התנועה בוועד האולימפי.

 

 

"בושה למדינת ישראל", הגיב אז קולין אלתרמן, שבתו סאשה נפצעה קשה באסון. "זה כמו לתת לשודד לשמור על הבנק", כתב יו"ר הקהילה היהודית באוסטרליה, ד"ר רון ווייזר. רק בעקבות הלחץ הציבורי נפל האסימון לחפיפניק מהירקון והוא התפטר. אבל יש מכבי - יש חברים. ב־2013 בחרו בו הסחבקים מהתנועה לתפקיד הרם ביותר - יו"ר מכבי ישראל - ושהאוסטרלים יקפצו.

 

אייל היה היחיד מקרב אנשי "מכבי" שנמצא אחראי לאסון, אבל האטימות, מתברר, טבועה בתנועה. נשיא "מכבי עולמי" רונלד בקלרז נאלץ להתפטר רק לאחר שוועדת החקירה הפרלמנטרית מתחה ביקורת קשה על ההתנהלות מול הפצועים ומשפחות הקורבנות, והצביעה על "שגיאות קשות שהעמיקו את הקרע עם הקהילה באוסטרליה". היום בקלרז חי בארה"ב ומכהן כיו"ר מועצת המנהלים של כפר המכביה. אמיר פלד, נציג התנועה שאמר לוועדה כי אין סיבה שהנשיא יתפטר, הוא יו"ר המכביה הנוכחית. איתמר הרמן, ממארגני המכביה ההיא, משמש כסגן יו"ר "מכבי עולמי".

 

 

ועדת החקירה התייחסה גם לחוסר הרגישות בתשלום הפיצויים לאוסטרלים, ואייל טיברגר, שמכהן בהנהלת "מכבי עולמי" כבר 26 שנה, הודה כי "נעשתה טעות והיא תוקנה". אבל זה כשצריך לשלם. כשאפשר להוציא כסף מיהודים אוסטרלים, אמריקאים או דרום־אפריקאים, ב"מכבי" לא טועים. שלשום ערכו מאות חברי המשלחת האוסטרלית טקס התייחדות עם הקורבנות ליד האנדרטה בר"ג. מטה המכביה, שמעדכן את התקשורת בכל פרט בהפקה, לא עשה זאת הפעם. כאילו מדובר בעניין אוקיאני פנימי. יו"ר מכבי ישראל, ההוא שחסך כסף בבניית הגשר, נעדר מהאירוע.

 

האם צריך בכלל מכביה היום? נשאל יורם אייל למחרת האסון ביולי 1997. "צריך לשאול את הספורטאים", הוא השיב. "הם באו ושילמו, זו הבמה שלהם". ברור, את אלה ששילמו בחייהם כבר אי אפשר לשאול.

 

 

החוצפן

קלינגר כותב פוסט לאוהדים

"אני מבקש לעדכן אתכם ישירות ולא דרך התקשורת שהקבוצה נבנית בצורה שקולה ועניינית בכל עמדה ועמדה תוך בחינת שחקנים לעומק... המטרה שלי להשאיר מקום ראוי לצעירים שלנו... העובדה שהחתמנו את רן קדוש נותנת לי שקט למצוא שוער מעולה... נתחזק בעוד שחקן הגנה זר וחלוץ/כנף זר שיתאימו לנו מקצועית ואישיותית. שבת שלום, ניר קלינגר".

 

כך הגיב מאמן הפועל חיפה בעקבות ידיעה באחד האתרים שלפיה הוא נופש באחד האתרים בדרום־אמריקה ובניית הסגל קצת תקועה. הפוסט של המנג'ר לשעבר שהורד בדרגה פורסם בפייסבוק של המועדון. למה המאמן באמריקה הלטינית מתכתב עם אוהדים, כשרוב קבוצות הליגה כבר חזרו להתאמן? גם לכם יש תחושה של זריית חו"ל בעיניים? ואולי הוא הוזמן לחתונה של מסי?

 

נופש ובונה קבוצה (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
נופש ובונה קבוצה(צילום: אביהו שפירא)

 

אבל בואו נתמקד במסרים. חוץ מהזובור לקדוש (שבזכותו אפשר לחפש שוער מעולה), קלינגר מבטיח להשאיר מקום לצעירים (למרות שהנוער שלו ירד ליגה), וזאת סיבה מצוינת להיזכר בשתי הקבוצות האחרונות שבנה.

 

וכה אמר קלינגר ביולי 2013, באימון הבכורה באשדוד: "אני מרוצה מסגל השחקנים... עשינו יחד עם ג'קי בן־זקן ורפי נידם עבודה מאוד קשה כדי לשים יד על השחקנים שהם לא בהכרח הכי יקרים, אבל במבנה האישיות ובאופי מתאימים לקבוצה... לא סוד שהמועדון הזה צריך תואר... יש פה נוער מאוד מוכשר".

 

והנה מה שאמר האדריכל לפני שנה, באימון הבכורה של מכבי שעריים: "את הבנייה הראשונית עשיתי עם קובי רפואה וכמובן עם אלדד פרי. הוחתמו שחקנים על בסיס אנושי ומה שנשאר לירון הוכנבוים זה לחזק את החלק הקדמי. אנחנו נעשה את זה ביחד. הקבוצה נבנתה בצורה מקצועית והוצערה משמעותית. כל חוזה נחתם אחרי מו"מ קשה. המטרה להיות בחלק העליון של הטבלה". המוטיבים, אם כך, חוזרים על עצמם. בחירת שחקנים אנליטית, דגש על הפן האישיותי, קידום צעירים, מטרות נשגבות. ואיך זה נגמר בסוף, כולם יורדים.

 

החזירות

שערוריית פיני, פרק חדש

ברוכים הבאים לסדרת החלטורו־ריאליטי - "שערוריית פיני גרשון". תקציר הפרקים הקודמים: כשנבחרת העתודה התכוננה באיסלנד לאליפות אירופה, המנהל המקצועי של נבחרות ישראל, שמקבל מאיגוד הכדורסל כ־60 אלף שקל בחודש, בירבר בעוד תוכנית טלוויזיה. במקביל, הוא סיכם כיועץ מקצועי בהפועל חבל מודיעין, שמנכ"לית המתנ"סים שלה התביישה לגלות כמה משלמים לו, מכספי ציבור. בד בבד, פיני התמנון הצטלם לקליפ לכבוד קייטנת הכדורסל שלו ברמת־אביב.

 

גרשון. מולטי טאסקינג (איור: אופיר בגון) (איור: אופיר בגון)
גרשון. מולטי טאסקינג(איור: אופיר בגון)

 

ובפרק היום: "וונדר־גרשון ברמת־גן". הוא מצא עוד ג'וב! בהודעה שפירסמה שלשום העירייה נמסר כי פיני מונה ליועץ מקצועי של קבוצות הילדים והנוער בקבוצה העירונית, ויעסוק בבחירת מאמנים, בניית תוכנית אימונים ואיתור כישרונות. מכיוון שזה נשמע כמו פול־טיים ג'וב, ביקשתי לברר האם הרכש החדש התחייב למספר ימים או שעות וכמה משלמים לו, אך מדובר עיריית ר"ג נמסר: "עלות שכרו של גרשון תשולם במסגרת ההסכם ע"י איגוד מכבי ותורם פרטי, אין לי את הנתונים שביקשת". כמה מפתיע.

 

את איגוד הכדורסל שאלתי אמש: האם בחוזה של גרשון יש מגבלה כלשהי לגבי עיסוקים נוספים? אבל בינתיים אין תשובה. לא נורא, בשבוע הבא המולטי־חאפר יסגור אולי כמנהל מקצועי במועצה מקומית חדשה, ואז אשאל אותם שוב.

 

הפלייליסט

גימיקים זולים ליורובאסקט יקר

גם אתמול לא ניתן היה להשיג כרטיס למשחק אחד של נבחרת ישראל ביורובאסקט. איגוד הכדורסל עדיין מציע רק חבילות יקרות (אולי בשביל שיהיה מאיפה לשלם לגרשון), אבל מוכר לציבור גימיקים זולים.

 

יורובאסקט 2017. עובדים עליכם בעיניים (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
יורובאסקט 2017. עובדים עליכם בעיניים(צילום: עוז מועלם)

 

השבוע פנה גל מקל אל העם וקרא לו לבחור שיר אחד מפלייליסט של שישה, שלצליליו תעלה נבחרתנו לפרקט. כן, פעם היה די בביצועים של כוכבי הנבחרת כדי לגרות את הקהל, אבל מה עושים כשאלה נתנו עונה גרועה? הופכים אותם לפרזנטורים, המבקשים מגולשי מאקו להצביע. רק חבל שבמקרה של מקל לא הוסיפו כתובית: "המציג אינו פוגע".

 

מבין השירים שהוצעו, יסלחו לי עומר אדם, משינה ומתיסיהו, אני בחרתי ב"זה הזמן להתעורר" של הדג נחש. בעיקר בגלל השורה: "הם משתמשים בתשקורת כדי לביית ולתכנת / להחדיר לנו ת'שקר שנאמין שזה אמת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איגוד הכדורסל
פיני גרשון
צילום: איגוד הכדורסל
מומלצים