שתף קטע נבחר

למען הבריאות: כשנוער ומבוגרים מפתחים יחד

תלמידי מגמת הרובוטיקה מחיפה נפגשו בכנסת עם בני הגיל השלישי ועבדו יחד בפיתוח מוצרים שיעזרו בהתמודדות עם דמנציה, נפילות, בדידות, נטילת תרופות ועוד. "אומרים שהנוער של היום הוא דור עצלן", אומרת אנה אופיר בת ה-75 שלקחה חלק במפגש "זה לא נכון, הם חכמים מאוד ואכפת להם מהבעיות שלנו". המוצרים הסופיים שגובשו במפגש יבחנו על ידי קרן ההשקעות לחדשנות טכנולוגית לבני הגיל השלישי VENTURES

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

  

לכבוד יום האזרח הוותיק בכנסת התקיימה פעילות טכנולוגית משותפת (האקתון) של בני הגיל השלישי עם תלמידי מגמת הרובוטיקה של בית הספר הריאלי בחיפה, זוכי פרס ''חביב הקהל'' בתחרות הרובוטיקה הבינלאומית First בארצות הברית.

 

במסגרת ההאקתון קבוצות מעורבות של אזרחים ותיקים, בני נוער, מדריכים מהעולם העסקי והאקדמי וחברי כנסת עבדו יחד במטרה לפתח פתרונות טכנולוגים העונים על אחד מאתגרי החיים של האוכלוסייה הוותיקה כגון תרגול קוגניטיבי והתמודדות עם דמנציה, פעילות יומיומית והתנהלות בטוחה בבית, פעילות חברתית וקהילתית, ניידות ופעילות גופנית והתמודדות עם מחלות כרוניות.

 

בסוף הפעילות הקבוצות הציגו תיק מוצר מקצועי בוועדת המדע והטכנולוגיה אליו הוזמנו מובילי קובעי המדיניות בתחום הגיל השלישי. את האירוע יזמו במשותף רשת מגדלי הים התיכון VENTURES שהשיקה קרן ההשקעות לחדשנות טכנולוגית לגיל השלישי והיו"רים השותפים של שדולת הגימלאים - ח"כ ד"ר נחמן שי שהגיע לברך על הפעילות החשובה ועל המפגש הראשון מסוגו שנערך בכנסת, ח"כ איציק שמולי, מהמחנה הציוני וח"כ טלי פלסקוב מסיעת כולנו.

 

עוד במדור 60 פלוס:

 איך להפוך את ההליכה בחיק הטבע לאימון של ממש

 "הזקנה לא קשורה בגיל" - המודל לחיים בריאים

מחקר: כמה שנים תרוויחו אם תבלו עם הנכדים

 

 

התלמידים מסבירים לאליעזר ברגן איך המתקן לשיווי משקל עובד (צילום: אודי גורן) (צילום: אודי גורן)
התלמידים מסבירים לאליעזר ברגן איך המתקן לשיווי משקל עובד(צילום: אודי גורן)

מופתעים מהדור הצעיר

"היה יום פורה מאוד", סיפר יגאל ברגמן בן ה-75 מגני תקווה שעבד עם צוות תלמידים צעיר על מתקן שיעזור למבוגרים שמעדו. "האינטראקציה בין הבוגרים לצעירים הייתה נהדרת, ומסתבר שהם יודעים הרבה דברים שאנחנו לא יודעים, אבל מאתנו הם למדו על הבעיות שיש לאנשים מבוגרים ואכן מצאנו פתרון לבעיה שצצה ואנחנו מקווים שייצא מזה באמת מתקן קיים שיסייע לאנשים".

 

"נהנו מאוד בחברת הילדים הצעירים שהיו חכמים במידה מרובה ודיברנו על תנועתיות ביום יום, הספורט שעוזר וכל הדברים שנהיים קשים בגיל מבוגר". הוסיפה שרה ברגמן, בת ה-74 שעבדה גם היא בצוות המתכנן. "הילדים חשבו על מתקן לשיווי משקל שיעזור למבוגרים שמועדים ונופלים, הם אפילו דימו לנו את המכשיר ונצמדו לקיר כדי להראות את האיזון שיהיה למתקן". היא הוסיפה בהנאה.

 

 

"בחרנו לעבוד על שעון חכם שעושה ניטור לתרופות". אליעזר אופיר  (צילום: אודי גורן) (צילום: אודי גורן)
"בחרנו לעבוד על שעון חכם שעושה ניטור לתרופות". אליעזר אופיר (צילום: אודי גורן)

שעון ששולט בתרופות

"היה מעניין מאוד, אנחנו עבדנו על פתרונות לגיל המבוגר והופתעתי מאוד לטובה שהנוער מכיר את הנושא והקשיים של המבוגרים". סיפר אליעזר אופיר מגני תקוה. 

 

"המוצר שנבחר בסוף היה שילוב של שעון חכם שעושה ניטור לגוף האדם ומסוגל לנווט את התרופות שהוא מקבל שלא יהיו בעיות במינונים".

 

"ילדים חכמים מאוד". אנה אופיר עם הצוות שלה בכנסת (צילום: אודי גורן) (צילום: אודי גורן)
"ילדים חכמים מאוד". אנה אופיר עם הצוות שלה בכנסת(צילום: אודי גורן)
 

משחקים שיאבחנו דמנציה

"אנחנו עסקנו בנושא גילוי מוקדם של הדמנציה, נושא שמאוד מטריד את הגילאים שלשנו". אנה אופיר ממגדלי הים התיכון בגני תקוה. 

 

"זאת הייתה הפתעה לטובה מבחינת הילדים כי מדברים עליהם כדור עצלן, דור של טלפון שלא עושה וזה היה בדיוק ההפך, אכפת להם, הם חכמים מאוד ובעלי עם ידע עצום. הרעיון שלנו היה לערוך שאלון שכולל משחקים ושאלות ממוחשבות למשפחה ולחולה עצמו וכך להבין האם מדובר בדמנציה או לא".

 

משקעים בפתרונות טכנולוגים למבוגרים

"אנחנו גאים להיות הראשונים שנכנסים להשקעה בתחום החשוב הזה",אמר דורון ארנון, מנכ"ל רשת מגדלי הים התיכון. " אנחנו מקווים שהכניסה שלנו לתחום תעודד מיזמים ופיתוחים נוספים לאוכלוסיית הגיל השלישי בדומה לעולם". 

 

"עם העלייה בתוחלת החיים ובאיכות החיים, הטכנולוגיה הופכת יותר ויותר רלוונטית לבני הגיל השלישי כמו לכל גיל אחר. זהו קודם כל מהלך חברתי שאנחנו מקווים שיביא לפיתוח התעשייה ולחדשנות ומיזמים שנוכל לשלב בעתיד גם בבתי הרשת".

 

"בתקופה האחרונה אנו עדים לתחילתו של שינוי תפיסתי בנוגע להתייחסות הרשות המחוקקת, עולם היזמות וקרנות ההשקעה כלפי האתגרים החברתיים - כלכליים שמציבה לנו מגמת הזדקנות האוכלוסייה". הוסיפו ד"ר יעל בנבנישתי ומר דב שוגרמן , מנכל"ים משותפים בקרן ההשקעות החדשה של מגדלי הים התיכון Ventures. 

 

"הצורך מחד להמשיך ולספק מערך שירותים כולל, מותאם ומגוון עבור אוכלוסייה הולכת וגדלה ומאידך לשמור על מסגרת כלכלית, מביאים להכרה בהכרחיות שבפיתוח שירותים ומוצרים מבוססי טכנולוגיה אשר יאפשרו שימור ושיפור איכות החיים של אוכלוסייה זו".

 

הקרן תשקיע בסטארטאפים המפתחים פתרונות לשיפור איכות חייהם של בני הגיל השלישי בכלל תחומי החיים, בריאות, תרבות ופנאי, בדידות וכדומה. החברות בהן תשקיע הקרן ייזכו לליווי צמוד ותמיכה אסטרטגית בכל שלבי הפיתוח, הכרת עולם התוכן ועד שיווק המוצרים.  

 

 

המבוגרים מופתעים מבני הנוער שלא תואמים את התדמית הציבורית אולם מה בני הגיל השלישי חושבים שהציבור חושב עליהם? צפו בכתבה שבדקה שאלה זאת בקרב קבוצה של מבוגרים באנגליה:  

 

 

 

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: אודי גורן
עובדים יחד על פתרון טכנולוגי לגיל השלישי
צילום: אודי גורן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים