שתף קטע נבחר

צילום: אוהד צויגנברג

משרונה ועד הר הבית: "קרלו" - הרובה של המחבלים

שני רובי קרל גוסטב נמצאו על גופות המחבלים מאום אל פחם שביצעו את הפיגוע בהר הבית. במערכת הביטחון תפסו בשנה שעברה 106 רובים כאלו, חלקם מייצור מחרטות מקומיות. מחירו של כל רובה האמיר מ-1,500 שקלים ל-10,000

 

רובה קרל גוסטב, אחד מהשניים שנמצאו על גופות המחבלים בהר הבית  ()
רובה קרל גוסטב, אחד מהשניים שנמצאו על גופות המחבלים בהר הבית

 

על-פי הודעת המשטרה, שני רובי קרל גוסטב נמצאו על גופות המחבלים שרצחו שני שוטרים הבוקר (יום ו') במתחם הר הבית בירושלים. בשב"כ חוקרים כיצד השיגו המחבלים את הרובים וואקדח. רובה ה"קרלו" הקטן, שבעבר זלזלו בו במערכת הביטחון, הפך לנשק החם העיקרי בפיגועי הירי בשנתיים האחרונות.

רובה "קרלו" ששימש את המחבלים בפיגוע שבו נרצחה הדס מלכא ז"ל בשער שכם  ()
רובה "קרלו" ששימש את המחבלים בפיגוע שבו נרצחה הדס מלכא ז"ל בשער שכם

הרובה הזה שימש גם בפיגוע בשרונה בתל אביב ()
הרובה הזה שימש גם בפיגוע בשרונה בתל אביב

 

ברוב הפעמים התברר שהוא יוּצר במחרטות פיראטיות, בעיקר בכפרים ובערים פלסטיניות בגדה. הוא סובל מאי דיוק או ממעצורים, אך הצליח לגרום לתוצאות קטלניות בפיגועים שבהם נרצחו לוחמות מג"ב הדס מלכא והדר כהן, בפיגוע בשרונה בתל אביב בשנה שעברה ובפיגוע הבוקר בהר הבית.

 

 

בצה"ל פשטו בשנה האחרונה על עשרות בתי מלאכה ביהודה ושומרון שבהם מייצרים כלי נשק מאולתרים מסוג זה, כלי נשק שהורכבו בהשראת התת-מקלע השבדי קרל גוסטב. למרות שמאות רובים כאלו הוחרמו בשנים האחרונות (106 בשנה שעברה) והמחרטות הושמדו, בשטח מסתובבים עדיין מאות רובים בקרב גוגרמי טרור וגורמים פליליים. מתחילת השנה אותרו 33 מחרטות ו-199 כלי נשק, מתוכם 39 מסוג קרל גוסטב, שבאמצעותו ביצעו המחבלים את הפיגוע הבוקר.

 

הפעילות המתמשכת של צה"ל ושב"כ נגד יצרני הקרלו הובילה לנסיקת מחירו בחודשים האחרונים. כך למשל, בגזרת חברון, רובה קרלו שנמכר עד לפני שנה ב-1,500 שקלים ליחידה, עולה כיום 10,000 שקלים. רובי אם-16 או קלצ'ניקוב תקניים היה ניתן לרכוש ביהודה ושומרון עד לפני שנה-שנתיים תמורת 10,000-5,000 שקלים. מחירם זינק ל-50,000 שקלים לרובה. בצה"ל, בשב"כ ובמשטרה מחפשים את המקור שממנו הגיעו הרובים למחבלים, ועדיין לא ברור אם השיגו את הרובים מראש או שאלו חיכו להם סמוך למקום הפיגוע.

 

לשלושת המחבלים מאום אל-פחם אין רקע ביטחוני קודם והם פעלו ככל הנראה כחוליה מקומית במתווה של המפגע הבודד. בין היתר ייבדק כיצד הושפעו השלושה מתכני הסתה נגד ישראל, כיצד התארגנו ובחרו בכוונה את המיקום הרגיש בהר הבית שעלול להבעיר אש בישראל ואף מחוץ לגבולותיה. בשלוש השנים האחרונות הוחרף המאמץ של מערכת הביטחון נגד העמותות האיסאלמיות הפועלות בהר הבית. חלקן, כמו המוראביטון והמוראביטאת (של הנשים), הוצאו אל מחוץ לחוק, בדומה לפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, שמעוז התמיכה בה הוא באום אל-פחם. הסיבה לצעדים הללו הייתה הסתה מוגברת לטרור נגד ישראלים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים