שתף קטע נבחר

הניתוח שהחזיר את הראייה לתינוק מחדרה שטולטל

מדינה שלמה עקבה אחר סיפורו של התינוק מחדרה, שהיה חשש כי איבד את ראייתו לאחר שטולטל, על פי החשד, על ידי הוריו. כעת מתברר כי לסיפור הזה יש פתח קטן לתקווה: ניתוח שעבר בן השמונה חודשים באיכילוב החזיר לו את מאור עיניו

אחרי שהתגלה כי הוא סובל מדימומים ברשתיות עיניו, לכאורה מפני שהוריו טלטלו אותו בחוזקה, החליטו הרופאים להילחם בכל הכוח — ולנסות להציל את ראייתו של התינוק בניתוח מורכב. התוצאה: הניתוח הצליח, הוא אוכל היטב ומתקשר עם הסובבים אותו. מנהלת מחלקת הילדים: "התינוק מקסים, זו הקלה עצומה לכולנו".

  

התינוק הובא לפני כשלושה שבועות לבית־החולים הלל יפה על ידי הוריו כשהוא מחוסר הכרה וסובל מנזק מוחי ומחבלות קשות. משם הועבר לבית־החולים לילדים "דנה", השייך לאיכילוב, בתל־אביב. בבדיקות שנערכו לו התברר כי הוא סובל מדימומים במוח, והיה חשש לראייתו, על פי החשד בשל פעולת טלטול קשה שעבר.

 

"הוא הגיע אלינו במצב קשה מאוד", מספרת פרופ' רונית לובצקי, מנהלת מחלקת הילדים. "הכרתו הייתה מעורפלת, היה לו מבט מקובע, של ילד עיוור. הוא שכב קפוא, לא יצר קשר עין, לא עקב אחר הנעשה סביבו ולא התנועע".

 

האב החשוד בהתעללות בתינוק (צילום: זהר שחר) (צילום: זהר שחר)
האב החשוד בהתעללות בתינוק(צילום: זהר שחר)

 

"בלי הניתוח התינוק היה מתעוור לצמיתות"

לאחר שהתגלה כי הוא סובל מדימומים גדולים ברשתיות עיניו, החליטו הרופאים לנתח אותו בניתוח נדיר ומורכב, בתקווה להציל את ראייתו. למבצע גויס מומחה הרשתית הבכיר של איכילוב, פרופ' עדיאל ברק, מנהל יחידת רשתית וזגוגית. בשל מידת הסיכון הרבה הוחלט לנתח תחילה את אחת העיניים.

  

"מבדיקות שערכנו התברר כי בעין אחת התינוק לא רואה בכלל, ובעין השנייה הוא רואה מעט", אומר פרופ' ברק. "מבחינה קלינית, היו לו דימומים בשתי העיניים, דבר שחוסם את היכולת לראות, משום שהדימום סמיך ואטום. ניתוח כזה מסוכן מאוד, אבל בלעדיו התינוק היה מתעוור לצמיתות".

 

כמה ימים לאחר הניתוח הבחינה הרופאה כי התינוק עוקב אחר המתרחש סביבו. המשמעות: העין הפגועה קשה, זו שלא ראה בה כלל, שבה לראות. במקביל חל שיפור דרמטי בהתנהגותו. "לאט־לאט מצבו של התינוק השתפר מאוד", מספרת פרופ' לובצקי. "העובדה שחזר לראות הקלה עליו. לילדים צעירים אין פחדים ואין קיבעונות. כשהם יכולים, הם מתאוששים במהירות".

 

סביב מיטתו שוהות כל העת שתי הדודות שלו, שדואגות לו ועוטפות אותו באהבה. גם הצוות הרפואי לא עוזב אותו לרגע. בימים הקרובים צפוי התינוק לעבור ניתוח דומה גם בעין השנייה. לאחר מכן הוא צפוי להשתחרר מבית־החולים. את הנזק הנוירולוגי שנגרם לו קשה עדיין להעריך במלואו.

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הניתוח שהחזייר לתינוק את הראייה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים