שתף קטע נבחר

מעל הפקקים: האנשים שמזמינים מונית-מסוק

אפליקציה חדשה מאפשרת לתושבי סאו פאולו הענקית והפקוקה להזמין מסוק שייקח אותם למחוז חפצם. 10 דקות ב-150 דולר? לחלקם שעות של המתנה בפקקים עולות הרבה יותר כסף

"אובר" אולי שינתה את התחבורה בערים רבות, אבל בסאו פאולו שבברזיל הולידו פקקי התנועה מהפכה תחבורתית שונה: אפליקציה חדשה שלוקחת את הנוסעים עד לשמיים – Voom, שירות מוניות-מסוק שהתשלום עליו נעשה לפי מרחק הטיסה ומשקלו של הנוסע. זו מתנה משמיים למי שממהר – אבל רק אם מזג האוויר מאפשר להשתמש בה.

בוידה בדרך לטיסה שתקפיץ אותו מעל הפקקים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
בוידה בדרך לטיסה שתקפיץ אותו מעל הפקקים(צילום: AFP)

גוסטבו בוידה, ברזילאי החי בארה"ב ומבקר בסאו פאולו לצורכי עסקים, הוא אחד המשתמשים. הוא מספר שהדילוגים במסוק מעל העיר הם הדרך היחידה להסתדר בה. "אני מעדיף מסוקים", הוא אומר, ומצביע על המטרופולין הסואן שמתחתיו.

 

סאו פאולו היא העיר הגדולה ביותר בדרום אמריקה – חיים בה כ-12 מיליון תושבים, ומיליונים נוספים חיים בערי הלוויין שלה. פקקי תנועה חוסמים אותה לעיתים קרובות. בעיר יש 5.9 מיליון כלי רכב – בערך אחד לכל שני תושבים, ובשעות העומס פקק תנועה עלול להשתרך לאורך 576 קילומטרים.

 

באפליקציה החדשה מתבקשים הנוסעים לדווח על משקלם ועל משקל הכבודה שלהם, ומייד אחר כך הם מקבלים הצעת מחיר. הטיסה של בוידה, למשל, נעשתה משכונה בדרום-מזרח סאו פאולו לשדה תעופה במרחק 30 קילומטר משם. היא נמשכת תשע דקות ועלותה 150 דולר. לפני ש-Voom נכנסה לשוק, עלות הטיסות של חברות מסוקים הייתה גבוהה פי עשרה ועל הנוסעים היה להירשם לטיסה לפחות יומיים לפני כן.

 (צילום: A) (צילום: A)
(צילום: A)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

"המטרה שלנו היא להפוך את הטיסה במסוקים לנגישה ליותר אנשים, כך שמסוק ייתפש כחלופה של ממש", אומרת אומה סובר מניאן, מנכ"לית Voom. במקרה של בוידה נסיעה במונית הייתה עולה לו כ-50 דולר, אבל הייתה כרוכה בנסיעה של שעה וחצי עם אין ספור עצירות מתסכלות. "בחרתי ב-Voom כי הטיסות שלהם תואמות את תקציב הנסיעה שלי, זה חסכוני ומעשי", הוא אומר. "אלה שעתיים שעכשיו אני יכול לנצל לעבודה". לדברי סוברמניאן, באמריקה הלטינית מבזבזים עד עשר שעות בשבוע בפקקי תנועה.

 

שישה עד עשרה בני אדם משתמשים ב-Voom מדי יום בסאו פאולו. "כשחברים שלי ראו שאני משתמש במסוק כדי להגיע לשדה התעופה הם שאלו אם הפכתי למיליונר", מספר לוקאס אמדאו, ראש מחלקת השיווק של Voom. "כשסיפרתי להם כמה זה עולה הם הופתעו. אני חושב שכשאנשים יתוודעו למחיר – השירות יתרחב מאוד".

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

כוחות השוק הם דבר אחד, אימא טבע היא דבר אחר: סערות גדולות וגשמים טרופיים הפוקדים את סאו פאולו עלולים לקרקע את צי המסוקים של Voom, ובמקרים האלה המשתמשים נאלצים להסתפק במוניות רגילות – ולהתמודד עם פקקי תנועה גדולים עוד יותר שגורם מזג האוויר.

 

היעד הבא של החברה הוא מקסיקו סיטי, עוד עיר ענקית שפקקי תנועה חונקים אותה. עבור בוידה, המבקר במקסיקו סיטי כמעט באותה התדירות שבה הוא מבקר בסאו פאולו, אלה חדשות טובות. "אם הם יעשו אותו הדבר שם – אהיה לקוח שלהם", הוא אומר.


פורסם לראשונה 20/07/2017 23:33

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
"החברים שאלו - הפכת למיליונר?"
צילום: AFP
מומלצים