יושבים את עצמנו למוות: למה כולנו חייבים לשנות הרגלים

בבית, בעבודה ואפילו בקניות - מהרגע שבו אנחנו קמים מהמיטה בבוקר ועד הרגע שאנחנו שוכבים לישון, רובנו מבלים חלק ניכר מהזמן שלנו בישיבה. מה הנזקים שעלולים להיגרם מאורח החיים הזה ומה אפשר לעשות? מאמן כושר מסביר

דני באריפורסם 09:03, 01/08/2017
תמונה כלליתתמונה כלליתתמונה כללית

 

 

 

אנחנו חיים מישיבה לישיבה: זאת ללא ספק אחת הבעיות שמאפיינות את העידן שלנו - שבו הכול קל, נגיש וזמין. מצד אחד הנגישות מקלה על החיים, ומצד שני היא פוגעת בדבר הכי חשוב לנו - הבריאות שלנו. איך אורח החיים היושבני פוגע בבריאותנו? למה זאת בעיה שצריכה להדאיג את כולנו? ואיך משנים את המצב בדרך פשוטה? על כך ננסה לענות בסדרת מאמרים קצרה.

 

בעבר, כשרצינו לרכוש פריט כלשהו - חולצה, שולחן, אפילו תחפושת לפורים או מערכת סלון - היינו יוצאים לרחוב, מסתובבים ברגל בין החנויות, משווים דגמים ומחירים, וכל זה - תוך כדי תנועה. היום, לעומת זאת, את רוב הקניות שלנו אנחנו עורכים ברשת, באתרי האינטרנט השונים. ברוב המקרים אם נוסיף כמה שקלים, המוצר גם יגיע עם שליח עד פתח הבית.

 


 

גם בשוק העבודה של ימינו רוב התפקידים לא מצריכים קימה מהכיסא, והמחשב עושה את העבודה שפעם בני אדם היו עושים. בואו נבחן יום ממוצע של רבים מהישראלים:

 

בבוקר אנחנו יוצאים לעבודה באוטו - ויושבים.

בעבודה מול המחשב - יושבים.

בהפסקת הצהריים - יושבים.

בנסיעה בדרך הביתה - יושבים.

אם יש לנו ילדים קטנים, אנחנו מוציאים אותם מהגן והולכים לגינה - ושם? הילדים משחקים, וההורים - יושבים.

בארוחת הערב - שוב יושבים.

ובסוף היום, כשאנחנו כבר מותשים - אנחנו יושבים מול הטלוויזיה.

 

ירידה בתפקוד ואפילו מוות

בזמן ישיבה ממושכת, הפעילות החשמלית בשרירים יורדת, ובעקבותיה יורדת גם שריפת השומן. הנזקים שנגרמים מכך, הן בטווח הקצר הן בטווח הארוך, הם רבים ומגוונים ובאים לידי ביטוי בבעיות יציבה, מחלות לב וסוכרת. בנוסף, חוסר התנועה גורם לירידה במסת השריר, ומכאן באופן טבעי גם לירידה באיכות הכיווץ של הלב - לכן פחות דם מגיע למוח ולפיכך יש ירידה בתפקודי המוח, שעלולה אף להוביל למוות.

 

צילום: shutterstockיושבים כל היום, עד שמגיעים מותשים לערב - ושוב יושבים (צילום: shutterstock)

 

אדם שעובד בעבודה משרדית יושב מדי יום 10-8 שעות בממוצע. אם נכפיל את הנתון הזה ב-5 ימים בשבוע, ואחר כך בחודשים ושנים - נגיע למספר מפחיד. מחקרים הראו קשר בין ישיבה ממושכת ובין תמותה מוקדמת ומצאו כי מאות אלפי אנשים מתים מדי שנה עקב ישיבה ממושכת ומחסור בפעילות גופנית.

 

כל זה מוכיח שהאדם פשוט לא נועד לשבת כל כך הרבה זמן ושפעילות גופנית היא הכרחית לכולם. יש אנשים שכבר מבינים את זה ולכן עושים פעילות גופנית יזומה, ויש כאלה שלא עוסקים בכך, אך ישמחו לדעת שאת השינוי אפשר לעשות ממש כאן ועכשיו - הכול עניין של החלטה.

 

חלקכם ודאי תשמחו לדעת שכדי לעסוק בפעילות גופנית - לא חייבים למצוא זמן מיוחד בשבילה. את הפעילות אפשר לעשות כל הזמן: בין ישיבות, לפני ארוחת הצהריים, בדרך לאוטו ובהזדמנויות נוספות. למעשה, ניתן לשלב פעילות גופנית בכל שעות הערות שלנו, רק צריך לדעת איך.

 

במאמרים הבאים נסביר כיצד אפשר לבצע פעילות גופנית תוך כדי עבודה, בלי לשנות את ההרגלים ובלי להתאמץ יותר מדי.

 

דני בארי הינו מאמן כושר

 

לכתבה זו 26 תגובות
הוספת תגובה